استاندار مازندران:

افزایش جمعیت باید به گفتمان ملی تبدیل شود

«نوری» گفت: اگرچه فرصتی برای پنجره جمعیتی مازندران وجود دارد که باید همواره رصد کرد، اما تا زمانی که دیدگاه افزایش جمعیت همراه با آموزش عالی، رفاه عمومی و اقتدار ملی تبدیل به گفتمان نشود، این آسیب اجتماعی حل نخواهد شد. ‎
کد خبر: ۶۷۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳ - 10July 2024

افزایش جمعیت باید به گفتمان ملی تبدیل شودبه گزارش دفاع‌پرس از مازندران، «یوسف نوری» استاندار مازندران امروز (چهارشنبه) در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مازندران که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد با اظهار این که تله پیری جمعیت، همه کشور به خصوص این خطه شمالی را گرفتار کرده است، اظهار داشت: تا زمانی که سیاست‌های تشویقی مادی و معنوی جوانی جمعیت به درستی عملیاتی نشود، این آسیب اجتماعی از بین نخواهد رفت.

وی با بیان این که طبق بررسی‌های انجام شده توجه به رویکرد معنوی و فرهنگی جوانی جمعیت در جامعه مهمتر از مسائل اقتصادی و مادی است، افزود: این که در روستا‌های مازندران حتی با ۴۰۰ خانوار مدرسه‌ای دایر نیست، زنگ خطر جدی پیری جمعیت است.

استاندار مازندران زنده و پویایی روستا‌ها را به دو مولفه تولید و جوانی جمعیت دانست و ادامه داد: اگرچه فرصتی برای پنجره جمعیتی مازندران وجود دارد که باید همواره رصد کرد، اما تا زمانی که دیدگاه افزایش جمعیت همراه با آموزش عالی، رفاه عمومی و اقتدار ملی تبدیل به گفتمان نشود، این آسیب اجتماعی حل نخواهد شد.

نوری با تأکید بر این که جمعیت همواره مولفه قدرت است ولی هنوز شعار غلط فرزند کمتر، زندگی بهتر در همه جوامع کشور‌های جهان به خصوص ایران وجود دارد، گفت:‌ به نظر می‌رسد ساختار پیگیری‌های جوانی جمعیت را باید تغییر بدهیم یعنی مکانیزم موثر را بیشتر دخالت و عمیق‌تر کنیم.

وی بر لزوم استفاده صحیح از منابع در اجرای طرح‌های جوانی جمعیت تاکید کرد و اذعان داشت: اگر جمعیت به سمت پیری برود، یعنی فرایند نوآوری که باید در بین دانش آموزان و دانشگاهیان داشته باشیم را نخواهیم داشت.

استاندار مازندران با بیان اینکه رشد تدریجی جوانی جمعیت از سال ۱۳۹۰ در کشور شکل گرفته است و این مقوله مهم در دولت سیزدهم شهید رئیسی با مصوبات و اجرایی شدن آن روند مطلوبی را طی می‌کند، افزود: با توجه به ارزش زمین در مازندران مصوبه تحویل زمین به طرح جوانی جمعیت در استان باید با روش‌های جدید یعنی بجای این که زمین به یک نفر تحویل شود، با تغییر مهندسی در ساختار همان زمین برای خانه دار شدن سه نفر عملیاتی شود.

نوری با تأکید بر این که قوانین و مقررات در طرح‌های جوانی جمعیت باید عملی شود و مدیران مازندران باید به موضوع جوانی جمعیت اهتمام ویژه کنند، ادامه داد: به نظر می‌رسد که اکنون به اجرای مصوبات کمتر توجه می‌شود.

استاندار مازندران با بیان این که مردم این خطه همچنان که با اراده از متوسط مشارکت کشور در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیشی گرفتند، گفت: امیدواریم موضوع فرزند آوری در جامعه به یک گفتمان در استان تبدیل شود.

«اسماعیل مهرافزا» مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران نیز با بیان این که اعمال سلیقه بر مصوبات و مشوق ها، اجرای طرح جوانی جمعیت را دچار اشکال می‌کند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات وام ازدواج در استان روان نیست.

مهرافزا گفت: مسئولان نسبت به ایجاد انگیزه و عامل مشوق در جوانی جمعیت اهتمام کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها