بیست و یکمین شب شاعر/

گودرزی: محقق یکی از 10 شاعر کودک دهه اول انقلاب است/ زائری: به محقق غبطه می‌خورم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در آیین پاسداشت جواد محقق گفت: من به تمام خصوصیات جواد محقق غبطه می‌خورم اما یک ویژگی در او است که من اسم آن را گذاشته‌‌ام ایمان ادبی.
کد خبر: ۶۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴ - 27January 2016

گودرزی: محقق یکی از 10 شاعر کودک دهه اول انقلاب است/ زائری: به محقق غبطه می‌خورم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس بیست و یکمین شب شاعر پاسداشت جواد محقق در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد.

عزتالله الوندی نویسنده در این مراسم گفت: جواد محقق دارای شخصتی سهل و ممتنع است که صمیمانه سخن گفتن، اخلاق و صداقت جنبه سهل شخصیت او است و آثار او که نیاز به یک نگاه منتقدانه دارد جنبه ممتنع شخصیت او را شکل میهد.

به نقل از فارس، وی افزود: من یکی از شاگردان محقق هستم که در انجمن ادبی میلاد در همدان از او درس میگرفتم. آن جلسه به جوانان بال و پر میداد. من دو سفر را با محقق همسفر بودم که در یکی از این سفرها که مقصد آن کردستان بود در کنار درهای مشغول عکاسی بودم که در همین حین پروانهای آمد و روی شانه او نشست و موقعیتی فراهم کرد تا من عکاسی کنم. محقق به شدت روحیه طنز دارد و در آثارش این روحیه به چشم میآید و همنشینی با او لحظات خوشی را رقم خواهد شد.

قزلباش: او معلم معلمان کشور است

بهروز قزلباش سخنران دیگری بود که در این مراسم سخن گفت. او با اشاره به وظیفه ادبیات در جامعه که همان آموزش مردم است، گفت: یکی از کتابهای فارسیزبانان مثلاً شاهنامه برای تربیت ملتها کافی است اما امروز با توجه به این پیشینه درخشان به نظر میرسد ادبیات چنین عملکردی ندارد و خیال مردم را تربیت نمیکند.

وی افزود: محقق یک شاعر، نویسنده و روزنامهنگار خوب است و در هر جایی کار کرده توانسته تولیدات فراوانی را عرضه کند. از یک جهت میتوان گفت که محقق معلم معلمان کشور است. او در حالی که بازنشسته است اما باز هم جدی و پر مشغول کار است و نشان میدهد که برای کارش اهمیت قائل است.

*نادمی: محقق یک فرد بینقاب و بیدروغ است

سیداحمد نادمی در بخش دیگری از این مراسم گفت: جواد محقق هر جا که امکان داشته مؤثر باشد در کمک کردن به ادبیات دریغ نداشته است. محقق جزء معدود سندهای ادبیات انقلاب است و در تمامی نوشتههای او پدیده انقلاب اسلامی دیده میشود.

وی با اشاره به اینکه پیش از شرکت در این مراسم مصطفی علیپور با او تماس گرفته و گفته سخنانی از جانب او بگوید، گفت: این سخنانی که میگویم همان سخنان علیپور است که تلفنی به من گفته است، محقق مانند شعر نیمایی بردبار، فروتن و با حوصله است. برای نسل من جواد محقق یک برادر بزرگتر در همان معنای خاص و فرهنگی برادر است و او برای من و نسل من مرجعیت دارد و برای بسیاری از دغدغهای ذهن و دل به او مراجعه کرد هرجا جواد محقق حضور دارد آنها احساس امنیت نیز دیده میشود و این برایم نیز معنادار است و به آن شهادت میدهم. جواد محقق یک فرد بینقاب و بیدروغ است.

نادمی در پایان گفت: تاکنون حق محقق تحقق پیدا نکرده بود زیرا او در تمام فعالیتهای فرهنگی حضور داشته و در وجودش چیزی است که اگر سراغ او نرویم دچار خسران میشویم.

* حرف حق را از محقق گوش کن

حسین قرایی دبیر شب شاعر گفت: جواد محققها مظهر وفاق هستند البته این جماعت زیر بار نماینده مجلس یا وزیر شدن نمیروند اما باید به واسطه این افراد جبهه فرهنگی انقلاب را به معنای واقعی شکل داد. محققها تراز آموزش و پرورش و فرهنگ انقلاب هستند. خودم هرگاه در کاری گیر میکنم یاد این بیت مرحوم آغاسی میافتم که حرف حق را از محقق گوش کن و همین موجب میشود که به او زنگ بزنم و از او مشورت بخواهم. به نظرم در کارها باید به محققها بازگردیم تا خدا ما را ببخشد.

* درسی که از محقق باید گرفت

مصطفی محدثی خراسانی در بخش دیگری از این مراسم گفت: درسی که میتوان از این ادیب جامعالاطراف و اهل معرفت اجتماعی گرفت این است که او شاعر انقلاب است و مواضع روشنی دارد و در بزنگاههای خاص موضعش روشن بوده اما با تمام شاعران از هر طیف و سلیقه دوست و رفیق است و این بزرگترین درسی است که میتوان از او گرفت که میتوان شاعر انقلاب بود اما همه را دوست بداریم و دوست داشته شویم.

* محقق یک کتابشناس برجسته است

محمدرضا سنگری در بیست و یکمین شب شاعر گفت: پنج عنصر اساسی در تکوین شخصیت محقق را باید مطرح کرد یکی از ویژگیهای او این است که اهل سیر آفاق و انفسی است و همین اهل سفر بودن او ویژگی برای او به شمار میرود. همچنین شبکه ارتباطی و اجتماعی او قابل ذکر است و همین مسئله یکی از عناصر شخصیت او است.

وی افزود: خانواده، دیگر عنصر مؤثر در شکلگیری شخصیت محقق است و تأثیر همسر او در زندگی محقق به چشم میآید. همچنین فرزندانش دلیلی بر این مدعا هستند. خلوتها و تأمل چهارمین عنصر در تکوین شخصیت محقق است. نثر محقق به شعر او تنه میزند در حالی که به نظرم برخی شاعران در نثر ضعف دارند که البته این ناشی از تأملهای محقق است. چهرههای علمی، ادبی و هنری چند نسل در محقق جمع شدهاند و در این مورد باید از او استفاده کرد. نیمقرن شناخت از گذشته ادبی و فرهنگی کشور، در محقق جمع است. همچنین عشقورزی به کتاب و کتابشناس بودن او دیگر بعد شخصیتی وی محسوب میشود.

* محقق یکی از 10 شاعر کودک دهه اول انقلاب است

محمد گودرزی دهریزی پژوهشگر و محقق در این مراسم گفت: وقتی نام محقق میآید چهار جنبه در ذهن هرکس برجسته میشود. شعر بزرگسال، نثر، فعالیتهای فرهنگی و شعر کودک این چهار جنبه هستند. دهه ابتدایی انقلاب 10 شاعر کودک ظهور کردند که آنها پشتوانه شاعران بعدی شدند و جواد محقق یکی از آن 10 نفر است.

وی افزود: شاعران کودک از یک منظر به دو دسته تقسیم میشوند. آنهایی که با شعر کودک کار خود را شروع میکنند و دسته دوم هم شاعران بزرگسالی هستند که شعر کودک سرودند. زبان شعر کودک محقق دارای یک سخاوت است و او در حالی که شاعر بزرگسال است اما برای نوجوان، کودک و حتی خردسال شعر گفته و به صورت موازی آنها را پیش برده است.

گودرزی دهریزی گفت: مضامین مرتبط با انقلاب، دفاع مقدس و مدرسه در اشعار او دیده میشود و به نوعی میتوان گفت که محقق در اشعارش معلمی خود را فراموش نکرده است. حضور محقق در شعر کودک ظرفیتهایی را ایجاد کرده که نمونهای از این ظرفیتها کتابهای او است.

* محقق حلقه وصل است

محمود عبدالحسینی دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: هنر، اخلاق و تعاملات اجتماعی را میتوان در شخصیت محقق پیدا کرد. در مورد هنر او همه امروز صحبت کردند. در اخلاق هم که همه با او آشنا هستند و تربیت دو پسرش نمونه این اخلاق است زیرا او علاقهمند به خانوادهاش است اما در تعاملات اجتماعی او بسیار آرامش دارد که البته به معنای خونسردی او نیست. در واقع میتوان گفت که محقق حلقه وصل است.

* محقق دارای ایمان ادبی است

حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در بخش دیگری از این مراسم گفت: من به تمام خصوصیات جواد محقق غبطه میخورم اما یک ویژگی در او است که من اسم آن را گذاشتهام ایمان ادبی.

وی افزود: همانطور که در مباحث دینی بحث مؤمن و منافق داریم در ادبیات نیز اینگونه است. روایتی از امام عسگری موجود است که میفرمایند: مؤمن، بودش بیشتر از نبودش است مانند افرادی که سروصدایشان زیاد است اما عمق ندارند. در حالی که ما در عرصه ادبی مؤمن کم داریم اما منافقان بسیار هستند. به نظرم محقق، مؤمن به معنای واقعی کلمه است و من به این ویژگی او غبطه می خورم.

* مقایسه عجیب میان شاعران ایرانی و انگلیسی

حجتالاسلام سیدعبدالله حسینی در ادامه این مراسم گفت: یکی از شاعرانی که اسمش به خودش میآید جواد محقق است زیرا برخی شاعران اسمشان به خودشان نمیآید مثلاً قزوه یا برای مثال بیابانکی.

وی افزود: ما قدر شاعران خود را نمیدانیم و باید دعا کنیم که خدا این همه شاعر را از ما بگیرد و اینکه من میگویم حاصل تجربه من است. من حدود 80 کشور را رفتهام و تنها 22 سال در آفریقای جنوبی زندگی کردهام. من در اغلب شاعران انگلیسیزبان که اسمی در کردهاند جستوجو کردهام اما به نظرم مطرحترین شاعران انگلیسی از شاعران درجه دو و سه ما کمتر هستند. اما به خاطر ستارههای درخشان آسمان شعر فارسی برخی کمتر دیده شدهاند.

* محقق مصدر و مرجع است

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: محقق از جمله افرادی است که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی هم مرجع و مصدر هستند و برای فهمیدن آنها نیاز به استدلال نیست.

* شرمنده انقلاب هستم

جواد محقق در پایان این مراسم گفت: خوبیهایی که در افراد بود به من نسبت داده شد و من خود را شایسته آن نمیدیدم. من همیشه شرمنده مردم و انقلاب بودهام و شرمندهام که امروز باعث زحمت دوستان شدهام تا این راه طولانی را طی کرده و در اینجا شرکت کنند.

در پایان این مراسم از فعالیت جواد محقق توسط سازمان هنری رسانهای اوج، مؤسسه شهرستان ادب، حوزه هنری و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم عباسعلی براتیپور، یاور همدانی، مصطفی محدثی خراسانی، اسماعیل امینی، کمال شفیعی، بابک نیکطلب، عزتالله الوندی، بهروز قزلباش، علیمحمد مؤدب، محمدرضا زائری، محمدعلی گودینی، سید احمد نادمی، سیداکبر میرجعفری، میلاد عرفانپور، محمود عبدالحسینی، محمدحسین نعمتی، ابراهیم زاهدی مطلق و جمع کثیری از چهرههای هنری و ادبی شرکت کرده بودند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار