نوبخت:

نیازمند طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به افق 1404 در سند چشم انداز ملی نیاز به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داریم، گفت: دانشگاه عالی دفاع به عنوان یک واحد عالی آموزشی قطعاً می‌تواند در راستای طراحی این الگو قدم بردارد.
کد خبر: ۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸ - 25November 2013

نیازمند طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدباقر نوبخت" معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت، صبح امروز در مراسمی که به منظور تبیین همکاریهای علمی دولت و نیروهای مسلح در دانشگاه عالی دفاع برگزار شده است، گفت: حضور در یک مرکز مطالعاتی برای بنده این سعادت را به دنبال داشت تا در کارهای پژوهشی و تولید علم با معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع همکاری کرده و نسبت به چهره واقعی این دانشگاه شناخت پیدا کنم.

وی با اشاره به اینکه نظام باید بین دستگاههایی که نسبت به انتظارات دقیق پیش میروند و دستگاههایی که اینگونه نیستند تفکیک قائل شود، تصریح کرد: شهادت میدهم دانشگاه عالی دفاع دقیقاً در جایگاه علمی، راهبردی و خطیر خود قرار دارد و یک دانشگاه معتبر، و منضبط  و هدفمحور است.
 
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به افق 1404 در سند چشم انداز ملی نیاز به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داریم، افزود: دانشگاه عالی دفاع به عنوان یک واحد عالی آموزشی قطعاً میتواند در راستای طراحی این الگو قدم بردارد.
 
نوبخت با بیان اینکه در راستای دستیابی به هدف راهبردی مقرر شد به سمت آن پیش برویم، تاکید کرد: در برنامه پنجم توسعه به عنوان دومین قطعه از چهار قطعهای که باید ما را به سمت افق 1404 پیش ببرد تصریح شده است که الگوی توسعه اسلامی ایرانی با همکاری همه قوا فراهم شود.
 
وی افزود: در سال 1388 به جای لفظ "توسعه" از "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" که واژهای بومی است استفاده شد.
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را آماده کنیم اطمینان دارم که دانشگاه عالی دفاع میتواند به توجه به دورههایی که دارد به ما کمک کند؛ ما میتوانیم این موضوع را به عنوان یک پروژه مشترک پیش برده و آن را تهیه کنیم.
 
نوبخت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان یزد و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر اقدام دانشگاهیان برای طراحی این الگو گفت: «گویا از دانشگاهیان دودی برنخواست که رهبری اینچنین این مسئله را در جمعهای علمی مطرح میکنند».
 
وی در ادامه به تشریح و تفکیک معنای توسعه از دید ایران و غرب پرداخت و گفت: بیش از 12 یا 13 مکتب اقتصادی در جهان وجود دارد که این سؤال پیش میآید کدام یک از آنها را ما قبول داریم و باید از کدام یک استفاده کنیم.
 
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی دولت با طرح سؤالاتی مبنی بر نقش دولت و همچنین جایگاه اخلاق، دین و فرهنگ در این الگو خاطرنشان کرد: اگر به این سؤالها و دیگر سؤالاتی که در این باره مطرح است جواب دهیم میتوانیم به سمت طراحی این الگو پیش برویم.
 
نوبخت در ادامه گفت: با توجه به توافق هسته یا و تحریمهای غرب سه راهبرد پیش روی ما قرار دارد: اولین راهبرد این است که اگر وضع کشور به همین منوال بماند آیا کاری که در حال حاضر انجام میدهیم مناسبترین و بهینهترین روش است؟ دومین راهبرد این است اگر وضع سختتر شود و تحریمهایی که امریکا در نظر دارد به هر دلیلی بعد از شش ماه عملی شود قرار است با چه راهبردی کشور را اداره کنیم و سومین راهبرد نیز این است که اگر شرایط کشور به گونهای تغییر کند که ما از ماههای آینده بیش از 50 تا 60 میلیارد درآمد جدید به دست آوریم آن را باید چطور مصرف کنیم.
 
وی افزود: این مطبوعات میتواند سوژههایی برای کارهای مطالعاتی و حتی پایان نامه باشد تا روی آن متمرکز شویم و از امروز برای آینده برنامه ریزی کنیم.
 
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پایان با اشاره به مصوب شدن آخرین تبصره قانون احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احتمالاً در هفته آینده مجلس احیای این سازمان را تصویب و آن را به ما ابلاغ میکند.
نظر شما
پربیننده ها