به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس پیروز ارجمند آهنگساز و مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به نخستین نشانههای پوشاک در نمایش هنرمندان عرصه موسیقی و جایگاه اجتماعی آن گفت: موسیقی و مد و لباس ارتباط نزدیکی با هم دارند، یکی از نمونههای بارز این ارتباط را میتوان در دوره ساسانی در استان کرمانشاه مشاهده کرد. در آن زمان موزیسینها لباسهای ویژه ای داشتند که نمایانگر طبقه اجتماعی آنها بود. در دوره ساسانی موسیقی دانان در طبقه شاهزادهها قرار داشتند. این طبقه بندیها تا دوره قاجار و صفویه ادامه داشت.
ارجمند درباره اهمیت لباس در اجراهای صحنهای عنوان کرد: هنر موسیقی اجرایی است که در صحنه نمود پیدا میکند و در حقیقت یک مکتب است که از طراحی ویژه برخوردار است. اهمیت طراحی پوشاک برای گروه های موسیقی برای چند دهه متوالی از یاد رفته بود و ده سال اخیر تنها دورهای است که گروههای موسیقی به صورت جدی به طراحی لباس توجه کردهاند و به اهمیت این میتوان از نام طراح لباس در بروشورهای کنسرت پی برد.
این آهنگساز درباره پیشینه لباس در موسیقی اقوام هم گفت: اگر نگاهی به پیشینه موسیقی بیاندازیم مشاهده میکنیم که در موسیقی سنتی طراحی لباس متناسب با اقوام ایرانی وجود داشته است. به طور مثال آشیلها از لباسهای خاصی استفادهمیکردند این موضوع نشانمیدهد موسیقی اقوام دارای تنوع لباس است، اما در حوزه موسیقی کلاسیک این تنوع وجود نداشته است. به همین سبب موزیسینها از لباسهای غربی الگو برداریمیکردند. چراکه این الگو به آنها انتقال داده شده بود. در صورتی که طراحی لباس ریشه در هویت فرهنگی ما دارد و با هنر و شیوه زیست اقوام ایرانی همزاد پنداریمیکند.
وی درباره جشنواره مد و لباس و اثربخشی آن در صنعت پوشاک نیز عنوان کرد: هر سال جشنواره مد ولباس فجر را دنبالمیکنم و فکر میکنم اتفاقات خوبی در حوزه مد ولباس در حال رخ دادن است چراکه طرحها وایدههای نوینی در حال شکل گرفتن است. جشنواره مد و لباس اتفاق بزرگی است که توانسته در طراحی مد تاثیر به سزایی بر جای گذارد. در هر حال اثربخشی یک مسیر بسته به تداوم و تعالی آن است و امیدوارم این دو رکن با روند جشنواره مد و لباس فجر همگام باشد.