نتایج نهایی انتخابات اعلام شد/ رقابت پزشکیان و جلیلی در دور دوم

سخنگوی ستاد انتخابات کشور آمار شعب شمارش شده و تجمیع شده را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱ - 29June 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گزارش نهایی نتایج شمارش آرای مأخوذه از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است.

نتایج نهایی انتخابات اعلام شد/ رقابت پزشکیان و جلیلی در دور دوم

تعداد آرای مأخوذه: ۲۴۵۳۵۱۸۵ رأی

ترتیب آرا به شرح ذیل می‌باشد:

مسعود پزشکیان ۱۰۴۱۵۹۹۱

سعید جلیلی ۹۴۷۳۲۹۸

محمدباقر قالیباف ۳۳۸۳۳۴۰

مصطفی پورمحمدی ۲۰۶۳۹۷ 

با اعلام نتایج رسمی انتخابات سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد با توجه به آرای ماخوذه این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اسلامی گفت: این آرا برای شورای نگهبان فرستاده می‌شود و هیچ گونه از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند و نفر اول و دوم به عنوان بالاترین آمار به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و بر اساس قانون جمعه بعدی زمان برگزاری مرحله دوم تعیین می‌شود. یعنی ۱۵ تیر ماه که البته بعد از تایید صحت انتخابات از شورای نگهبان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: از کسانی که در تامین امنیت انتخابات ما را یاری کردند تشکر می‌کنم. با اعلام وزارت کشور مجدد تبلیغات براساس جدول زمان بندی پیش بینی شده اطلاع رسانی خواهد شد. تمامی تمهیدات در انتخابات مرحله دوم انجام شده و تعرفه‌های لازم چاپ شده و آماده ارسال است و از فردا صورت خواهد گرفت. با کمک رسانه‌ها و مردم شریف انتخابات باشکوهی داشته باشیم.

اسلامی همچنین آمار مشارکت را ۴۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش دفاع‌پرس، در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هرگاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزد‌ها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار