قالیباف:

«بریکس» فرصت خوبی برای توسعه روابط است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است که روابط با کشور‌های بریکس را توسعه دهد، گفت: یکی از اهداف‌مان در نشست بریکس این است که بسیاری از توافقات را پیگیری کرده و به ثمر برسانیم.
کد خبر: ۶۷۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶ - 10July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به اجلاس بریکس اظهار داشت: سال گذشته ایران به همراه سه کشور دیگر عضو بریکس شد که مجموعاً ۹ کشور که بیشتر قدرت‌های نوظهور هستند در بریکس عضویت رسمی پیدا کرده‌اند؛ لذا این اولین حضور رسمی ما در مجمع بریکس است.

بریکس فرصت خوبی برای توسعه روابط است

وی افزود: مجمع پارلمانی برای تقویت چندجانبه‌گرایی و از طرف دیگر برای مسائل توسعه‌ای و امنیت جهانی است.

قالیباف گفت: روسیه ابتکاری را به خرج داده است. یک نشست دیگری هم‌زمان بعد از این نشست با کشور‌های آسیای میانه مثل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس و تانزانیا دعوت شده‌اند تا در نشست IPU شرکت کنند در واقع دو اجلاس برگزار می‌شود.

وی افزود: بریکس در همه زمینه‌ها فعالیت دارد. در همین سالی که ریاست بر عهده روسیه است، بیش از ۲۵۰ نشست کارشناسی در حوزه‌های مالی، پولی اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی برقرار می‌شود.

قالیباف ادامه داد: فرصت بسیار خوبی است برای جمهوری اسلامی ایران که روابط با کشور‌های بریکس را توسعه دهد. یکی از موضوعات مهمی که در بریکس مطرح است، سیستم‌های پولی و مالی مستقلی است که جدا از بقیه سیستم‌های بین‌المللی وجود دارد که نام آن «پی» است و کشور‌ها می‌توانند با هم تبادلات مالی داشته باشند.

وی گفت: در کنار این نشست ارتباط دوجانبه با روسیه هم داریم. نشست ویژه‌ای هم با آقای ویاچسلاو والودین در این زمینه خواهیم داشت.

قالیباف بیان کرد: طبیعتاً با بقیه کشور‌های بریکس هم علاوه بر نشست مجمع بریکس دیدار‌های دو جانبه هم خواهیم داشت. بریکس، شانگهای و اوراسیا سه گروه اقتصادی و تجاری هستند. ایران و روسیه دو کشوری هستند که توافقات راهبردی داشتند. راهبرد ما یک سیاست دائمی و همه‌جانبه است. در کریدور شمال و جنوب در سال ده‌ها میلیون تن کالا می‌تواند از کشورمان جابه‌جا شود که یک فرصت استثنایی برای ما است.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف‌مان در این نشست آن است که بتوانیم تلاش کنیم بسیاری از توافقات را پیگیری و آن را به ثمر برسانیم. نشست‌هایی هم در موضوعات مثل تروریست، پول‌شویی و مناقشات منطقه‌ای در دستور کار این نشست است. کشور‌های بریکس دارای جمعیت قابل‌توجهی در حوزه مصرف و نقش قابل‌توجهی در تولید دارند.

قالیباف تأکید کرد: طبیعتاً این نشست‌ها از فشار کشور‌های غربی جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار