حقوق بشر؛ اسم رمز آمریکا برای تکرار جنایت

حقوق بشر، اسم رمز دنیای غرب و در رأس آن آمریکا برای تکرار جنایات مستمر و پایان‌ناپذیر خود علیه کشور‌های مستقل و آزادی‌خواه جهان از جمله ایران است.
کد خبر: ۶۷۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۹ - 01July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جمهوری اسلامی ایران هفته دوم تیر را به‌عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کرده است؛ هدف هم این است که شاید بتوان ابعاد مختلف و گوناگون جنایات غیرانسانی و ضدحقوق بشری این کشور استکبار جهانی را برای مردم و جهانیان به تصویر کشید.

حقوق بشر؛ اسم رمز آمریکا برای تکرار جنایات

اما کارکرد یگانه و اصلی نامگذاری هفته دوم تیرماه به‌عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی، بررسی حوادث و اتفاقات سال‌های گذشته در ایران، نقش و تاثیرگذاری آمریکا به‌عنوان یکی از بازیگران نظام بین‌الملل و مداخله‌گر در امور دیگران از جمله جمهوری اسلامی ایران است. بر همین اساس هم بسیار لازم و ضروری است تا مردم کشور‌های منطقه و جهان هرچه بیشتر و بهتر با جنایات و مداخلات آمریکا در امور دیگر کشور‌ها آشنا شوند.

البته کشور‌های غربی و در رأس آن‌ها آمریکا از گذشته تا امروز همواره بر رعایت و پرداختن به موضوع حقوق بشر تاکید کرده و از آن به‌عنوان امتیاز و برتری خود و سیستم حاکمیت کشور خود در جهان یاد کردند و در این مسیر همواره ایران و کشور‌های مستقل جهان را به عدم رعایت حقوق بشر متهم کردند. این در حالی است که اگر عملکرد و فعالیت این کشور‌ها و همچنین آمریکا را به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم، درمی‌یابیم که همین کشور‌ها ناقضان اصلی حقوق بشر در سطح جهان هستند.

در این گزارش به چند مورد از موارد فاحش نقض حقوق بشر در ایران توسط آمریکا می‌پردازیم که از مهم‌ترین آنها واقعه ترور آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۶ تیر سال ۱۳۶۰، بمبگذاری و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین و ترور شهید بهشتی و ۷۲ نفر از یاران او در سال ۱۳۶۰، بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام با حمایت آمریکا در ۷ تیر سال ۱۳۶۶، ترور محمود کچویی رئیس سازمان زندان اوین توسط منافقین در تاریخ ۸ تیر سال ۱۳۶۰، ترور شهید آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد توسط منافقین در ۱۱ تیر سال ۱۳۶۰و در نهایت شلیک دو موشک به هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی و شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه آن در ۱۲ تیرماه اشاره کنیم.

حال باید به این موضوع مهم پرداخت همه این وقایع و حوادث تروریستی، فقط گوشه‌ای از جنایات دنیای غرب و آمریکا علیه مردم کشور‌های مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران است. وقایع و رویداد‌هایی که در دهه‌های گذشته با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا توسط دشمنان اسلام و انقلاب در ایران اسلامی روی داده است؛ اما نقش و تاثیرگذاری آمریکا در آن‌ها به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی نظام بین‌الملل و مداخله‌گر در امور دیگران از جمله ایران، به روشنی اثبات شده است.

نخستین واقعه تروریستی علیه ملت ایران، ترور نافرجام آیت الله سید علی خامنه‌ای بود. اقدامی یک برنامه ترور طرح‌ریزی شده توسط رهروان و بازماندگان گروه فرقان انجام شد. در این ترور بمبی در ضبط‌ صوتی که بر میز سخنرانی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران بود، کار گذاشتند. این بمب ۶ تیر ۱۳۶۰ (درست یک روز پیش از حادثه هفتم تیر) هنگام سخنرانی او منفجر شد.

دومین حادثه تروریستی تیرماه، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰شمسی بود. این حادثه بزرگترین اقدام تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران است. این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از رئیس جمهور و یک روز پس از ترور نافرجام آیت الله سید علی خامنه‌ای به وقوع پیوست و بر اثر آن سید محمد حسینی بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و هفتاد و دو نفر از چهره‌های سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر و ۲۷ نماینده مجلس به شهادت رسیدند.

اما بی‌شک یکی از خشن‌ترین و وحشتناک‌ترین واقعه تروریستی بعد از انقلاب و دوران جنگ، بمباران شیمیایی سردشت است. در این حادثه که قطعا یک جنایت جنگی محسوب می‌شود، شاهد بمبارانی بودیم که نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت در ایران انجام داد. در این حمله ۲۰۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گاز‌های سمی قرار گرفتند و مصدوم شدند.

سومین حادثه تروریستی تیرماه سال ۶۰ ترور «محمود کچویی» رئیس زندان اوین توسط منافقین بود. در این واقعه، «کاظم افجه‌ای» از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، که در آن زمان زندان خدمت می‌کرد، در ظهر هشتم تیر ۱۳۶۰، محمد کچوئی را با اسلحه کمری ترور کرد.

چهارمین واقعه تروریستی تیرماه سال ۶۰ ترور آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد توسط منافقین بود. روز یازدهم تیرماه «رضا ابراهیم زاده» یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در عملیاتی انتحاری، پس از اقامه نماز جمعه با نزدیک شدن به آیت‌الله صدوقی و در آغوش گرفتن او کمربند انفجاری خود را منفجر کرد و او را به شهادت رساند؛ و در آخر شاهد هولناک‌ترین و غیرباورترین اقدام تروریستی جهان بودیم که توسط آمریکا و در جریان جنگ ایران و عراق علیه مردم کشورمان اتفاق افتاد. در این واقعه تروریستی شاهد شلیک دو موشک به هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی و شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه آن در تاریخ ۱۲ تیرماه ۶۷ بودیم.

در پایان با توجه به تمامی موارد ذکر شده باید بگوییم که حقوق بشر آمریکایی صرفا بهانه‌ای تبلیغاتی برای این کشور استعمارگر و زورگو برای انجام جنایات بیشتر و اقدامات ضدحقوق بشری فراوان‌تر علیه مردم جهان است. در حقیقت باید بگوییم که آمریکا همواره فعالیت‌ها و اقدامات حقوق بشری خودش را تحت پوشش حقوق بشر به دنیا تحمیل کرده و همواره از توجیه حقوق بشری برای تبرئه کردن این کشور از جنایات‌های ناتمام خودش استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار