رویترز: اقتصاد ایران در دولت سیزدهم از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره مناظرات انتخاباتی ایران آورد، اکثر نامزدها بر استقلال اقتصادی و خوداتکایی تاکید داشتند، در حالی که اقتصاد ایران هم در دولت شهید رئیسی از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید.
کد خبر: ۶۷۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴ - 27June 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نویسنده رویترز در ابتدای گزارش خود آورده که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است جمعه پیش رو برگزار شود، متعهد شدند که اقتصاد کشور (که این رسانه بریتانیایی آن را متزلزل خواند) احیا کنند. رویترز با اشاره به لطمه تحریم‌های سال ۲۰۱۸ آمریکا بر صادرات نفت ایران، کاهش درآمد‌ها و به تبع آن افزایش مالیات‌ها و ایجاد کسری بودجه بزرگ و تورم سالانه نزدیک به ۴۰ درصد در آن زمان گفت: با این حال اقتصاد ایران با کمک صادرات نفت به چین و افزایش قیمت نفت خام از فروپاشی دور مانده با وجود اینکه سطح صادرات نفت نسبت به قبل از سال ۲۰۱۸ هنوز کمتر است. این خبرگزاری بریتانیایی آورده است اکثر نامزد‌هایی که پس از جان باختن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه گذشته به دنبال جانشینی وی هستند، می‌گویند که قصد دارند از سیاست او که مبتنی بر خوداتکایی اقتصادی و تقویت روابط تجاری با آسیا بود، الگوبرداری کنند و برخی دیگر از روابط گسترده‌تر با دنیا دفاع می‌کنند، بدون اینکه چشم اندازی از اقدامات عملی برای مقابله با تحریم‌ها ارائه دهند.

رویترز: اقتصاد ایران در دولت سیزدهم از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید

رویترز در ادامه آورد: طی ۳ سالی که رئیسی در قدرت سپری کرد، اقتصاد ایران از رکود سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ناشی از اعمال مجدد تحریم‌ها خارج شد و بنا به اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ایران در سال منتهی به مارس (اسفند ماه) گذشته به اوج خود یعنی ۵.۷ درصد رسید. در ادامه گزارش آمده است: با این حال، بیشتر این توسعه توسط بخش انرژی انجام شده است، به طوری که ایران جهش ۷۰ درصدی در تولید نفت را به ثبت رساند که اکنون به حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد به نحوی که صادرات نفت ایران نیز به بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید که عمدتاً به چین هدایت می‌شود. رویترز ادامه داد: نرخ بیکاری ایران طبق آمار بانک جهانی حدود ۷.۶ درصد است، در حالی که در زمان انتخاب رئیسی این رقم حدود ۹.۶ درصد بود، با این حال حقوق بسیاری از مشاغل رسمی ضعیف است به نحوی که حقوق یک معلم حدود ۱۸۰ دلار است و برخی کارگران روزانه ۱۰ دلار دستمزد می‌گیرند.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران وعده اجرای برنامه هفتم توسعه کشور مصوب سال گذشته مجلس را دادند که هدف آن مهار تورم، افزایش صادرات و تعیین اهداف بلندپروازانه برای دستیابی به رشد سالانه ۸ درصدی در شرایط تحریم است. رویترز افزود: رئیسی، یکی از وفاداران به آیت الله خامنه‌ای، در طول سه سال ریاست‌جمهوری خود، متعهد شد که اقتصاد را به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گره نزند. بر اساس این گزارش، انتخابات زودهنگام در ایران به نامزد‌ها فرصت کمی برای تدوین برنامه‌های دقیق اقتصادی داد و اکثر آنها گفته‌اند که قبل از اینکه ایران بخواهد تحریم‌های اعمال شده علیه خود را پایان دهد، اقتصاد باید به خود متکی شود، در حالی که مسعود پزشکیان (نامزد میانه‌رو به تعبیر رویترز) و مصطفی پورمحمدی (به تعبیر رویترز روحانی فوق محافظه کار) در صحبت از نیاز به روابط باز برای کمک به اقتصاد صریح‌تر بوده‌اند. رویترز آورده است مناظرات و بحث‌های انتخاباتی در ایران عمدتاً بر مشکلات مالی، سوء مدیریت منابع و اختلاس، به عنوان مسائل داخلی که (به تعبیر رویترز بسیاری از ایرانیان معتقدند ریشه عمیقی در این کشور دارد و رفع آنها دشوار است)، متمرکز بوده است

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار