مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خلأ محتوای عاشورایی برای مخاطب کودک و نوجوان/ نباید در هیأت کودک را با بازی سرگرم کنیم

حیدری گفت: اگر بتوانیم حماسه کودکان و نوجوانان کربلا را به فرزندانمان منتقل کنیم، خیلی مؤثر خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲ - 08July 2024

«جواد حیدری» مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (علیهم‌السلام) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با اشاره به اهمیت موضوع نوجوان در هیئات مذهبی اظهار داشت: متأسفانه در موضوع آموزش نوجوانان تلقی‌های اشتباهی وجود دارد؛ مثلاً اگر قرار است به مخاطب نوجوان قرآن آموزش داده شود، گفته می‌شود با بازی این فرایند انجام شود که چنین موضوعی اشتباه است.

خلا محتوایی عاشورایی برای مخاطب کودک و نوجوان/ نباید در هیات کودک را با بازی سرگرم کنیم

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (علیهم‌السلام) با تاکید بر اینکه روش‌های مختلفی برای آموزش مفاهیم دینی به نوجوان وجود دارد، عنوان کرد: من فکر می‌کنم باید مفاهیم دینی را با روش‌های رقیق‌تر به مخاطب کودک و نوجوان آموزش داد و بازی در کنار آن انجام شود؛ اشتباهی که در انتقال معارف دینی مرسوم شده است، آمیختگی بازی با معارف است. اگر کودک و نوجوان را برای فراگیری معارف وارد یک فرایند بازی کنیم، او تا آخر در بازی می‌ماند لذا معارف باید جداگانه و با زبان کودکانه به مخاطب آموزش داده شود. 

وی ادامه داد: نسل ما در دوران کودکی و نوجوانی با نوحه بزرگ‌هایمان، رشد کرده‌ایم. نباید چنین تلقی شود که در ماح محرم باید حتماً شعر و نوحه ویژه کودک و نوجوان وجود داشته باشد؛ نه! معتقدم برای کودک و نوجوان باید روضه و شعر حماسی خوانده شود و کمتر به شعرهای داغ قتلگاه پرداخت.

حیدری گفت: برای انتقال مفاهیم عاشورایی به مخاطب کودک و نوجوان حتماً ظرافت وجود دارد و باید یکسری دسته‌بندی‌های مفهومی و مضمونی صورت گیرد؛ در این زمینه سخنان و رهنمودهای استاد محمدرضا سنگری پژوهشگر عاشورایی که در آثار منتشر شده ایشان نمود پیدا کرده است، برای فعالین این عرصه قابل استفاده است. 

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (علیهم‌السلام) تاکید کرد: درباره شخصیت‌های قیام عاشورا هنوز یاران زیادی از اباعبدالله الحسین (ع) در صحنه کربلا وجود دارند که داستان و شعر آن‌ها سروده نشده است که باید انجام شود. 

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان مفاهیم عاشورایی را به کودک آموخت، گفت: بچه‌ها بخاطر فطرت پاک‌شان به کربلا نزدیک‌ترند و درکشان از کربلا بیشتر است؛ اگر می‌خواهیم برای نوجوان از کربلا بگوییم، می‌توانیم از نوجوان‌های کربلا برایشان بگویم و این موضوع شاید اثر بیشتری داشته باشد. حضرت اباالفضل (ع) می‌فرمایند، چه کسی را می‌ترسانید، بچه‌های این قبیله مرگ را به بازی گرفته‌اند لذا در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بله، می‌توان از عبدالله بن حسن چنین گفت که اصلا ترسی از مرگ نداشته است. 

حیدری انتقال مفاهیم عاشورایی به مخاطب کودک و نوجوان را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: اگر بتوانیم حماسه کودکان و نوجوانان کربلا را به فرزندانمان منتقل کنیم خیلی موثر خواهد بود. شخص پیامبر (ص) در تاریخ اسلام اولین کسی است که هیئات کودکان راه‌اندازی کرده است و این کار را در مسجد انجام داده است. 

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (علیهم‌السلام) گفت: در گوشه و کنار شهرها و مناطق مختلف هیات‌های نوجوانانه‌ای توسط نوجوانان شکل می‌گیرد اما چیزی که وجود ندارد، محتوای مناسب ادبی است؛ جاهایی که مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متصدی این کارها هستند باید بتوانند چنین اقداماتی را انجام دهند. 

ولی منصوریان

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار