سرپرست ریاست جمهوری:

مسئولان برای مشارکت حداکثری مسئولیت شرعی و قانونی دارند

مخبر ضمن قدردانی از تعابیر و توصیفات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به رئیس جمهور شهید، گفت: تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری وظیفه و مسئولیت شرعی و قانونی همه مسئولان است.
کد خبر: ۶۷۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷ - 26June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به تاکیدات مطرح شده در فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز دیگر سخنرانی‌ها و مواضع معظم‌له در ایام اخیر درباره اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو، تلاش برای تحقق این مهم را وظیفه و مسئولیت شرعی و قانونی همه مسئولان دانست. 

مسئولان برای مشارکت حداکثری مسئولیت شرعی و قانونی دارند

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با قدردانی از تعابیر و توصیفات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به رئیس جمهور شهید و نیز دولت مردمی، به اقدامات شاخص انجام شده در دولت مردمی و تحولات مثبتی که در این مدت در حوزه‌های مختلف حاصل شده اشاره و تصریح کرد: با وجود چنین توفیقاتی جای تعجب است که چگونه برخی سعی می‌کنند نسبت به آنچه کارنامه نظام تلقی می‌شود، سیاه‌نمایی کنند.

 مخبر از مردم و همه دست‌اندرکاران برگزاری راهپیمایی مردمی غدیر قدردانی کرد و در ادامه با اشاره به فرارسیدن اربعین شهدای خدمت و همزمانی آن با سالروز شهادت ۷۲ تن، از همه مسئولان خواست نسبت به برگزاری شایسته این مناسبت اهتمام لازم را داشته باشند و از این فرصت برای تبیین بیشتر دستاورد‌ها و تلاش‌های دولت مردمی بهره بگیرند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی وزرای نفت، نیرو و راه و شهرسازی گفت: در این دولت در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های زیربنایی کار‌های بسیار بزرگی انجام شده که باید به شکل مناسب به اطلاع افکارعمومی رسانده شود.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در روز‌های گذشته نسبت به مسئله تولید و صادرات نفت، با بیان اینکه ارائه این آمار و ارقام نادرست از طرف دولتمردان قبلی احجاف در حق شهید آیت‌الله رئیسی و دولت مردمی است، اظهار داشت: میانگین تولید روزانه نفت در سال ۱۳۹۸، ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه بوده است که اکنون و در سال ۱۴۰۳ به فضل الهی، میانگین تولید نفت را به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسانده‌ایم. ضمن اینکه در آن سال‌ها از همین متوسط تولید روزانه ۲ میلیون ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، بخش قابل توجهی نیز روی مخازن در دریا و خشکی ذخیره می‌شده است.  

اوجی اضافه کرد: در رابطه با صادرات نیز در سال ۹۸، کل آمار صادرات نفت خام (بدون فرآورده‌ها)، حدود ۱۸۰ میلیون بشکه بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۶۵ میلیون بشکه رسیده است. صادرات نفت در مقاطعی از جمله در فروردین ۱۳۹۹ روزی حدود ۳۰۰ هزار بشکه بوده است.

وزیر نفت درباره آمار معادل دلاری صادرات نفت و میعانات در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ ارزش صادرات نفت و میعانات کشور تقریبا ۱۰ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس مجموع ارزش صادرات نفت و میعانات در دو سال ۹۸ و ۹۹ معادل ۹ ماه از سال ۱۴۰۲ است.

اوجی با اشاره به افزایش ۲ برابری صادرات گاز مایع و رسیدن حجم آن از ۳ میلیون تن به ۶ میلیون تن افزود: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز نیز که در سال ۹۷ منهای ۱۴ و در سال ۹۸ منهای ۳۵ بوده، در دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۱ به ۱۰.۵ و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۳ رسید.

در ادامه وزیر نیرو نیز در گزارشی از تلاش‌های صورت گرفته برای رفع ناترازی‌ها در حوزه تامین برق گفت: موسسه انرژی به عنوان یکی از معتبرترین موسسات بین‌المللی این حوزه، اخیرا گزارشی درباره میزان رشد تولید برق در کشور‌های مختلف منتشر کرده که در نشریه فوربس نیز بازنشر شده است. بر اساس این گزارش طی سه سال گذشته که همزمان با دوره فعالیت دولت شهید آیت‌الله رئیسی است، نرخ رشد تولید برق نسبت به گذشته ۴۵.۷ تراوات بوده که ایران را در جایگاه هفتم دنیا، سوم آسیا و اول در غرب آسیا قرار داده است.

محرابیان افزود: نرخ رشد تولید برق در دولت‌های پس از جنگ به ترتیب در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی سالانه ۵.۳ تراوات، دولت خاتمی ۹.۱ تراوات، در دولت آقای احمدی‌نژاد ۱۰.۸ تراوات و در دولت آقای روحانی ۸.۷ تراوات ساعت بوده که در دولت شهید رئیسی به ۱۵.۲ تراوات رسیده است.   نکته مهم این است که عمده نیروگاه‌هایی که ساخت آنها در دولت مردمی آغاز شده در یکسال پیش‌رو به بهره‌برداری خواهند رسید و با آغاز به کار آنها جمهوری اسلامی ایران در موقعیت بی‌نظیری از لحاظ ارتقای ظرفیت تولید برق قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نیروگاه‌های در دست احداث، نیروگاه‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر سهم قابل توجهی دارند، اظهار داشت: از مجموع رشد تولید برق کشور در سه سال گذشته، ۸۶ درصد مختص تولید برق از سوی صنایع بزرگ با اولویت مصرف در بخش صنعت است که نسبت به قبل رشد بالایی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در گزارشی با رد برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران در کریدور‌های ترانزیتی منطقه‌ای و بین‌المللی دور زده شده است، تصریح کرد: کار اجرای این کریدور‌ها به طور جدی ادامه دارد و برای ابتکار «ایران راه» که در دولت شهید رئیسی تعریف شد، تا کنون سه نشست بین‌المللی برگزار شده است.  دکتر بذرپاش با اشاره به افزایش ۱۰ میلیون تنی ترانزیت جاده‌ای کشور در سه سال گذشته که رشد ۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه دولت قبل را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: فقط در سه ماهه گذشته ترانزیت کشور ۵۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که گواه رشدی شتابان در ترانزیت جاده‌ای است.

پس اظهارات مطرح شده درباره دور زدن ایران در کریدور‌های ترانزیتی صحیح نیست و لازم است ستاد‌های کاندیدا‌های انتخابات دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه احداث مسیر‌های آزادراهی، با رشد سالانه ۳۵.۵ درصدی مواجه بوده که افزایش ۱۲ درصدی کل شبکه آزادراهی کشور را به دنبال داشته است، گفت: در بخش بزرگراهی نیز ۳ هزار و ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث شده که معادل افزایش ۱۰ درصدی کل راه‌های اصلی و بزرگراهی کشور است.  

بذرپاش با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی رشد ترانزیت ریلی کشور در حال حاضر نسبت به ابتدای شروع به کار دولت مردمی با وجود فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی، افزود: در سه سال دولت مردمی ۳۸۷ کیلومتر خط ریلی جدید احداث شده که رشد ۲۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.  وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آغاز عملیات احداث بیش از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن اظهار داشت: امروز نیز با حضور سرپرست ریاست جمهوری بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی افتتاح و بیش از ۵۰ هزار قطعه زمین به مردم واگذار می‌شود. همچنین تا امروز ۵۰۰ هزار قطعه زمین تحویل مردم شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود این عدد تا پایان امسال به یک میلیون قطعه برسد.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه ۴۷ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر می‌شد که در سه سال گذشته به طور متوسط به ۹۴ هزار پروانه در سال یعنی دو برابر رسیده است، تصریح کرد: در بخش مسکن روستایی نیز در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به طور متوسط ۸۰ هزار قرارداد برای نوسازی منعقد شده که در سه سال گذشته به بیش از دو برابر، یعنی ۱۶۵ هزار قرارداد در سال رسیده است.  وزیر راه و شهرسازی تعداد کل زمین‌های تامین شده در طرح مسکن مهر و در شهر‌های جدید در دولت‌های نهم و دهم را ۱.۱ میلیون قطعه عنوان کرد که در سه سال دولت مردمی این رقم به ۱.۹ میلیون قطعه رسیده است و اضافه کرد: همچنین حسب تاکید رئیس جمهور شهید برای احداث شهر‌های ساحلی، ۲۷ نقطه برای این منظور در ۴ استان جنوبی کشور با تایید همه دستگاه‌های ذیربط تعریف و مصوب شد که در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به هرمزگان عملیات اجرایی دو شهر ساحلی خلیج‌فارس و مکران مرکزی آغاز نیز شد.

سرپرست وزارت امور خارجه نیز در جلسه امروز هیئت دولت در گزارشی از برگزاری نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفتگوی همکار‌ی‌های آسیایی (ACD) گفت: برگزاری این نشست در شرایطی که کشور هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه خود را از دست داده بود و هم در آستانه بزرگترین رویداد سیاسی داخلی در سال ۱۴۰۳ یعنی انتخابات ریاست جمهوری است، نشانه اعتماد به نفس نظام، پیوند مستحکم مردم با نظام، صلابت و اقتدار رهبری و تدبیر و هوشمندی دولت است. باقری با اشاره به حضور ۴۱ هیئت از ۳۵ کشور عضو مجمع گفتگو‌های آسیایی و حضور دبیران کل سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و حضور ۱۸ وزیر، قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه کشور‌های عضو در این نشست، تقویت ساز و کار‌های چندجانبه‌گرایی و مقابله عملی با یکجانبه‌گرای به سرکردگی آمریکا با وزن دادن به نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را از اصلی‌ترین رویکرد‌های این نشست عنوان کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه برگزاری این نشست نشان از اهتمام جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های درون آسیایی با هدف تقویت و ارتقای جایگاه و نقش آسیا در مناسبات و معادلات بین‌المللی داشت، تصریح کرد: در بیانیه پایانی این نشست نیز ضمن بررسی مسائل مهم جهان و منطقه، بر ضرورت توقف نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان مظلوم غزه و کمک‌رسانی به آنها تاکید شد.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه با تشکر از همکاری وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها گفت: با حمایت‌های وزیر نفت و تامین منابع از محل مسئولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه و با حمایت‌ها و پیگیری‌های وزیر صمت، گام‌های خوبی برای تامین و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور برداشته شده که نتایج این نگاه وزرای محترم نفت و صمت به علم و فناوری و حمایت از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، در سال‌های آینده به ثمر خواهد نشست. وزیر جهادکشاورزی نیز در گزارشی کوتاه از روند خرید تضمینی گندم، با بیان اینکه امروز از رقم ۵.۵ میلیون تن خرید گندم از کشاورزان عبور خواهیم کرد، از رشد ۵ درصدی این رقم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار