روایتی از پیراهن مشکی عزاداری رزمندگان در جبهه‌ها

«حسین علایی» رزمنده دوران دفاع مقدس از خاطرات دهه محرم آن سال‌ها گفت که چگونه رزمندگان به دنبال پیراهن مشکی بودند تا عزای حسینی را در جبهه‌ها اقامه کنند.
کد خبر: ۶۷۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸ - 09July 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسین علایی» رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگویی با بیان خاطراتی از عزاداری رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: نیرو‌های مستقر در گردان‌های علی‌اکبر، علی‌اصغر، زهیر و گردان فرات از لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) در روز‌های قبل از ماه محرم نسبت به سیاه‌پوش کردن نمازخانه گردان‌های خود و نصب پرچم مشکی به ویژه با بیرق‌های یا حسین (ع) و یا زینب (س) اقدام می‌کردند و با شروع شب اول محرم، یک ساعت قبل از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا، مراسم قرائت زیارت عاشورا در نمازخانه گردان برگزار می‌شد.

روایتی از پیراهن مشکی عزاداری رزمندگان در جبهه‌ها

علایی افزود: رزمندگان پس از برگزاری نماز جماعت، پای سخنرانی می‌نشستند و سپس مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی برپا می‌شد و در ۱۰ شب ماه محرم پذیرایی شام به‌صورت دسته جمعی در نمازخانه گردان انجام می‌شد؛ البته هر شب دسته عزاداری در گردان‌ها بر پا می‌شد و به گردان‌های دیگر می‌رفتند و دو گردان در محوطه نمازخانه بر سر یک سفره شام می‌خوردند.

وی اضافه کرد: اردوگاه سد دز روبه‌روی پادگان دوکوهه و اردوگاه کوثر در جاده هویزه قرار داشت و بیشتر رزمندگان پیراهن مشکی نداشتند و رزمندگانی که عازم نزدیک‌ترین شهر به جبهه بودند، برای همرزمان خود لباس مشکی می‌خریدند. به یاد دارم در سال ۶۴ که چند روزی به ماه محرم مانده بود، با تویوتای لندکروز به اردوگاه سد لتیان رسیدم که رزمندگان در آن‌جا آموزش شنا و جنگ آبی خاکی می‌دیدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: در آن‌جا دیدم که دو رزمنده با گونی بزرگ سر جاده ایستاده‌اند. من توقف کردم تا این دوستان را به اردوگاه ببرم. از روی کنجکاوی پرسیدم که داخل گونی چیست که گفتند ۱۰۰ دست لباس مشکی به مناسبت ماه محرم برای رزمندگان گردان خریداری کرده‌اند.

این راوی دفاع مقدس ادامه داد: در عصر تاسوعای حسینی و روز عاشورا نیز همه هیئت‌های گردان‌ها به شهر شوش دانیال مرقد حضرت دانیال نبی یا در شهر دزفول رفته و بر سر مرقد مطهر سبز قبا برادر امام رضا (ع) اقامه عزا می‌کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها