سخنگوی وزارت امور خارجه:

جمهوری اسلامی در حمایت از لبنان هیچ تردیدی نخواهد داشت

کنعانی گفت: اقدامات ماجراجویانه و هرگونه تعدی صهیونیست‌ها به لبنان زمینه ساز تشدید تنش و ناآرامی در منطقه خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹ - 08July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پشت سر گذاشتن چهلمین روز شهادت شهدای خدمت، اظهار داشت: به روح این شهدای گرانقدر ادای احترام می‌کنیم و به روح بلند آن‌ها درود و سلام می‌فرستیم. 

حضور مسئولانه و هوشمندانه ملت ایران در پای صندوق‌های رای 

حضور مسئولانه و هوشمندانه ملت ایران در پای صندوق‌های رای 

وی افزود: پس از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور ملت ایران یک بار دیگر در تاریخ پرشکوه صفحه زرین دیگری در تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی رقم زدند؛ انتخابات ریاست جمهوری با برنامه‌ریزی متعهدانه و مسئولانه دولت و مشارکت مسئولانه نامزدها و مهم‌تر از همه با حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد. 

کنعانی با تاکید بر اینکه حضور پرشور مردم نشان از  عمق و استقرار و نهادینه شدن مردم سالاری دینی است، گفت: دولت در کوتاه‌ترین زمان انتخاباتی شفاف و منظم را برنامه‌ریزی کرد و زمینه را برای حضور‌ پرشور ملت ایران در داخل و خارج کشور فراهم کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برگزاری انتخابات آزاد و شفاف علی‌رغم تمام مطالبی که در رسانه‌های خارجی مطرح شد یک ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است. 

وی خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی از همه ظرفیت‌ها و دستاوردهای درخشان برای کمک به رئیس جمهور و تحقق منافع ملی کشورمان به کار خواهد گرفت. 

کنعانی اظهار داشت: از هموطنانمان در خارج از کشور که علی‌رغم تمامی مشکلات با حضور در نمایندگی‌های ایران رای خود را در صندوق‌ها انداختند و مشارکتی مسئولانه در انتخابات داشتند قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستاوردهای وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم گفت: دستگاه دیپلماسی مبتی بر سیاست‌ دولت سیزدهم  در حوزه سیاست‌های همسایه محوری استفاده از ظرفیت‌های چند جانبه گرایی دستاوردهای چشمگیر و روشنی داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: عضویت در بریکس و سازمان شانگهای برای پیشبرد منافع ملی و توجه به ظرفیتهای سازمان‌های بین‌المللی در جهت ایراد و انعکاس شفاف مواضع ایران در منطقه، حوزه بین‌الملل و تقویت مناسبات چندجانبه گرایی‌ از دیگر دستاوردها بوده است.

کنعانی گفت: مذاکرات رفع تحریم در چارچوب مشخص است و دولت سیزدهم براساس ساز و کارها و کاربست مشخص آن را دنبال کرده است؛ این دولت تا زمانی که مسئولیت دارد طبق ساز و کار مشخص این موضوع را ادامه خواهد داد.

وی گفت: اینکه در آینده چطور عمل خواهد شد باید منتظر دولت جدید باشیم، در دوران رقابت‌های انتخاباتی نامزدها دیدگاه‌های خود را به طرق مختلف به سمع و نظر ملت ایران رساندند.

تقویت همکاری تجاری با کشورهای منطقه

کنعانی خاطرنشان کرد: تقویت همکاری تجاری با کشورهای منطقه و کشورهای مرزی و همسایه و دیگر شرکا گویای موفقیت دولت و ملت ایران برای رقم زدن صفحات جدید در جهت تعاملات سازنده با ملتهای مختلف بوده است‌.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه روسیه روند عضویت ایران را در بریکس متوقف کرده گفت: نه در این باره چیزی شنیده‌ام و نه آنرا تایید می‌کنم.

کنعانی درباره همکاری در حوزه کارت‌های شتاب بین ایران و روسیه و استفاده ایرانیان روسیه از این کارت‌ها، و نقش وزارت خارجه در این زمینه گفت: این موضوع از مدت‌های گذشته بوده و زیرساخت‌های آن در حال آماده سازی بوده، ما می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. امیدواریم شاهد استفاده شهروندان دو کشور از این امکان باشیم.

هرگونه تعدی به لبنان زمینه ساز تشدید تنش و ناآرامی در منطقه خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به صحبت‌های کمال خرازی در مورد واکنش مستقیم ایران در صورت حمله به حزب الله گفت: هرگونه تعدی به لبنان زمینه ساز تشدید تنش و ناآرامی در منطقه خواهد بود. اقدامات ماجراجویانه صهیونیست‌ها می‌تواند منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار بدهد، تجربه نشان داده که لبنان در حمایت از امنیت خود قوی است. جمهوری اسلامی در حمایت از لبنان هیچ تردیدی نخواهد داشت. ایران حمایت از لبنان را یک اصل می‌داند و حمایت از لبنان را در موقع مناسب در نظر دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد شعار پزشکیان در مورد رفع تحریم‌ها گفت: هر توافقی دارای دو طرف است، ایران در تحقق منافع ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد. طبیعتا توافق برجام هم حاصل یک روند دیپلماتیک بود، ما در این‌ مسیر به دنبال تثبیت حقوق ملت بودیم.

ما رویکردهای روشنی را تجربه کردیم و مسیر سیاست خارجی ما یک‌ مسیر معقولی است. سیاست تعامل با کشورهای مختلف مبتنی بر عزتمندی کشور و ملت، تمرکز بر سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های چند جانبه گرایی، آنچه ما عملکردیم‌ شاهد نتایج آن هم بودیم. انضمام ایران به سازو کارهای چند جانبه با کشورهای مختلف طبیعتا به تقویت قدرت ایران در چانه زنی‌های دیپلماتیک اضافه خواهد کرد. طبیعتا اکنون در شرایط خوبی قرار داریم‌ و دولت آتی هم با استفاده از این عناصر برای تحقق منافع ملی از این دستاوردها به خوبی استفاده خواهد کرد.

ایرانیان خارج سرمایه کشور هستند

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد جمع آوری مدارک در سفارتخانه‌ها برای مشکلات ایجاد شده برای رای دهندگان گفت: همه ایرانیان شهروندان این‌کشور هستند، ایرانیان خارج سرمایه کشور هستند، مشارکت بیش از 20 درصدی این شهروندان نسبت به دور اول انتخابات، نشان داد که این شهروندان با وجود برخی مشکلات مصمم‌تر از دوره اول بودند. آنچه دستگاه دیپلماسی در این دوره از انتخابات انجام داد تلاشی صادقانه بود تا ایرانیان خارج از کشور از حقوق خود استفاده کنند.

هر شهروندی از شهروندان ایرانی برای مطالبه و استیفای هر نوع از حقوق از دست رفته خود اقدام‌کند، نمایندگی‌های ما همه تلاس خود را انجام‌ خواهند داد.

کانادا با ادعای حقوق بشری ایرانیان را از حق خود محروم کرد

وی درباره عدم اجازه کانادا برای برگزاری انتخابات در این‌ کشور گفت: جای تاسف است که کشوری با ادعای مکرر حقوق بشر جمع بسیار بزرگی از ایرانیان مقیم آن‌ کشور را از استفاده از حقوق خود محروم کرد، قضاوت به عهده‌ افکار عمومی جهان است. البته از روش‌های دیگری به ویژه با ایجاد صندوق‌هایی در مرز کانادا با آمریکا برای اخذ رای از ایرانیان مقیم کانادا استفاده کردیم.

ایران در عمل اثبات کرد که در حمایت از حقوق شهروندان از جمله آزادی شهروندان از دیگر کشورها با حساسیت عمل خواهد کرد که این مورد را در آزادی برخی ایرانیان شاهد بودیم. ما حمایت کنسولی و سیاسی از شهروندان به ویژه زندانیان را یک وظیفه اولویت دار برای خود می‌دانیم، این حمایت‌ها مستمر است.

کنعانی درباره زندانی ایرانی-مسیحی در انگلیس گفت: تلاش‌های زیادی را انجام دادیم و ایشان از همه حمای‌های ما برخوردار بوده، به ایشان دسترسی داشتیم و در دادگاه ایشان حضور داشته و دفاعیه مکتوب برای ایشان در دست داشتیم. دیدار با خانواده این شهروند مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی بود، تلاش ما تا آزادی این شهروند ادامه پیدا خواهد کرد.

مواضع مداخله جویانه آمریکا در مورد انتخابات

سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش آمریکا به برگزاری انتخابات در کشورمان گفت: مواضع سیاسی آمریکا در مورد انتخابات مداخله جویانه است و این‌ را نشان دهنده عمق سیاست‌های دشمنانه آمریکا نسبت به ایران تلقی می‌کنیم. انتظار آن است آمریکا نسبت به روند مردم سالاری در ایران سر تعظیم فرود بیاورد‌. در ارتباط با دیگر کشورها، اصل برای ایران، تعامل با دنیاست. معتقد هستیم‌ که تعامل سازنده می‌تواند تامین کننده منافع دو طرف باشد. ایران در چهارچوب رویکرد نظام، رویکرد تعاملی را با کشورهای دنیا ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه طبیعتا ادامه پیدا خواهد کرد، روابط ایران تابع سیاست‌های کلی است و با نگاه به منافع مشترک تقویت خواهد شد. امیدواریم‌ شاهد تقویت بیش از پیش با کشورهای دوست باشیم.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار