یادداشت/ اکبر صفرزاده

بررسی ریشه‌های قرآنی انیمه «شیطان کش- قطار موگن»

«شیطان‌کش- قطارموگن» درباره تقابل انسان با شیطان است. تقابل و مبارزه‌ای که از ابتدای خلقت وجود داشته و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. 
کد خبر: ۶۷۴۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰ - 26June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس - اکبر صفرزاده: «شیطان‌کش- قطار موگن» یک فیلم سینمایی انیمه به کارگردانی هاروئو سوتوزاکی است که توسط استودیوی انیمیشن یوفوتیبل تهیه شده است. این فیلم پس از اکران بین‌المللی در سراسر جهان توانست فروشی معادل ۵۰۷ میلیون دلار را از آن خود کند. این فیلم پر فروش‌ترین فیلم ژاپنی است. 

بررسی ریشه‌های قرآنی انیمه «شیطان کش- قطار موگن»

«شیطان‌کش- قطارموگن» درباره تقابل انسان با شیطان است. تقابل و مبارزه‌ای که از ابتدای خلقت وجود داشته و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. 

در دقیقه پنجاه فیلم «شیطانی» که روی قطار ایستاده به یکی از مردان مبارز چنین می‌گوید: چرا بیدار شدی؟ من برای تو یک رویای خوب درست کرده بودم. اگر دوست داری می‌تونم رویایی که توش خانواده ات به قتل می‌رسند را آماده کنم. دوست داری اینجور رویایی داشته باشی؟ فکر نمی‌کنم خیلی دردناکه! پس وقتشه! بهت اجازه می‌دم رویای زنده شدن پدرت از مرگ را داشته باشی! راستش من دوست دارم برای مردم رویا‌های شیرینی درست کنم که بعدش با کابوس ادامه پیدا می‌کنه!

سوره نساء آیات ۱۱۸ تا ۱۲۰ درباره شیطان و مهمترین قسم او درباره انسان چنین می‌گوید: خدا شیطان را از رحمتش دور کرد؛ و [او]گفت: سوگند می‌خورم که از میان بندگانت سهمی مُعیّن برخواهم گرفت و یقیناً آنان را گمراه می‌کنم و دچار آرزو‌های دور و دراز می‌سازم و آنان را وادار می‌کنم که گوش‌های چهارپایان را بشکافند و فرمانشان می‌دهم که آفرینش خدایی را تغییر دهند و هر کس شیطان را به جای خدا سرپرست ویار خود گیرد، مسلماً به زیان آشکاری دچار شده است. شیطان به آنان وعده [دروغ]می‌دهد، و در آرزو‌ها می‌اندازد، و جز وعده فریبنده به آنان نمی‌دهد؛ و یا آیه ۲۵ سوره محمد: بی تردید کسانی که پس از روشن شدن هدایت برای آنان [به همان عقاید باطل و کردار ناپسندشان]برگشتند [و دست از قرآن و پیامبر برداشتند]شیطان زشتی هایشان را در نظرشان آراست و آنان را در آرزو‌های دور و دراز انداخت.

در نیمه دوم فیلم «گروه قهرمانان» موفق می‌شوند شیطانی که روی قطار ایستاده را از بین ببرند، اما این پایان ماجرا نیست و پس از آن شیطانی دیگر و قوی‌تر سر راه آنها سبز می‌شود و در برابر «کیوجورو» قرار می‌گیرد. 

قران به صراحت می‌گوید که شیطان دار و دسته و فرزند دارد. آیه ۲۷ سوره اعراف در این باره می‌فرماید:‌ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر می‌کند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار داده‌ایم که ایمان نمی‌آورند؛ و یا آیه ۹۵ سوره شعراء که چنین می‌گوید: و همچنین همگی لشکریان ابلیس!

و یا آیه ۵۰ سوره کهف که می‌گوید: و آنگاه که به فرشتگان گفتیم که آدم را سجده کنید، همه جز ابلیس که از جن بود و از فرمان پروردگارش سر بتافت سجده کردند. آیا شیطان و فرزندانش را به جاى من به دوستى مى‌گیرید، حال آنکه دشمن شمایند؟ ظالمان بد چیزى را به جاى خدا برگزیدند.

زمانی که «کیوجورو» در برابر وسوسه‌های بی امان شیطان قرار می‌گیرد تا به لشگریان شیطان بپیوندد توصیه‌های مادرش را به یاد می‌آورد که به او گفت: تا حالا به این فکر کردی که چرا قوی‌تر از دیگران به دنیا آمدی؟ تا به کسانی که از تو ضعیف ترند کمک کنی! از این قدرت نباید خودخواهانه استفاده کنی، از قدرتت برای ساختن بهشت استفاده کن، اجازه نداری به بقیه آسیب بزنی، همیشه و همه جا به افراد ضعیف کمک کن.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار