پاسخ بهادری جهرمی به اظهارات اخیر روحانی: خودتان را به فراموشی نزنید

سخنگوی دولت در پاسخ به اظهارات اخیر حسن روحانی، با اشاره به اینکه میانگین ساخت مسکن و خودرو در دولت گذشته را نباید ملاک قرار داد، تصریح کرد: دولت یازدهم در شرایط مطلوبی آغاز به کار کرد و به تدریج از نرخ‌های مثبت را به نرخ‌های منفی تبدیل کرد. نباید خودمان را به فراموشی بزنیم.
کد خبر: ۶۷۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳ - 25June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری مشترک با وزیر راه و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: آمارهای رسمی نشان داد که کشور در وضعیت نابه‌سامانی در حوزه‌های مختلف تحویل دولت سیزدهم شد و شرایط با شروع به کار دولت یازدهم متفاوت بود.

پاسخ بهادری جهرمی به اظهارات اخیر روحانی: خودتان را به فراموشی نزنید

وی تصریح کرد: دولت قبل در حوزه مسکن از تولید سالانه ۸۵۰ هزار مسکن به سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد کاهش داد. در حوزه خودرو نیز طی ۸ سال دولت گذشته از سالانه یک میلیون ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو که تحویل گرفتند، به سالانه زیر ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش داده بودند.

بهادری جهرمی افزود: میانگین ساخت مسکن و خودرو در دولت گذشته را نباید ملاک قرار داد زیرا شرایط مطلوبی را تحویل گرفتند و به تدریج از نرخ‌های مثبت، کاهش به نرخ‌های منفی اتفاق افتاد. اگر این سیر نزولی وحشتناک را در نظر نگیریم و خودمان را به فراموشی بزنیم، عجیب است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این دولت شرایط را از رکوردهای تورمی مانند تورم تولید کننده ۱۰۳ درصد در ماه‌های پایانی دولت قبل، به تورم تولید کننده ۲۳ درصدی کاهش داده است، گفت: تورم حدود ۶۰ درصدی دولت گذشته نیز به حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: نرخ رشد پولی ۶۱ درصدی سال ۹۹، در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ درصد رسیده است. همچنین از نرخ رشد نقدینگی ۴۳ درصدی دولت قبل، الان به حدود ۲۴ درصد رسیدیم. از ضریب جینی ۴۰ صدمی به ضریب جینی ۳۸ صدمی و کاهش فاصله طبقاتی جدی رسیدیم.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه در این دولت از نرخ‌های بیکاری که تا حدود ۱۲ درصد در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده بود، اظهار داشت: در دولت سیزدهم به نرخ بیکاری ۸ درصدی رسیدیم. از نرخ تشکیل سرمایه ثابت که تا منفی ۲۱ درصد در حوزه ماشین‌آلات و منفی ۱۱ درصد در حوزه ساختمان در سال ۹۷ رسیده بود، الان به نرخ تشکیل سرمایه مثبت ۷.۹ درصد ماشین‌آلات و مثبت ۷.۱ درصد ساختمان رسیده‌ایم.

وی افزود: از رشدهای اقتصادی که تا منفی ۳۶ درصد در گروه نفت و گاز در سال ۹۸ رسیده بود، امروز مطابق آمار مرکز آمار به رشدهای اقتصادی تا ۱۴.۷ درصدی نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم. ۸۰ درصد کاهش تورم پیش‌نگر یا تورم تولید کننده حاکی از عملکرد دولت سیزدهم است. از تولید ناخالص داخلی منفی ۳ درصدی در سال ۹۸، به رشد ۵ درصدی سال ۱۴۰۲ و تثبیت این نرخ رشد رسیدیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از یک رکورد در تعطیلی کسب‌وکارها و کارخانجات، قطعی برق و گاز، بحران‌های آبی و بحران‌های اجتماعی، به رکوردی در فعال‌سازی کارخانجات و کسب‌وکارها و نهضت‌های شبانه‌روزی فعال‌سازی معادن و صنایع و حوزه ساختمانی رسیدیم.

بهادری جهرمی با ابراز تاسف نسبت به مشاهده رکورد در بد زبانی و بی‌اخلاقی، تصریح کرد: امروز به رکوردی در اخلاق سیاسی رسیدیم که به زعم من این رعایت اخلاق سیاسی اجازه می‌دهد که طرف مقابل اینقدر بی‌حیایی پیدا کند که با اعتماد به اخلاق طرف مقابل، این‌گونه بخواهد آمارهای عیان اقتصادی را زیر سوال ببرد.

نظر شما
پربیننده ها