نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

بی‌دین‌سازی مردم، برنامه تسلط دشمن بر کشور/ امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امر به معروف و نهی از منکر نظام و روش دارد، اگر در روش خودش اجرا شد اثر دارد؛ در عین این‌که وظیفه هر فردی هست، واجب فردی نیست، واجب جمعی است، باید با جمع صورت بگیرد.
کد خبر: ۶۷۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲ - 11July 2024

بی‌دین‌سازی مردم، برنامه تسلط دشمن بر کشور/ امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در گردهمایی رؤسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی و مدیران عرصه‌ها و ارکان طلایه‌داران که به مناسبت هفته احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، برگزار شد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر واجب جمعی است و نباید فردی انجام شود. این فریضتین باید طبق ساختار سازمان‌یافته انجام شود تا تاثیر مثبت آن در جامعه مشخص شود چراکه اگر درست انجام نشود و به صورت فردی به دور از برنامه‌ریزی صحیح انجام شود اثر آن منفی می‌شود.

وی با تاکید بر طلایه‌داران با اشاره به آیه «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، افزود: شما برادران و خواهران که در اجرای فریضتین مشارکت دارید مورد توجه پروردگار قرار گرفته‌اید و برگزیده شده‌اید، برای ترویج خوبی در جامعه، خداوند در آیه «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ» ذات مقدس پروردگار در این آیه امتیاز امت را در ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اعلام می‌کند.

امام جمعه مشهد در پاسخ به این پرسش که منطق پروردگار برای این ادعا چیست؟ گفت: در زمان پیغمبر (ص) جنگ‌های زیادی اتفاق افتاد که ایشان و اصحابشان در آن‌ها جهاد کردند و به پیروزی ختم شد اما ذات مقدس الهی این جنگ‌ها و مجاهدات را امتیاز برای برترین امت ملاک نفرموده و آنچه خداوند برای امتیاز امت معرفی می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر است و بارها فرموده است، شما بهترین امت هستید چون امر به معروف و نهی از منکر کردید.

جوامع از درون فاسد می شوند

وی با استناد به این ادعا، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی داخلی امت و جامعه است. جوامع از درون فاسد می‌شوند و فساد از باطن جامعه را باطل می‌کند از بیرون هیچ جامعه‌ای فاسد نمی‌شود. خداوند می‌فرماید: جامعه امت اسلام فاسد و ساقط نمی‌شود و هویت خود را از دست نمی‌دهد، زیرا در این جامعه فرمان مقدس امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان داشت: در چنین جامعه‌ای یا فرد منکرکننده کاملا اصلاح می‌شود و بازمی‌گردد و یا در نهایت اگر اصلاح نشود، تظاهر به فسق نمی‌کند و در ظاهر خود را پشیمان جلوه می‌دهد و خاصیت امر به معروف و نهی از منکر همین است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را دو فریضه واجب فراموش شده اعلام کرد و بیان داشت: افراد به اندازه‌ای که در انجام فریضتین کوتاهی می‌کنند، در انجام هیچ واجب شرعی تخلف و کوتاهی ندارند. همین کوتاهی باعث فراموشی و طرد شدن این دو فریضه واجب الهی شده است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طلایه‌داران کسانی هستند که ملزم به انجام این فریضه شدند و عمل آنها بزرگترین فضیلت و عبادت است و تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد.

انجام امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب سازمان یافته

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود، تصریح کرد: فریضتین اگر در چارچوب خودش اجرا شود اثرگذار است. در غیراینصورت تاثیر منفی دارد. در شرع مقدس هر واجبی دارای یک ضوابط و احکامی است به عنوان مثال نماز دارای ذکرهای واجب و ارکان واجب است و باید آنچه قید شده انجام شود و براساس همان اصول سنجیده می‌شود و اگر در کوچکترین اجزای این عبادت خللی ایجاد شود یعنی آن را کاملا باطل کرده‌ایم.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر همانند نماز دارای اصول و نظام سازماندهی است، اگر در روش خودش انجام شود اثر دارد و در غیر اینصورت اثر منفی دارد. این فریضتین واجب که جمعی اثرگذاری بیشتری دارد باید طبق ساختار سازمان‌یافته انجام شود تا تاثیر مثبت آن در جامعه مشخص شود و اگر به صورت فردی درست انجام نشود دچار مشکل می‌شود.

ستاد امربه‌معروف با ساختار و برنامه اقدام می‌کند

وی ستادهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را سازمان‌یافته اعلام کرد و گفت: عمده امتیاز ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این استان براساس برنامه‌های منظم برای اجرای فریضتین است. اگر امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر با برنامه‌ریزی جمعی انجام شود جامعه را تغییر می‌دهد همانطور که برای مقابله با مسئله حجاب فراجا طرح نور را سامان‌دهی و اجرا کرد و با مدیریت درست اثرات مثبتی در جامعه نمایان شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز داشت: سازمان یک ابزار است، برای نتیجه بهتر در اجرای امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، باید در نظر داشت که این ابزار تا حدی نرسد که اصل هدف فراموش شود و اصل عمل پنهان بماند این سازمان دهی باید درست انجام شود تا در تمام سطوح اثرات آن نمایان شود.

اثر منفی امر به معروف باعث تداوم گناه می‌شود

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر خراسان رضوی تصریح کرد: اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اثر مثبت نداشته باشد، متاسفانه اثر منفی می‌گذارد و اگر گناه را خنثی نکند گنهکار را در برابر خدا جری می‌کند و اگر کسی این چنین شد دیگر قابل هدایت نیست افراد تا زمانی قابل هدایت هستند که از خدا شرم کنند.

وی گفت: گنهکار در انجام منکر، انگیزه دشمنی با خدا را ندارد خیلی از افراد گنهکار خدا را قبول دارند و از خدا کمک می‌خواهند، اما انگیزه شخصی باعث می‌شود آن‌ها را بی‌پروا کند و همین امر باعث می‌شود، گناه کند.

خطیب جمعه مشهد یادآور شد: برخی افراد اخلاق متفاوتی دارند و در برخورد با منکر بی‌پروا هستند برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این افراد باید درست برنامه‌ریزی کرد و با یک اشتباه آن را نسبت به گناهش مقید نکنیم و با اشتباه رفتاری به جای اینکه جلوی بی‌پروایی را بگیریم و فسق را ریشه کن کنیم برای خدا دشمن درست نکنیم.

تبدیل بی‌پروا به گنهکار مقید برابر است با افزایش دشمنان خدا

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: اگر در انجام امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر درست عمل نکنیم، بی‌پروایی در افراد گنهکار به تقید بر گناه تبدیل می‌شود و به این صورت دشمنان خدا را افزایش داده‌ایم.

وی افزود: انجام و اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه سنگینی است و باید از این طریق برای خدا دوست بسازیم و از دشمنان خدا کم کنیم، نه اینکه دشمنان خدا  را افزایش دهیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز داشت: دشمن در این کشور به این نتیجه رسیده که اگر بر دین مردم تسلط پیدا کند و مردم را بی‌دین کند بر همه سرمایه‌های کشور دست پیدا خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این سوال که حد و مرز امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تا کجا است؟ ادامه داد: خیلی از جاها در انجام فریضتین حیثیت و جان افراد به خطر می‌افتد، برای انسان دشمن درست می‌شود و مشکلات بسیاری فراهم می‌شود اما باید بدانیم برای انجام این واجب فراموش شده در مسیر سیدالشهداء (ع) گام برداریم. امام حسین (ع) برای احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قیام کرد و تا جایی ادامه داد که فرزند شش ماهه‌اش را روی دستانش شهید کردند و حتی پس از شهادت خودش دشمنان دختر سه ساله‌اش را بر روی جسد بی‌سر پدر کتک زدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها