هنر در آیینه راهیان نور-2/ سردار کارگر:

تاریخ جنگ تا پایان برنامه هفتم تدوین می‌شود/ عرصه راهیان نور نیازمند حضور هنرمندان انقلابی است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دایره المعارف دفاع مقدس تا پایان برنامه ششم و تاریخ جنگ تا پایان برنامه هفتم تدوین می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ - 25January 2016

تاریخ جنگ تا پایان برنامه هفتم تدوین می‌شود/ عرصه راهیان نور نیازمند حضور هنرمندان انقلابی است

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور در نخستین همایش "هنر انقلابی در آیینهی راهیان نور" با اشاره به نقش جشنواره رهاورد سرزمین نور بر ابعاد کیفی راهیان نور گفت: ابعاد کیفی و محتوایی راهیان نور باید در جشنواره به نمایش گذاشته شود و با نقد و بررسی، لایههای پنهان این ابعاد واکاوی و راهکارهای تقویت آن ارائه شود.

وی با بیان این نکته که باید دفاع مقدس به معنای حقیقی در جشنواره رهاورد سرزمین نور نمایان شود، تصریح کرد: در بسیاری از مناطق دنیا جنگ رخ میدهد اما ماهیت دفاع مقدسی ندارد و اولین کسی که نام دفاع مقدس بر جنگ گذاشت امام راحل بود که این خود یک هنر است و باید در جشنواره نشان داده شود.

سردار کارگر در پاسخ به این سوال که چرا دفاع ما، دفاع مقدس است و به مناطق عملیاتی جنگ، سرزمین راهیان نور میگوییم، عنوان کرد: دفاع مقدس نمایانگر عظمت ملت ایران بود و سرزمینهای نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، نمایندهی سرزمینی جمهوری اسلامی هستند.

وی ایمان، توسل به ائمه، پیروی از ولی فقیه و محبت را چند اصل مهم در پیروزی دفاع مقدس برشمرد و افزود: ما در جنگهای دنیا جنبههای خشونت را میبینیم اما در دفاع مقدس جنبههای محبت بین فرماندهان، بین رزمندگان و بین رزمنده و فرمانده دیدیم. رزمندگان در انجام کارهای سخت داوطلب میشدند و برای حرکت در میدان مین از یکدیگر سبقت میگرفتند.

سردار کارگر با بیان اینکه راهیان نور نمایش دهنده عظمت ملت ایران است، افزود: دفاع مقدس نماد اسلام خواهی مردم ما بود. پیروز واقعی صحنه دفاع مقدس مردم بودند. از هر قشر، جناح، قوم، گویش، تفکر و حتی ادیان مختلف از کشور دفاع کردند. در موضوع راهیان نور نیز باید توجه داشته باشیم راهیان نور متعلق به همه مردم نه فقط ملت ایران که همه مردم دنیا و به خصوص مستضعفین عالم است.

وی با اشاره به اینکه ابعاد راهیان نور جهانی است، تصریح کرد: سال گذشته بیش از 5 میلیون نفر به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس سفر کردند که بیش از 80 درصد آن را جوانان بین 15 تا 30 سال تشکیل دادند. در افق 1404 تعیین شده است که بتوانیم بیش از 10 میلیون نفر را در 55 یادمان در 7 استان  پذیرا باشیم.
 
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: در جشنواره رهاورد سرزمین نور باید راهیان نور را در ابعاد کیفی در قالب هنر نشان دهیم. یکی از اشکالات ما این است که نتوانستهایم داشتههایمان را ارائه بدهیم و دیگر کشورها توانستهاند با استفاده از هنر نداشتهها را به داشته تبدیل کنند و این از غفلتهای ما بود که از هنر استفاده نکردیم.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه نباید برای هنرمند تکلیف کرد و هنر سفارشی هنر نمیشود، گفت: باید به هنرمند موضوع بدهیم و او خودش به دنبال خلق اثر برود.

وی با اشاره به اینکه در صحنههای مختلف کشور مردم تمام کننده مسائل هستند، عنوان داشت: در فتنه 88 که کودتایی آمریکایی صهیونیستی بود مردم آن را برچیدند. لذا باید به هنرمندان و مردم اعتماد کرد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور با درخواست از هنرمندان برای فعالیت در عرصه راهیان نور افزود: دفاع مقدس متعلق به همه مردم و کشور است و متعلق به قشر خاصی نیست. نشان دادن مجاهدت رزمندگان در دفاع مقدس کمتر از مجاهدت در آن دوران نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه در زمینه نشر فرهنگ دفاع مقدس کم کاری شده است، گفت: به عنوان رئیس بنیاد و ستاد مرکزی راهیان نور بیان میکنم که ما محتاج شما هنرمندان هستیم و از شما میخواهم در عرصه دفاع مقدس حضور پیدا کرده و بر ابعاد مختلف آن کار کنید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار