وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛

اختلال روانی ۳۷ درصد نظامیان مجروح اسرائیلی در جنگ غزه

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خبر داد که دست کم ۳۷ درصد از نظامیان اسرائیلی که در جنگ غزه مجروح شده‌اند دچال اختلال روانی شده‌اند.
کد خبر: ۶۷۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶ - 09July 2024

 به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه هفت رژیم صهیونیستی به نقل از وزارت جنگ این رژیم خبر داد که بخش توانبخشی ارتش از روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تا کنون پذیرای ۹۲۵۰ مجروح بوده که بیشتر آنها را نظامیان ذخیره ارتش تشکیل می‌دهند. 

اختلال روانی ۳۷ درصد نظامیان مجروح اسرائیلی در جنگ غزه

این شبکه خبری به نقل از وزارت جنگ اضافه کرد: «۳۷ درصد از نظامیان مجروح اسرائیلی از اختلالات روانی رنج می‌برند».

 از سوی دیگر «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در سخنانی از اوضاع اسفناک نظامیان اسرائیلی مجروح شده در باریکه غزه انتقاد کرد و گفت: «از ابتدای جنگ غزه ۹۲۵۴ نظامی آسیب‌های مختلف دیده‌اند، اما کسی برای ارائه خدمات و مراقبت از آنها وجود ندارد».

با گذشت بیش از ۹ ماه از عملیات طوفان‌الاقصی در ۱۵ مهر سال گذشته، به مرور جزئیات بیشتری از آن عملیات بی‌نظیر و پر از معما در رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌شود. در تازه‌ترین افشا‌گری، روزنامه هاآرتص خبر داد که ارتش اسرائیل در آن روز دستور داشته است تا پروتکل «هانیبال» را به اجرا بگذارد.

طبق این پروتکل، نیرو‌های ارتش اسرائیل دستور دارند در صورتی که یک نظامی خودی به اسارت درآمد، همزمان او و نیروی طرف مقابل را هدف قرار دهند؛ اساس این پروتکل بر این است که هزینه اسارت یک نیروی نظامی بسیار کمتر از کشته او است.

هاآرتص نوشت: «در اولین لحظات حمله حماس، همه چیز در هرج و مرج سپری می‌شد، گزارش‌ها به تدریج می‌آمد، در لحظات ابتدایی اهمیت این گزارش‌ها واضح نبود، اما به مرور فهمیدیم که که چه اتفاق وحشتناکی افتاده است».

این روزنامه افزود: «یک هیستری و دیوانگی حاکم بود، اسناد و گفته‌های شاهدان که به آن دست یافته‌ایم فاش می‌کند که دستور استفاده از پروتکل هانیبال صادر شده بود؛ پروتکلی که می‌گوید برای ممانعت از اسیر شدن نظامیان باید از قدرت نظامی استفاده کرد».

به گفته این روزنامه این پروتکل در گذرگاه «بیت حانون» (ایریز)، پایگاه «رعیم» و «ناحال عوز» که نیرو‌های حماس به آن حمله کرده بودند، به شکل گسترده به اجرا در آمده بود. نکته قابل توجه اینکه «گادی آیزنکوت» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۶ استفاده از این پروتکل را لغو کرد؛ پروتکلی که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۴ نیز به دست ارتش اسرائیل استفاده شده بود.

هاآرتص افزود: «زمانی که نیرو‌های حماس در ۷ اکتبر به سه پایگاه نظامی اسرائیل حمله کردند، ارتش دستور داشت تا از خروج هر خودرویی از پایگاه ممانعت کند، ارتش همچنین دستور داشت تا با استفاده از بمباران و تیراندازی مانع به اسارت در آمدن سربازان شود».

 این روزنامه با این حال نوشت که حتی استفاده از این پروتکل هم نتوانست مانع به اسارت در آمدن نظامیان اسرائیلی شود؛ بنابراین گزارش، اسناد لو رفته نشان می‌دهد که دستور استفاده از پروتکل هانیبال، از سوی فرماندهی لشکر غزه و ستاد مشترک ارتش اسرائیل صادر شده بود.

هاآرتص در ادامه نوشت که آمار مشخصی از نظامیان اسرائیلی که به این شیوه کشته یا زخمی شده‌اند در دست نیست، با این حال گزارش‌ها از هدف قرار گرفتن تعدادی از اسرائیلی‌ها به دست نیرو‌های خودی خبر می‌دهند.
پروتکل هانیبال بار‌ها مواقع مختلف مورد استفاده نیرو‌های ارتش اسرائیل قرار گرفته است، هرچند مقامات نظامی این رژیم هرگز به طور رسمی از آن سخن نگفته‌اند و تحقیقات روزنامه‌نگاران اسرائیلی و غربی نیز با سدی به نام «اداره سانسور ارتش اسرائیل» مواجه شده است.

این اولین بار نیست که شلیک نیرو‌های ارتش به سمت شهرک‌نشینان یا نظامیان خودی در رسانه‌های اسرائیلی مطرح می‌شود؛ هاآرتص در آبان سال گذشته و یک ماه پس از عملیات طوفان‌الاقصی نیز نوشت که بر اساس تحقیقات پلیس اسرائیل، یک بالگرد ارتش این رژیم در روز هفتم اکتبر به سمت افراد حاضر در فستیوال موسیقی بیابانی شلیک کرده است. همچنین تعدادی از ساکنان شهرک «بئیری» در اطراف غزه به رسانه‌ها گفتند که یک تانک ارتش اسرائیل در روز ۷ اکتبر خانه‌ای که نیرو‌های حماس به همراه تعدادی از شهرک‌نشینان در آن حضور داشتند را هدف قرار داده بود.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار