مدیرکل ارشاد:

آیین های عزاداری محرم در قشم به تصویر کشیده می شود

«غفای»از برگزاری مسابقه عکس عاشورایی از سوی هنرمندان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با به تصویر کشیدن آیین های ویژه عزاداری و ثبت و صیانت از میراث معنوی و ناملموس این جزیره در قالب هنر عکاسی خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵ - 12July 2024

به گزارش دفاع‌پرس از هرمزگان، «محمد غفاری»مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم اظهار داشت: انجمن عکاسان خلیج فارس در اقدامی ابتکاری با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم، مسابقه عکس عاشورایی را با هدف ثبت آیین های عزاداری مردم این جزیره برگزار می کند که علاقمندان می‌توانند با دوربین و یا تلفن همراه خود، صحنه‌های مهم این آیین‌ها را به تصویر بکشند.

وی با بیان اینکه موضوع محوری این مسابقه عکاسی، ثبت صادقانه و هنرمندانه آیین‌های ویژه عزاداری محرم در قشم است، گفت: عکاسان باید با در نظر داشتن بن‌مایه شناخت تاریخی، نظام نشانه‌گان، کهن الگوها و باورهای تجسم‌یافته در آیین‌های ویژه عزاداری محرم و رعایت مولفه‌های شخصی و خلاقیت در مقام خالق اثر هنری با آثار فاخر خود در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه ثبت نام در این مسابقه برای تمامی عکاسان رایگان است، توضیح داد: در پایان این مسابقه جوایزی به عکس های برتر اعطا خواهد که جایزه نفر اول بخش حرفه‌ای این فراخوان ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم هم ۲۰ میلیون ریال خواهد بود.

غفاری اضافه کرد: در بخش موبایلی هم به نفر اول ۱۵ میلیون ریال، نفر دوم ۱۰ میلیون ریال و نفر سوم هم پنج میلیون جایزه اهدا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه علاقمندان از هفتم محرم‌ می‌توانند سوژه‌های مناسب خود را به تصویر بکشند، ادامه داد: بررسی این بخش از مسابقات هم روز سه‌شنبه ۲ مردادماه با هدف معرفی عکس‌های برتر انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم از برپایی یک‌ نمایشگاه عکس ویژه ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در روز دهم مردادماه مصادف با سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) با مشارکت این اداره‌ کل و انجمن عکاسان خلیج فارس خبر داد.

غفاری یادآور شد: برگزاری تور عکاسی شب‌های محرم در جزیره جهانی قشم برای ۲ شب ۲۵ و ۲۶ تیرماه(تاسوعا و عاشورای حسینی) هم از دیگر برنامه‌های این ایام است که توسط هنرمندان عکاس برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاقمندان به عکاسی در این ایام می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۱۳۱۲۶۰۷۲۶ برای تهیه عکس و شرکت در مسابقه حمل علم شمشیری در جزیره قشم که ۲۳ تیر ماه مصادف با هفتم محرم امسال از ساعت ۰۷:۳۰ صبح از مقابل مسجد علی ابن ابیطالب(ع) شهر قشم به مقصد روستای حمیری انجام‌ می‌شود و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت، نام نویسی کنند.

جزیره قشم در جنوب ایران همه‌ ساله با حضور ارادتمندان شیعه و اهل سنت آیین‌های ویژه‌ای را به پاس گرامیداشت یاد و مقام امام حسین(ع) و یاران با وفای آن‌ حضرت برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار