پژوهشگر حوزه فرهنگ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ادبیات دفاع مقدس ابزاری برای دفاع از ارزش‌های انسانی است / محتشم کاشانی را دوباره بشناسیم

اکرامی گفت: امروز برای جامعه چرایی شهادت از چگونگی شهادت مهم‌تر است. محتشم کاشانی آن‌طور که باید، به نسل امروز معرفی نشده است.
کد خبر: ۶۷۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹ - 08July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، ماه محرم که ماه عزا و ماتم عظیم اهل بیت (علیهم‌السلام) آغاز شده و با توجه به اهمیت قیام کربلای امام حسین (علیه‌السلام)، تبیین این حادثه بزرگ اهمیت پیدا می‌کند و بخشی از این سنگینی بر دوش ادبیات عاشورایی است.

«محمود اکرامی» شاعر و پژوهشگر حوزه فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس با اشاره به کارآیی ادبیات دفاع مقدس و ادبیات عاشورایی اظهار داشت: ادبیات عاشورایی و ادبیات دفاع مقدس ابزاری برای دفاع از ارزش‎های انسانی و الهی هستند که در آنها جغرافیا مهم نیست؛ بلکه تبیین انگیزه دفاع، شهادت و دفاع از حقیقت و حقانیت در آن اهمیت دارد.

وی درباره کارکرد این دو نوع ادبیات گفت: کار این دو نوع ادبیات، انتقال فرهنگ جهاد، شهادت، ایثارگری و از خودگذشتگی برای حق است و چند مرحله را طی می‌کند که عبارت است از مراحل هیجانی یا تهییجی، توصیفی، تبیینی و اجتماعی.

اهمیت تبیین انگیزه دفاع و شهادت در ادبیات عاشورایی/ «محتشم کاشانی» به نسل امروز ما معرفی نشده است

این پژوهشگر حوزه فرهنگ افزود: ادبیات دفاع مقدس و ادبیات آیینی از مرحله تحلیلی، توصیفی (اینکه بخواهیم توصیف کنیم امام حسین (ع) چگونه به شهادت رسیدند.) و تبیینی (اینکه بخواهیم به‌وسیله ادبیات تبیین کنیم که دفاع مقدس، «حق» بوده یا علت قیام امام حسین (ع) چه بوده است) گذر کرده‌اند. چرایی شهادت افراد برای جامعه امروز مهم‌تر از چگونگی شهادتشان است.

وی در مورد وظیفه ادبیات دفاع مقدس گفت: وظیفه ادبیات دفاع مقدس دقیقاً مانند ادبیات آیینی و عاشورایی، توضیح و بیان چرایی جنگ، دفاع مقدس و واقعه عاشورا است.

اکرامی با اشاره به علت شهرت محتشم اظهار داشت: محتشم کاشانی آن‌طور که باید، به نسل امروز معرفی نشده است. یکی از عواملی که باعث شهرت محتشم شد، سؤالی بودن شعر او است. «باز این چه شورش است که در خلق عالَم است؟» همین سؤال باعث می‌شود که مخاطب به‌دنبال پاسخ آن برود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار