سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

شور انتخاباتی خوبی را شاهد هستیم/ انتخابات در ۵۹ هزار شعبه برگزار خواهد شد

«طحان نظیف» گفت: نامزد‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانون، تا ساعت ۸ امروز مهلت تبلیغات داشتند و این امر موجب موجب شور انتخاباتی قابل توجهی در کشور بوده است. فردا در ۵۹ هزار شعبه، انتخابات را برگزار می‌کنیم.
کد خبر: ۶۷۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴ - 27June 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری بین‌المللی که امروز (پنج شنبه) با حضور اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌الملل برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان، اظهاز داشت: قانون اساسی ایران یکی قانون‌های اساسی مترقی است که در اصل ۱۳۱ آن، برای فقدان رئیس جمهور و نحوه اداره کشور پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

شور انتخاباتی خوبی را شاهد هستیم/ انتخابات در ۵۹ هزار شعبه برگزار خواهد شد

طحان نظیف گفت: در مقام عمل متناسب با این اصل و به دنبال رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند نباید هیچ خللی به اداره کشور وارد شود، خوشبختانه هیچ خللی در اداره کشور تا کنون به‌وجود نیامده است و ما فردا انتخابات را برگزار می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بنیان جمهوری اسلامی ایران جمهوریت است و ما همواره به آرای مردم رجوع می‌کنیم، ما در همان روز‌های ابتدایی خبر شهادت رئیس‌جمهور زمان‌بدی روند انتخابات را مشخص کردیم و اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هستیم، لازم است تاکید کنم که همه فرایند‌ها طبق جدول زمان‌بندی انجام شده است.

وی افزود: همه این اقدامات در کمتر از ۴۰ روز انجام شد که این امر در نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است؛ لذا از همه همکارانم در شورای نگهبان و وزارت کشور تشکر می‌کنم. در این انتخابات ۸۰ داوطلب ثبت‌نام کرده و همه این افراد طبق قانون صلاحیت‌شان بررسی شد و در نهایت ۶ نفر احراز صلاحیت شده و به‌عنوان نامزد انتخاباتی معرفی شدند.

طحان نظیف تصریح کرد: این نامزد‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانون تا ساعت ۸ امروز مهلت تبلیغات داشتند و این امر موجب شور انتخاباتی قابل توجهی در کشور بوده است. فردا در ۵۹ هزار شعبه انتخابات را برگزار می‌کنیم.

این عضو حقوق‌دان شورای نگهبان بیان کرد: ساز و کار مردمی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای است که باید بگوییم بار اصلی نظارت بر انتخابات بر دوش ناظران مردم است؛ همچنین نمایندگان نامزد‌ها برای نظارت بر انتخابات در شعب اخذ رأی حضور دارند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی گفت: ما در هر شعبه، سه یا چهار ناظر داریم که بر روند انتخابات در آن شعبه نظارت خواهد داشت؛ این موضوع بر شعب سیار نیز صادق است. لازم است تاکید کنم نظارتی که ما در شورای نگهبان به‌صورت مرکزی داریم، با استفاده از سامانه‌ای است که ما مدت‌ها پیش آن را طراحی کرده‌ایم و همه مردم می‌توانند تخلفات را در این سامانه ثبت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه چینی گفت: آمار واجدین شرایط را وزارت کشور باید اعلام کند و من اطلاعی از آن ندارد. انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است و این یک آمار پر افتخار است. اینکه در این مدت اندک انتخابات به خوبی در حال برگزاری است، نشان از مردمی بودن جمهوری اسلامی است و وزارت کشور و شورای نگهبان نیز همه تمهیدات لازم را برای حضور مردم فراهم کرده‌اند و شواهد و قرائن نشان از حضور پر شور مردم در انتخابات دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: فرایند برگزاری انتخابات الکترونیک مراحل متعددی دارد و اکثر این مراحل در انتخابات‌های مختلف در حال برگزاری است؛ اما اخذ آرا به صورت الکترونیک نیز متفاوت است، با توجه به زمان اندکی که داشتیم، نمی‌توانستیم مراحل مختلف را بررسی کنیم و اطمینان حاصل کنیم از برگزاری سالم انتخابات ان‌شاءالله در ادوار آینده بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم.

وی افزود: در خصوص انصراف نامزد‌ها قانون پیش‌بینی خاصی نداشته است، در قانون انتخابات مجلس موعدی را شاهد هستیم و آن ۷۲ ساعت است؛ اما در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، حکم قانونی خاصی نداریم و نامزد‌ها می‌توانند هر زمان انصراف دهند.

طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان از نیات و انگیزه‌های درونی افراد اطلاعی ندارد و در قانون همچنین چیزی پیش‌بینی نشده که نامزد‌های پوششی تایید صلاحیت نشوند؛ زیرا اساسا چنین تشخیصی ممکن نیست. ما ادوار مختلف شاهد بودیم که نامزد‌ها به دلایل مختلف مانند عدم اقبال عمومی یا ائتلاف با نامزدی دیگر، از ادامه مسیر انتخابات انصراف داده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان یک نهاد تخصصی حقوقی و فقهی است که هیچ نگاه جناحی، سیاسی و حزبی نسبت به نامزد‌ها ندارد و در زمان بررسی صلاحیت‌ها، همه اعضای شورای نگهبان به‌صورت مخفی به رأی به صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد می‌دهند.

وی افزود: مدل نظارت بر انتخابات در کشور ما یک مدل مردمی است و برای تک تک ناظران این نظارت بسیار اهمیت دارد، زیرا این آرا حق الناس است، ما تجارب بسیار خوبی در این زمینه داریم و حاضریم این تجارب را در اختیار دیگر کشور‌ها قرار بدهیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما به محض پایان فرایند انتخابات شمارش آرا را خواهیم داشت و بسته به اینکه هر شیعه چه میزان شمارش آرا داشته باشد زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود، بعد از پایان اعلام نتایج شعب ما اعلام نتایج به صورت یکپارچه خواهیم داشت.

وی افزود: در سیاست‌های کلی انتخابات نسبت به موضوع جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور انتخاباتی داریم که جز استاد بالا دستی ما محسوب می‌شود، در کل موضوع دخالت بیگانگان در امور انتخابات بسیار مهم است و نظام حقوقی کشور قوانین محکمی در این زمینه وضع کرده است.

طحان نظیف تصریح کرد: طبق قانون مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است، لذت از نامزد‌ها می‌خواهم که از اقدامات هیجانی پرهیز کنند و پیش از اعلام رسمی نتایج از هر گونه گمانه زنی پرهیز کنند.

وی افزود: مدل نظارت بر انتخابات در کشور ما یک مدل مردمی است و برای تک تک ناظران این نظارت بسیار اهمیت دارد زیرا این آرا حق الناس است، ما تجارب بسیار خوبی در این زمینه داریم و حاضریم این تجارب را در اختیار دیگر کشور ها قرار بدهیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما به محض پایان فرایند انتخابات شمارش آرا را خواهیم داشت و بسته به اینکه هر شیعه چه میزان شمارش آرا داشته باشد زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود، بعد از پایان اعلام نتایج شعب ما اعلام نتایج به صورت یکپارچه خواهیم داشت.

وی افزود: در سیاست های کلی انتخابات نسبت به موضوع جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور انتخاباتی داریم که جز استاد بالا دستی ما محسوب می شود، در کل موضوع دخالت بیگانگان در امور انتخابات بسیار مهم است و نظام حقوقی کشور قوانین محکمی در این زمینه وضع کرده است.

طحان نظیف تصریح کرد: طبق قانون مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است، لذا از نامزدها می خواهم که از اقدامات هیجانی پرهیز کنند و پیش از اعلام رسمی نتایج از هر گونه گمانه زنی پرهیز کنند.

خبر تکمیل می شود ...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار