دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رقابت‌ انتخاباتی ناسالم ممنوع/ الگوی انتخاباتی «عمو سام» در ایران نهادینه نمی‌شود

نکته مهمی که ما در جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی مردم سالار و مبتنی بر دین باید بدان توجه داشته باشیم، عدم الگوگیری از رقابت‌های ناسالمی است که در انتخابات‌های آمریکا وجود دارد.
کد خبر: ۶۷۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹ - 02July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، اخیراً بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ بوده را بازنشر کرده است.

رقابت‌ انتخاباتی ناسالم ممنوع/ الگوی انتخاباتی «عمو سام» در ایران نهادینه نمی‌شود

معظم‌له در تذکری می‌فرمایند؛ «ما در گذشته هم هر وقتی که نامزد‌ها در مناظرات تلویزیونی و ... روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنان خواهد شد.»

حُکمای اسلامی از دوران تمدن طلایی اسلام که محور و غلبه علمی در جهان در محدوده کشور‌های اسلامی بود، اخلاق را همواره اُولی بر سیاست دانسته‌اند، ابونصر محمد فارابی به عنوان اولین فیلسوف جهان اسلام و کسی که فلسفه مشایی را در جهان اسلام بست و گسترش داد، به مسئله سیاست و اخلاق و ارتباط این دو پرداخته است.

رقابت‌ انتخاباتی ناسالم ممنوع/ الگوی انتخاباتی «عمو سام» در ایران نهادینه نمی‌شود

یک رسانه در مطلبی چندی پیش عنوان کرد؛ پرداختن به  تفکر ابونصر فارابی بدون  توجه به فلسفه او ممکن نیست. در مورد رابطه اخلاق و سیاست نیز می‌توان گفت در اندیشه فارابی به هیچ وجه تصویری از جدایی این دو وجود  ندارد به این معنا که پرداختن به سیاست، اخلاق را نیز در بر می‌گیرد و پرداختن به اخلاق بدون توجه به سیاست ممکن نیست.

«مدینه فاضله‌ای که فارابی ترسیم می‌کند و قرار است در آن انسان به هدف غایی خود که سعادت است بپردازد، مطابق نظام فلسفی است که قبلا تشریح کرده است. فارابی پس از تشریح نظام خلفت و پیدایش اجسام آسمانی و شکل گیری افلاک به پیدایش انسان و به تبع آن جامعه می‌پردازد و بر این اساس درباره مدینه فاضله خود توضیح داده و مدینه‌های مخالف آن را نیز توضیح می‌دهد.

در راس مدینه  فاضله، رئیس اول است که آگاه به خیر و مصلحت افراد جامعه می‌باشد. وظیفه اوست که افراد جامعه را به سعادت که عبارت از خیر مطلق می‌باشد رهنمون کند. رئیس اول که قرار است انسان‌ها را به سوی سعادت رهبری نماید، خود لازم است که از فضایل اخلاقی، نظری و عملی برخوردار بوده تا شایستگی این جایگاه را داشته باشد.»

از متون فلسفی این حکیم بزرگ جهان اسلام به خوبی می‌توانیم به اُولی بودن اخلاق بر سیاست برسیم، در این روزها که کشور درگیر انتخابات است، شاهدیم که بعضاً نامزدهای انتخاباتی بر خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام به تخریب یکدیگر می‌کنند، الگوی غلطی که در کشورهای غربی به ویژه در ایالات متحده شاهد آن هستیم.

شاخص‌ترین لجن‌پراکنی و تخریب که در انتخابات‌های مختلف جهان شاهد آن بوده‌ایم مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده است که دو نامزد در دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ از هر فساد اخلاقی و مالی که رقیبشان داشت به صراحت و بدون ملاحظه پرده‌برداری کردند.

اتهامات اخلاقی که هیلاری کلینتون به دونالد ترامپ وارد کرد و مدعی شد رقیب انتخاباتی‌اش به زنان متعددی تجاوز به عنف داشته است باعث شد در مقطعی در نظر سنجی‌ها آرای ترامپ به شدت کاهش پیدا کند، بلافصه ترامپ که خود را بازنده انتخابات می‌دید اسناد فساد مالی و اخلاقی کلینتون و همسرش که در مقطعی رئیس جمهور آمریکا بود را فاش کرد و با سران کارتال‌های بزرگ اقتصادی که عموماً صهیونیست بودن وارد مذاکره شد تا از توان رسانه و مالی این کارتل‌ها به نفع خود بهره ببرد.

رقابت‌ انتخاباتی ناسالم ممنوع/ الگوی انتخاباتی «عمو سام» در ایران نهادینه نمی‌شود

نکته مهمی که ما در جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی مردم سالار و مبتنی بر دین باید بدان توجه داشته باشیم، عدم الگوگیری از اینگونه رقابت‌های ناسالم است، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به منظور این مهم همواره در ایام انتخابات تذکرهای مختلفی به نامزدهای انتخاباتی در این زمینه می‌دهند.

مصادف بودن موسم انتخابات در ایام غدیر فرصت مغتنمی بوده و هست که با مطالعه سیره سیاسی، اخلاقی و اجتماعی امام علی علیه السلام کشف کنیم راه و رسم آن امام همام چگونه بود و ما چگونه باید باشیم که ایشان فرمودند «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَی طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَی قَبْلَکُمْ عَنْهَا؛‌ای مردم! بخدا سوگند من هرگز شما را به هیچ طاعتی فرا نمی‌خوانم مگر آنکه خود بر شما در عمل به آن پیشی می‌جویم و از هیچ گناهی بازتان نمی‌دارم و نهی نمی‌کنم مگر آنکه پیش از شما، خود را از عمل به آن باز می‌دارم» (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵).

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار