روایت شهدای انقلاب استان گلستان (۳)

شهید مقصودلو به ماموران ساواک حمله کرد/ در بیمارستان هم نمازش ترک نشد

شهید مقصودلو راد، در شب دوم اسفند ماه سال ۱۳۵۷ بعد از نماز مغرب و عشاء، در اثر خونریزی شدید، قلبش از کار ایستاد و به دیدار دوست نائل گردید تا با شهادتش، قلب جامعه شتاب بیشتری بگیرد.
کد خبر: ۶۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ - 26January 2016

شهید مقصودلو به ماموران ساواک حمله کرد/ در بیمارستان هم نمازش ترک نشد

به گزارش دفاع پرس از استان گلستان، در آستانه فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، گذری خواهیم داشت بر روایت زندگی دانشجوی شهید "محمد مقصودلو راد" یکی از شهدای انقلاب در استان گلستان:

شهید محمد مقصودلو راد دیماه سال ۱۳۳۶ در روستای سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان، به دنیا آمد و در کانون گرم خانوادهای متدین و با صفا پرورش یافت. او از همان کودکی آثار تکامل روحی در وجودش مشاهده میشد. تحصیلات خود را در همان روستا آغاز نمود و آنگونه که در خانوادههای محروم معمول است، امر تحصیل را در کنار کار قرار داد؛ بدین ترتیب از همان ابتدا، رنج خانواده و مردم ستمدیده را با جان و دل درک نمود که این امر سرآغاز شکفتن جوانههای افکار انقلابی در او بود.

تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ملی رهنما گذراند و موفق شد دیپلم خود را در رشتهی ریاضی دریافت نماید. همان سال به دانشگاه راه یافت و در رشتهی صنایع غذایی دانشگاه مشهد مشغول به تحصیل شد.

او همانگونه که گفته شد، از درد اجتماع و نا آگاهیهای برخی مردم نسبت به موضع نابسامان جامعه آگاه بود و توانست نقش خود را در مقابل نظامهای غلط حاکم، به خوبی ادا کند.

راستگویی، درستکاری، متانت و رازداری از بارزترین ویژگیهای فردی او بود و همواره در تمامی صحنههای اجتماعی- چه دانشگاه و چه بیرون از دانشگاه –انسانی مسئولیت شناس بود و همگام و همصدا با مردم، نفرت عمیقش را به دشمنان نشان میداد.

وی معتقد بود، هیچ تحلیلی صحیح نیست مگر از بطن عمل و مبارزه سرچشمه گیرد.

در روز ۲۹ آبانماه سال ۱۳۵۷ مردم مشهد، در صحن قدیمی حرم مطهر امام رضا (ع) تظاهراتی برپا کردند. عدهای از ماموران ساواک خود را در صفوف مردم جای داده بودند اما توسط مردم شناسایی شدند و شهید مقصودلو راد که از مزدوران دلی پرخون داشت، همراه عدهای از تظاهرکنندگان به آنان حمله کردند و مأموران سفاک رژیم نیز به مردم بیسلاح حمله ور شدند و بر اثر تیراندازی آنان عدهای مجروح و عدهای دیگر شهید شدند.

شهید مقصودلو راد یکی از مجروحین این برخورد نابرابر بود که توسط مردم به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما مأمورین خونخوار رژیم حتی در بیمارستان هم او را آسوده نگذاشتند و برای بازداشت او به بیمارستان مراجعه کردند که با مخالفت رئیس بیمارستان، پزشکان و پرستاران روبرو گشتند و مجبور شدند آنجا را ترک کنند.

وی مدت ۹۳ روز در بیمارستان بستری بود و طی این مدت ۱۰ بار مورد عمل جراحی قرار گرفت ولی ازآنجاییکه از روحیه و ارادهای بینظیر برخوردار بود، به تلاوت آیات قرآن مجید میپرداخت.

شهید مقصودلو راد هرگز در هیچ شرایطی حتی در بیمارستان نیز نمازش را ترک نگفت. شبی قبل از عمل جراحی اجازه خواست که نمازش را به جای آورد تا اگر احیاناً هنگام عمل به دیدار معشوق نائل گردید، به تکلیف خود عمل کرده باشد.

سرانجام شهید مقصودلو راد، در شب دوم اسفند ماه سال ۱۳۵۷ بعد از نماز مغرب و عشاء، در اثر خونریزی شدید، قلبش از کار ایستاد و به دیدار دوست نائل گردید تا با شهادتش، قلب جامعه شتاب بیشتری بگیرد. 

نظر شما
پربیننده ها