مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس در تبیین دستاوردهای نظام بی‌بدیل است

سردار ادیبی با بیان اینکه ایجاد شبکه جهاد تبیین در سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس موثر خواهد بود، گفت: ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس در تبیین دستاوردهای نظام بی‌بدیل است و باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعال شود.
کد خبر: ۶۷۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹ - 09July 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیین تکریم سردار «نادر ادیبی» رئیس سابق سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس و معارفه سردار «علیرضا یعقوبیان» به عنوان رئیس جدید این سازمان صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور امیرسرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار «سید حسین ستوده» معاون بازرسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس برگزار شد.

ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس در تبیین دستاوردهای نظام بی‌بدیل است

سردار ادیبی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی دفاع مقدس که یک حجم وسیعی از رزمندگان و مجاهدان را شامل می‌شد، توسط پیشکسوتان امروز شکل گرفت، اظهار داشت: رزمندگانی که امروز به‌عنوان پیشکسوتان از آن‌ها یاد می‌کنیم، خالق پیروزی‌های باشکوه دفاع مقدس بودند؛ این افراد امروز در گوشه‌وکنار کشور درحال خدمت هستند، هرچند بخش کوچکی از این ظرفیت به کار گرفته شده است.

وی به تشریح هدف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ایجاد سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس پرداخت و افزود: بنیاد حفظ آثار بخاطر استفاده و بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ پیشکسوتان برای اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت را ایجاد کرد. از زمان مسئولیت اینجانب در این سازمان به‌دنبال اعتلای سازمان و گسترش نقش‌آفرینی آن در سطح کشور بودیم.

سردار ادیبی ادامه داد: مرجع‌سازی و استفاده از ظرفیت پیشکسوتان برای قله‌سازی در عرصه‌های دفاع مقدس با مجموعه برنامه‌های تجلیل و تکریم از این عزیزان تا مردم قهرمانان واقعی خودشان را بشناسند، صورت گرفت. شناساندن ارزش‌های واقعی جنگ و قله‌هایی که خلق پیروری‌های دفاع مقدس توسط آن‌ها صورت گرفت، از اقدامات این سازمان بود که با تدارک برنامه تجلیل در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به ارزش‌های آن افزوده شد.

رئیس سابق سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس، تصریح کرد: ارتباط بی‌‌واسطه مردم با مفاهیم دفاع مقدس از طریق پیشکسوتان دفاع مقدس محقق خواهد شد تا جوانان زیادی در این مسیرتربیت شوند. ایجاد زمینه برای بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان اقدام مهمی است که مقدماتی در این زمینه صورت گرفته است و آیین‌نامه‌ و دستورالعمل‌ مورد نیاز برای آن نوشته شد.

سردار ادیبی از تدوین سند راهبردی پیشکسوتان جهاد و مقاومت خبر داد و با بیان اینکه در این سند نقشه جامعی ترسیم شده که وظایف دستگاه‌ها در سطح کشور نسبت به پیشکسوتان مشخص است، افزود: ما در مجموعه‌‌های مختلف و نیروهای مسلح در موضوعات سلامت و معیشت این نیروهای فعالیت‌های مشخص و روشنی داریم اما درخصوص استفاده از این ظرفیت خلا وجود دارد لذا اقداماتی در این خصوص در سازمان پیشکسوتان صورت گرفت تا سامانه راهبری این عزیزان اجرایی شود. 

وی تدارک جشنواره‌های فرهنگی را از دیگر اقدامات سازمان پیشکسوتان در راستای ارتقا دادن جایگاه رزمندگان دانست و عنوان کرد: طرح‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی برای آشنایی خانواده‌ها صورت گرفت، از کارهای ارزشمندی بود که نمونه آن جشنواره «افتخار من» بود که کار ارزشمندی بود و مانع انقطاع نسلی خواهد شد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هماهنگی با شوراهای استان‌ها و هیئات اندیشه‌ورز در سطح استان‌ها که در ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت را از دیگر اقدامات مهم این سازمان دانست و تاکید کرد: سال گذشته برنامه‌‌هایی که در زمینه پیشکسوتان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیش‌بینی شده بود تقریبا کامل انجام شد و نتایج خوبی داشت.

سردار ادیبی گفت: ظرفیت پیشکسوتان در مراکز آموزشی با سازماندهی و ساماندهی در سطح کشور قدرت تببین دارند و با ایحاد شبکه جهاد تببین در این سازمان می‌توانیم به کشور کمک کنیم تا دستاوردها بهتر گفته شود.

در ادامه، سردار «علیرضا یعقوبیان» رئیس سازمان با تاکید براینکه اقدامات خیلی ویژه باید نسبت به سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس صورت گیرد، اظهار داشت: نگاه ما به پیشکسوتان باید خیلی نگاه ویژه‌ای باشد؛ معتقدم مظلوم‌تر از پیشکسوتان دفاع مقدس کسی وجود ندارد چراکه این عزیزان از نوجوانی و جوانی بر بدن زخم و مجروحیت دارند و بسیاری از آن‌ها مشکلات اعصاب و روان پیدا کرده‌اند لذا تکریم و تجلیل از خانواده‌ها این افراد بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فعالیت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت را یک اقدام فرهنگی می‌دانم، عنوان کرد: من شخصا بیش از ۹۰ درصد آثار مکتوبی که در زمینه دفاع میدس منتشر شده را مطالعه کرده‌ام و با عشق و علاقه در این مسئولیت قرار گرفته‌ام و در این زمینه دغدغه‌های زیادی دارم. 

ولی منصوریان

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار