در نشست ابزار تروریسم و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران مطرح شد؛

غفلت پژوهشگران از آمریکاپژوهی/ گروهک‌های تروریستی در اروپا و آمریکا دفتر رسمی دارند

دبیرکل بنیاد هابیلیان با اشاره به این‌که تمامی این گروهک‌های تروریستی در کشور‌های اروپایی و آمریکا دفتر رسمی دارند و مورد حمایت واقع می‌شوند، گفت: شاهد حمایت کامل و تمام کشور‌های اروپایی و آمریکا از این گروهک‌ها بوده و متاسفانه در مقابل گروهک‌ها، ما با دولت‌های اروپایی مواجه هستیم.
کد خبر: ۶۷۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰ - 09July 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، نشست ابزار تروریسم و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، با حضور «سید محمدجواد هاشمی‌نژاد» دبیرکل بنیاد هابیلیان و جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه برگزار شد.

گروهک‌های تروریستی در اروپا و آمریکا دفتر رسمی دارند/ آمریکاپژوهشی در کشور مغفول مانده است

گروهک‌های تروریستی در کشور‌های اروپایی و آمریکا دفتر رسمی دارند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در ابتدای این نشست، با اشاره به فعالیت این بنیاد اظهار داشت: لازم بود در کنار اقدامات دولت‌ها، بنیادی با حضور خانواده شهدای ترور به تبیین جنایات گروهک‌های تروریستی در ایران اقدام می‌کرد و مستندات را ارائه می‌داد.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه ایران از بزرگترین قربانیان تروریسم است، گفت: از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اولین ترور بودیم و این مسیر تا به امروز پیش رفته است. ما از سال ۸۴ که تاسیس بنیاد هابیلیان را آغاز کردیم، نمی‌دانستیم چه تعداد شهدای ترور در کشور وجود دارند و پس از سال‌ها فعالیت آمار ۱۷ هزار شهید ترور اعلام شد.

دبیرکل بنیاد هابیلیان تصریح کرد: بخش زیادی از ترور‌های صورت‌گرفته در ایران علیه افراد عادی جامعه و البته هدفمند بوده است. هیچ جای دنیا را پیدا نمی‌کنید که در عرض چند ماه عالی‌ترین مسئولین کشور آن ترور شده باشند؛ این اقدامات توسط ۳۵ گروهک تروریستی که منافقین بخش اصلی آن‌ها بودند، صورت گرفته است.

هاشمی‌نژاد با اشاره به این‌که تمامی این گروهک‌های تروریستی در کشور‌های اروپایی و آمریکا دفتر رسمی دارند و مورد حمایت واقع می‌شوند، خاطرنشان کرد: شاهد حمایت‌های لجستیک، مادی و رسانه‌ای از این گروهک‌ها هستیم. زمانی که اتحادیه اروپا برای مدتی منافقین را جزو گروهک‌های تروریستی قرار داد، شاهد حمایت آمریکا از این گروهک بودیم، تا جایی که «مریم رجوی» در کنگره آمریکا به‌صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی می‌کند و بیش از ۹۰ درصد از اعضای کنگره از وی حمایت می‌کنند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان پولشویی، قاچاق انسان، ترور و بسیاری از اعمال خشونت‌آمیز دیگر را جزو اقدامات این گروه‌ها دانست و افزود: پس از دستگیری «حمید نوری» در سوئد، ۹۰ جلسه دادگاه یک‌طرفه برای این فرد تشکیل شد و اجازه ندادند حتی در یک جلسه افرادی به حمایت از وی حاضر شوند.

هاشمی‌نژاد گفت: از نظر اسناد و مدارک درباره قربانی بودن کشورمان از سوی تروریسیم، دستمان باز و پر است؛ با این وجود شاهد حمایت کامل و تمام کشور‌های اروپایی و آمریکا از این گروهک‌ها بوده و متاسفانه در مقابل گروهک‌ها، ما با دولت‌های اروپایی مواجه هستیم.

وی گفت: نتیجه اثرگذاری فعالیت‌های ما مستلزم پشتوانه علمی و حقوقی است؛ لذا ما باید کار را در این بخش پیش ببریم و برای همین است که از شما اساتید محترم تقاضای کمک برای پیگیری این مسائل از نگاه حقوقی داریم.

اعتراف آمریکایی‌ها به تشکیل داعش

«مجید عباسی» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: آمریکایی‌ها از هر ابزاری برای تامین منافع خود استفاده می‌کنند و یکی از آن‌ها تروریسم و رفتار‌های تروریستی است؛ این مسئله از ابتدای انقلاب اسلامی و حتی در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ وجود داشت.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ دیدیم که آمریکایی‌ها رهبری این جنبش را به «مریم رجوی» از تروریست‌های معروف دادند؛  لذا برای آن‌ها این موضوع هیچ حساسیتی نداشت.

عباسی با اشاره به اعتراف آمریکایی‌ها در تاسیس گروه تروریستی داعش، افزود: آن‌ها خودشان اعتراف کردند که داعش را در خاورمیانه ایجاد کردند و حتی با صراحت اعلام کردند که ترور شهید سلیمانی براساس دستور رئیس جمهور این کشور بود؛ لذا در این زمینه شاهد تناقض‌هایی از سوی ایالت متحده آمریکا هستیم.

خوب و بد بودن تروریسم در راستای منافع آمریکاست

«برزگر» استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به مواضع دوگانه آمریکایی‌ها در مقوله تروریسم، گفت: در عالم سیاست با دو مسئله واقعیت‌های علمی و ارزش‌ها و هنجار‌ها سر و کار داریم؛ این دوگانه در تاریخ سیاست و علوم سیاسی دانشگاه‌ها وجود داشته است و از طریق همین گزاره می‌توان مواضع آمریکا را در حوزه تروریسم توضیح داد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای تبیین سیاست‌های خود در کنار تروریسم همواره از واقعیت‌های عینی و ارزش‌ها بهره گرفته‌اند، گفت: در عالم سیاست آمریکایی‌ها مسئله تروریسم، گاهی خوب و گاهی بد تفسیر می‌شود. براین اساس تروریسم داعش زمانی بد است و زمانی خوب. وقتی که داعش در سوریه دست به کشتار می‌زند، خوب است؛ اما اگر به حوزه استحفاظی آمریکا وارد شود، به عنوان ترویست بد تعریف می‌شود. منافقین زمانی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آمریکایی‌ها را می‌کشتند بد بودند؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که انقلابیون را ترور می‌کردند، خوب تعریف می‌شدند.

برزگر با بیان اینکه خوب و بد بودن تروریسم در راستای منافع آمریکا تعریف و ارزش‌گذاری می‌شود، افزود: تروریسم زمانی که منافع سیاست‌مداران آمریکایی را تامین می‌کند، خوب است و زمانی که با منافع آن‌ها تضاد پیدا می‌کند، تروریسم بد تعبیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تفسیر در ایران معنا ندارد، گفت: هنجار‌ها در ایران به افراد و تفکر افراد وابسته نیست؛ بلکه ارزش‌ها بر اساس دین، فقه و عرف تبدیل می‌شوند؛ لذا یکی از نورافکن‌ها برای بررسی آکادمیک رهیافت تروریسم همین‌جاست و می‌تواند این مسئله را توضیح دهد.

حقوق‌بشرگرایی در سیاست‌های آمریکا یک مولفه ریشه‌ای است

همچنین «کیوان حسینی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با اشاره به اینکه حقوق‌بشر در چارچوب سیاست خارجه آمریکا همیشه مورد توجه قرار داشته است، گفت: آمریکا از معدود کشور‌هایی است که همیشه در چارچوب سیاست خارجی خود نسبت به مسئله حقوق‌بشر حساسیت داشته و در این حساسیت شالوده‌ای از اسطوره‌های تمدنی آمریکا وجود دارد.

حسینی افزود: آمریکایی‌ها خودشان را یک ملت برگزیده می‌دانند و معتقدند بعد از پیروزی انقلاب، استقلال، انسان و جهان جدیدی ایجاد شد. آن‌ها خود را ملت برگزیده می‌دانند و رد پای این نگاه هنوز هم در سیاست‌های این کشور وجود دارد؛ لذا حقوق‌بشرگرایی در سیاست‌های آمریکا یک مولفه ریشه‌ای است و به اسطوره‌های آن برمی‌گردد.

وی گفت: از طرف دیگر اعلامیه حقوق‌بشر نهاد‌های بین‌المللی محصول شورایی است که در دهه ۴۰ شکل گرفت و ریاست آن را فردی آمریکایی برعهده داشت؛ لذا اعلامیه‌های جهانی حقوق‌بشر محصول تفکر و نگاه این افراد است. کنوانسیون‌هایی که بیش از سال‌ها در جهان وجود دارد و ما نیز گاهی مواقع به آن‌ها مستمسک می‌شویم.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه چگونگی رابطه بین امنیت‌گرایی و حقوق‌بشرگرایی آمریکا یکی از مسائلی است که هنوز پاسخ نیافته است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این بخش مورد نقد قرار می‌گیرند و نگاه متناقض آن‌ها در این حوزه مشخص می‌شود. این‌که بین دیدگاه امنیت‌گرایی و حقوق‌بشری آن‌ها پارادوکسی وجود دارد و تصمیم‌گیری‌های گزینشی آمریکا در این بخش دیده می‌شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هروقت در این مرحله قرار می‌گیرند، امنیت‌گرایی را به مسئله حقوق‌بشر ترجیح می‌دهند که مصادیق زیادی در این زمینه وجود دارد؛ البته ما در مواضع بین‌المللی نباید و نمی‌توانیم از منظر حقوقی وارد شویم؛ زیرا قاعده بازی اجازه چنین نگاهی را به هیچ‌کس نمی‌دهد و منافع ملی همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

حسینی با اشاره به پژوهشی که در مقوله آمریکاستیزی انجام داده است، گفت: ما پژوهشی را در حوزه آمریکاستیزی در جهان اسلام و خاورمیانه انجام داده‌ایم که طبق آن به نتایجی دست یافته‌ایم؛ بر این اساس در کشور ما بعد از ۴۵ سال «مرگ بر آمریکا» گفتن، هنوز اساتید و دانشگاه‌های ما به ادبیات مشترکی در قبال آمریکاستیزی نرسیدند.

وی تاکید کرد: آمریکاستیزی در چند بخش، ذات آمریکاستیزی، رفتار‌های آمریکا و المان‌های مقابله با آمریکاستیزی تعریف می‌شود. پژوهشی که صورت گرفت، نشان داد رفتار جهان اسلام در قبال آمریکا براساس رفتار آمریکاست. زمانی که این کشور مانند دوران «اوباما» تلاش داشت تا رفتار‌های بهتری را در مقابل جهان اسلام انجام دهد، شاهد فراز و فرود کشور‌های مقابل نیز بودیم؛ لذا جریان‌های اسلامی در مقوله مقابله با آمریکا براساس رفتار‌های آن رفتار می‌کنند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بر این اساس در جهان اسلام هویت آمریکا محل تردید نیست؛ بلکه رفتار‌های آمریکا محل تردید است.

حسینی گفت: در خصوص حقوق‌بشرگرایی آمریکا نیاز به مطالعه داریم و با وجود آن‌که آمریکا یکی از تهدید‌های مهم علیه کشور ماست، آمریکاپژوهشی در کشور ما مغفول مانده است و بعد از ۴۴ سال هنوز شناخت کافی از این تهدید به دست نیاورده‌ایم. اگر به دنبال به کرسی نشاندن دیدگاه و حرف‌های خود در مجامع جهانی هستیم، باید این موضوع را ریشه‌ای مورد توجه قرار دهیم.

ضرورت دست‌یابی به ادبیات مشترک در خصوص تروریسم

«هیبت‌‌الله نژندی منش» استاد علوم حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: ضروری است دانشگاهیان ما افکار مختلف را در خصوص ترور، تروریسم و گروهک‌های تروریستی بررسی کرده و به یک ادبیات مشترکی در این زمینه دست یابد.

نژندی منش گفت: آن‌چه که مشخص است، این است که در روایت‌هایی که جهان علیه ما و به نفع تروریست‌ها می‌سازد، روایت اول دست ما نیست و نتوانستیم این موضوع را به خوبی تبیین کنیم.

استاد علوم حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه براساس بسیاری از دیدگاه‌ها، گروهک‌های تروریستی به‌خصوص منافقین به‌عنوان فرقه‌ای که به‌دنبال فشار بر نهاد‌های حقوقی برای گرفتن امتیاز بیشتر هستند، تعریف می‌شوند، گفت: داستان حمید نوری یکی از این نمونه‌ها بود و تروریست‌ها به دنبال فشار برای ایران و گرفتن امتیاز بودند؛ لذا نهاد‌های بین‌المللی می‌توانند همین مسئله را مورد توجه قرار دهند و رفتار‌های آن‌ها را تبیین کنند.

تروریسم آمریکایی امروز با رفتار‌هایی مبتنی بر قدرت سخت و نرم عمل می‌کند

همچنین «عباسعلی رهبر» عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: تروریسم آمریکایی امروز هوشمند شده و با رفتار‌هایی مبتنی بر قدرت سخت و نرم عمل می‌کند؛ به این صورت که با قدرت نرم خود، بعد از تصویرسازی و اعتباربخشی، زمینه را برای قدرت سخت ایجاد می‌کند؛ یعنی اول این ذهنیت را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که فلان فرد تروریست است و باید کشته شود.

رهبر افزود: هم‌افزایی قدرت نرم و حساسیت دادن به جامعه در این خصوص که تحریم نیز مانند ترور دنبال ضربه زدن به کشور است، می‌تواند نسل جوان را نسبت به واقعیت‌ها آشنا سازد.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رسانه‌های آمریکایی برای هویت‌بخشی به این ۳۵ گروهک تروریستی، به عملیات روانی پاره‌ای از حقیقت روی می‌آورند؛ یعنی قسمت‌هایی از حقایق که به نفع‌شان هست را بیان می‌کنند؛ اما بخشی را نمی‌گویند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها