استاد حوزه و دانشگاه:

مجالس حسینی عقاید انسان‌ها را قوی می‌کند/ ایمان در عمل افراد معنا می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: مجالس حسینی عقاید انسان‌ها را قوی می‌کند. افراد بسیاری در پرتو کربلا متحول شدند و مسیر زندگی خود را تغییر دادند.
کد خبر: ۶۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶ - 09July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «ناصر رفیعی» استاد حوزه و دانشگاه در مهدیه خمینی‌شهر با اشاره به «خانواده حسینی» اظهار داشت: از امام حسین (ع) بسیار گفته می‌شود، اما کمتر شنیده‌ایم که از خانواده‌هایی که در کربلا حضور داشتند و نوع ارتباطی که میان امام (ع) و خانواده‌ها بوده مطلبی بیان شود. 

مجالس حسینی عقاید انسان‌ها را قوی می‌کند/ ایمان در عمل افراد معنا می‌شود

وی با اشاره به علت عزاداری هرساله برای امام حسین (ع) گفت: اهل بیت (ع) تأکید کردند که برای شهادت و مظلومیت امام حسین (ع) اشک بریزید و عزاداری کنید. مهم است که بدانیم چه دلیلی دارد که اهل بیت (ع) توصیه کردند تا عزاداری امام حسین (ع) را زنده نگاه داریم؛ از جمله آثار برگزاری این مجالس می‌توان به برخی اثرگذاری‌ها همچون عقلانیت، عمل‌گرایی، علم‌گرایی، عقیده، عاطفه، عبرت و … اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: در قرآن کریم ۴۹ مرتبه فعل «عقل» بیان شده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما در این کتاب آسمانی برای شما مثال می‌زنیم تا شما عقل و خرد خود را به کار ببندید. بنابراین تجدید عاشورا به این دلیل است که عقل خود را به کار بگیریم تا بدانیم مظلوم و ظالم در واقعه عاشورا چه کسانی هستند. اگر عقل کسی بیدار شد، دین او هم بیدار می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد علم‌گرایی گفت: انسان در مورد واقعه عاشورا می‌خواهد بداند که چه شد امام (ع) به کربلا رفتند و چه اتفاقاتی در آن واقعه رخ داد؛ حتی غیر مسلمانان نیز گاهی دوست دارند جریان این واقعه را بدانند.

وی با اشاره به عوامل تقویت عقیده اظهار داشت: مجالس حسینی عقاید انسان‌ها را قوی می‌کند. افراد بسیاری در پرتو کربلا متحول شدند و مسیر زندگی خود را تغییر دادند. امام حسین (ع) با همه مصیبت‌هایی که در روز عاشورا کشید، اما در نهایت فرمود ما راضی به رضای خدا هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی در مورد اهمیت «حق‌الناس»‌ گفت: امام حسین (ع) در ظهر عاشورا به نماز ایستادند و با این عمل به ما یاد دادند که نباید از نماز غافل شویم. ایشان در صبح عاشورا فرمودند هر کسی دین و حق‌الناسی به گردن دارد، برگردد و این کلام نشان می‌دهد که «حق‌الناس» باید همیشه ادا شود. 

وی افزود: یکی از مهمترین پیام‌ها و تأثیرات مجالس حسینی، انسان‌سازی است. ایمان در عمل معنا می‌شود. برخی افراد مانند «مرجئه» تنها معتقد به ایمان هستند و به عمل اهمیت نمی‌دهند و یا «خوارج» تنها به عمل اعتقاد داشتند هر دوی این گروه دچار افراط و تفریط شده بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به عبرت‌آموز بودن عاشورا اشاره کرد و گفت: از دیگر دلایل ضرورت زنده نگاه داشتن عاشورا می‌توان به دشمن‌شناسی، عزت، عدالت‌خواهی، افزایش معرفت و عرفان و تقویت عاطفه اشاره کرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها