ذوعلم در رونمایی کتاب «نامه‌ای برای درنگ»:

مخاطب نامه رهبری فقط جوانان غربی نیستند، جوانان مسلمان نیز مخاطبند

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت:‌ مخاطب نامه رهبری، فقط جوانان غربی نیستند بلکه جوانان اسلامی، جوانان ایرانی و جوانانی که با یک نظر تحریف‌آمیز درباره اسلام مواجه شده‌اند، این نامه توانسته بر آنها اثرگذار باشد.
کد خبر: ۶۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ - 24January 2016

مخاطب نامه رهبری فقط جوانان غربی نیستند، جوانان مسلمان نیز مخاطبند

به گزارش گروه سایررسانه های دفاع پرس، حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در مراسم رونمایی از کتاب «نامهای برای درنگ» گفت: جوان، اندیشه و مِهر، مثلث مهمی است از این رو اگر بخواهیم زمینه اندیشهورزی برای جوانان را فراهم کنیم باید پیش از آن بستر مهرورزی را آماده کرده باشیم به همین دلیل است در این نامه شاهد هیچ سرزنش نسل کنونی جوان غربی نیستیم و حتی محملهایی مطرح میشود که نویسنده میخواهد یک طوری جوانان را از رفتار شرمسارانه پدرانشان خارج کند و به آنها بفهماند که شما جوانان میتوانید شرایط را تغییر دهید.
 
وی اظهار داشت: این کتاب که شامل 9 مقاله به قلم پژوهشگران جوان و مقدمهای از آیتالله رشاد است میتواند سرآغاز یک تعامل جدید بین اسلام و غرب باشد چرا که ما پیش از این با نوعی انفعال و مواجهه غربپذیرانه مواجه بودیم و اکنون آن را به سوی مواجهه فعال سوق دادیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه دومین نامه مقام معظم رهبری، جهشی بین اسلام و غرب و نیز باب گفتوگویی فعال و بدون عدول از مواضع انسانی و فطری که در اسلام است، گشوده شد، عنوان کرد: در واقع این نامه با نگاه به دعوت به شنیدن حرف حق نوشته شده است چون انسانها میتوانند در عین اختلاف عقیده بر حسب اصول فکری و انسانی با یکدیگر توافق کنند.
 
وی تصریح کرد: در نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی بنیانهای ایدئولوژیکی که در جهان غرب حاکم بوده به چالش کشیده شده است، همچنین از سوی دیگر ممکن است این سؤال مطرح شود که این نامه به جوانان غربی نوشته شده است و چه کاربردی میتواند برای مخاطبان ایرانی داشته باشد.

ذوعلم ابراز داشت: این نامه فراتر از نسلها، مرزها و فرهنگهاست و نشاندهنده خطوط اصلی فکری رهبر معظم انقلاب است و ما باید بتوانیم به مؤلفههای موجود در این نامه بیاندیشیم و در آن درنگ کنیم و به جای گسترش فضای هیجانی، احساسی و شعاری به دنبال ایجاد فضای عقلانی باشیم و در مضامین این نامه درنگ کنیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه خط فکری مقام معظم رهبری در این نامه قابل تخصیص نیست، گفت: اولین مؤلفه این نامه بحث آزاداندیشی است گاهی ما خیال میکنیم آزاداندیشی فقط یک شعار است از اینرو سیاسیون ما از آن فاصله گرفتند چرا که خود به خود فضای نفوذ را ایجاد میکند و نقاط ضعف خود به خود مشخص میشود بنابراین در این نامه این آزاداندیشی موج میزند و دعوت مستمر و مستقیم به قرآن کریم و سیره نبی اکرم از ویژگیهای آن به شمار میرود

وی، اعتماد به مخاطب در فهم حقیقت را از دیگر مؤلفههای دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی برشمرد و ابراز داشت: ما براساس انسانشناسی اسلامی به فهم مخاطب خویش اعتماد کنیم. چرا که انسانها دارای قوه عقل هستند.

ذوعلم ابراز داشت: یکی از مؤلفههایی مقام معظم رهبری بر آن تأکید میکنند تکیه بر توانایی جوانان است. از اینرو ایشان میفرمایند «تنها جوانان میتوانند». لذا امید ایشان بر تحرک و پویایی جوانان است. اعتماد و تحول مثبت و تحولپذیری غرب به عنوان یکی دیگر از مؤلفههای این نامه مطرح میشود و این گزاره که میگوید غرب اصلاحپذیر نیست و مسخ شده به چالش کشیده میشود درست نیست چون مقام معظم رهبری معتقدند که انسان غربی هم مثل انسان شرقی دارای فطرت است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی ادامه داد: جاهلیت امروز غرب، خشنتر از جاهلیت صدر اسلام نیست چگونه حضرت رسول (ص) در جامعه جاهلی عرب مبعوث شد!

وی با اشاره به بحث وحدتمحوری گفت: حضرت آقا در این نامه، حتی واژه «اهل بیت» را به کار نمیبرند و با وجود اینکه علمای اهل تسنن، همگی اهل بیت را قبول دارند اما ایشان فرمودند به قرآن و سیره پیامبر تأکید میکنم.

ذوعلم ادامه داد: در این نامه یک ایمان عمیق به وعدههای اسلامی و اسلام ناب و یک کفر به طاغوت وجود دارد؛ «فمن یکفر بالطاغوت». در این نامه هیچ ذرهای از عدول حق و مواضع درست اسلامی مشاهده نمیشود و مخاطب اصلی خویش را به درنگ فرا خوانده است.

وی گفت: مخاطب این نامه فقط جوانان غربی نیستند بلکه جوانان اسلامی، جوانان ایرانی، جوانانی که در غیر کشورهای اسلامی هستند و با یک نظر تحریفآمیز درباره اسلام مواجه شدهاند این نامه مقام معظم رهبری توانسته روی آنها اثرگذار باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: مجموعه مقالاتی که در کتاب «نامهای برای درنگ» به نگارش درآمده از سوی جوانان، برای جوانان و جوانانه نوشته شده است.

 

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها