عطر بوی سیب/

محرم در آیینه مجلدات ادبی

امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و دیگر زنان کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از جمله ام کلثوم، سکینه بنت الحسین (س) و فاطمه بنت الحسین (س) پس از واقعه کربلا با تبیین‌ فلسفه قیام امام حسین (ع) از تحریف آن جلوگیری کردند. همچنین کتاب‌های زیادی در این زمینه منتشر شده‌اند که به بیان جهاد تبیین این بزرگواران می‌پردازند.
کد خبر: ۶۷۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 19July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «محرم» ماهی است که غم بزرگ اهل بیت (علیهم‌السلام) در آن رخ داد و حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) به‌همراه ۷۲ نفر از اصحابشان به‌دستور یزید بن معاویه (لعنت الله علیه) به شهادت رسیدند.

یزید می‌خواست اسلام را به انحراف بکشاند، اما امام حسین (علیه‌السلام) با شهادتشان جلوی این کار را گرفتند و پس از واقعه عاشورا نیز امام سجاد (علیه‌السلام)، حضرت زینب (سلام الله علیها) و دیگر زنان کاروان حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) از جمله ام کلثوم، سکینه بنت الحسین (سلام الله علیهما) و فاطمه بنت الحسین (سلام الله علیهما) قیام حضرت ابا عبدالله (علیه‌السلام) را تبیین کردند.

همچنین کتاب‌های زیادی در این زمینه منتشر شده‌اند که به بیان جهاد تبیین این بزرگواران می‌پردازند.

در گزارش زیر به معرفی برخی از کتاب‌هایی می‌پردازیم که به فلسفه قیام امام حسین (علیه‌السلام)، احادیث مرتبط با زیارت کربلا و حضرت ابا عبدالله (علیه‌السلام)، هیئت‌ها و ... می‌پردازد.

محرم در آیینه مجلدات ادبی/ کامل می‌شود

عقیله

این کتاب به نگارش «الهام امین» با مقدمه «محمدحسین رجبی دوانی» توسط انتشارات «به‌نشر» (آستان قدس رضوی) منتشر شده است که نگارشی در مورد بخشی از زندگانی حضرت زینب (سلام الله علیها) است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) و دستورات زیارت اربعین

این کتاب که پنجمین مجموعه از کتاب‌های «ادب حضور» است، به نگارش «محمدتقی فیاض‌بخش» توسط مؤسسه فرهنگی هنری «جلوه نور علوی» منتشر شده که در مورد آداب زیارت اربعین است.

پشت جلد این کتاب در توضیح مجموعه «ادب حضور» آمده است:

««ادب حضور» مجموعه‌ای شش‌جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‌ترین ایام سال در نزد اهل معنا می‌پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت (علیهم‌السلام) فرصتی ویژه برای سیر‌ و سلوک توحیدی معرفی شده‌اند. این ایام عبارتند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‌القعده و دهه اول ذی‌الحجه) و ایام سوگواری حسینی در محرم و صفر.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

کتاب حاضر، عصاره دستورات اخلاقی، عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی (ره) است.

ویژگی مهم این کتاب آن است که مؤلف، برخی لطایف و ظرایفی که خود، از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک به‌ویژه مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور دریافت کرده و در اینجا ذکر کرده است.»

بخش اول این کتاب، در مورد آداب و مراقبات عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) در محرم و صفر است و بخش بعدی در مورد آداب زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و راهپیمایی اربعین حسینی است.

قصه‌های روضه

این کتاب حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی بوده و به قلم «بیژن شهرامی» نوشته شده که توسط انتشارات «به‌نشر» (آستان قدس رضوی) منتشر شده است.

کتاب «قصه‌های روضه» شامل سه بخش «خدای متعال و حضرات معصومین (علیهم‌السلام)»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان و هنرمندان و...» است که در هر بخش به بیان عشقی که گروه‌های مختلف به حضرت ابا عبدالله (علیه‌السلام) می‌ورزند، می‌پردازد.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

پشت جلد این کتاب نوشته شده است:

«ما با روضه بزرگ شده‌ایم و گواه آن دل‌هایمان است که نام زیبای عشق بر آنها نقش بسته است. نیم‌نگاهی به صندوقچه جان و دلمان کافی است تا گوهرهای شب‌چراغ خاطراتمان را از این مجالس شور و شعور، دگربار به تماشا بنشینیم.»

ستون ۱۴۵۲
این کتاب به قلم «کیوان امجدیان» نوشته شده که انتشارات «فرآهنگ اندیشه» آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

نویسنده در این کتاب، ابتدا به بیان اینکه چگونه توانست راهی این سفر بزرگ شود پرداخت و بعد از آن روایتی کوتاه از پیاده‌روی اربعینش را نقل کرد.

کربلا
این کتاب به نگارش «محمدحسن اصطهباناتی» نوشته شده و انتشارات «یا زهرا (س)» آن را منتشر کرده است.

کتاب «کربلا» شامل احادیثی از فضایل زیارت امام حسین (علیه‌السلام) و زیارت ایشان از دور و نزدیک است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است:

«کتاب پیش رو گلچینی است از دریای فضایل زیارت امام حسین (صلوات الله علیه‌) که در قالب روایات متعدد و تصاویر از کربلای حسینی پیشکش محضرتان می‌شود.

این کتاب، برگرفته‌ای است از مصحف ارزشمند «نورالعین» است که توسط انتشارات «آرام دل» به‌سال ۱۳۹۰ شمسی منتشر شده است....»

رحمت واسعه

این کتاب که بیان خصائص و رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات فقیه عارف، حضرت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت (قدس سره) است، توسط جمعی از شاگردان ایشان گردآوری شده و مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت آن را منتشر کرده است.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده که عبارت است از روایتی کوتاه از سیره و روش حسینی آیت‌الله العظمی بهجت، گزیده‌ای از بیانات ایشان در کلاس‌های درس و پرسش‌ها و پاسخ‌ها.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

در مقدمه کتاب «شمیمی از رحمت واسعه» در توضیح این کتاب آمده است: 

«مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی بهجت (ره) برای روایت عشق، ارادت، دلدادگی و توجه ایشان به واقعه عاشورا و فضایل الهی اهل بیت (علیهم‌السلام) اقدام به انتشار کتاب «رحمت واسعه» کرد و در این کتاب به بازتاب سیره و همچنین کلمات آیت‌الله العظمی بهجت (ره) در باره مسائل مرتبط با حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) پرداخت...»

شمیمی از رحمت واسعه

این کتاب که بیان خصائص و رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات فقیه عارف، حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت (قدس سره) است، توسط جمعی از شاگردان آیت‌الله بهجت گردآوری شده و مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

در مقدمه این کتاب در توضیح آن آمده است:

«کتاب پیش رو گزیده‌ای از کتاب «رحمت واسعه» است که در آن سعی شده با حجم اندک، مطالبی ارزشمند را در اختیار مخاطبان قرار دهد...»

فلیَبکِ الباکون

این کتاب که توسلات اصحاب سیدالشهدا (ع) در بیان آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی است، به‌کوشش حجت‌الاسلام و المسلمین «سید علی‌اکبر حسینی» نگاشته شده و مؤسسه فرهنگی پژوهشی «مصابیح‌الهدی» آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

مجموعه کآشوب

این مجموعه، به دبیری «نفیسه مرشدزاده»، روایت‌های واقعی و مستند از نسبت نسل‌های متفاوت امروز با واقعه سال ۶۱ هجری بوده که نشر «اطراف» آن را در آستانه محرم هر سال منتشر می‌کند. 

محرم در آیینه مجلدات ادبی

کآشوب

این کتاب، اولین جلد از مجموعه «کآشوب» و گزارش ۲۳ نویسنده مختلف به‌صورت صادقانه و عینی از روضه‌هایی است که زندگی شده‌اند. 

رست‌خیز

این کتاب، دومین جلد از مجموعه «کآشوب» و گزارش ۲۴ روایت مختلف از روضه‌هایی است که زندگی شده‌اند.

زان‌تشنگان

این کتاب، سومین جلد از مجموعه «کآشوب» و گزارش ۲۴ نفر از روضه‌هایی است که زندگی شده‌اند.

رهیده

این کتاب، چهارمین جلد از مجموعه «کآشوب» و ۱۸ روایت مختلف از روضه‌هایی است که زندگی شده‌اند.

مهمان‌گاه

این کتاب، پنجمین جلد از مجموعه «کآشوب» و ۱۵ روایت مختلف از روضه‌هایی است که زندگی شده‌اند.
الرحیل

این کتاب، به قلم «رسول حسنی ولاشجردی» توسط مؤسسه آموزشی تألیفی «ارشدان» منتشر شده است.

همرزمان حسین (ع)

این کتاب، حاوی ۱۰ گفتار از حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله‌العلی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السلام) در محرم ۱۳۵۱ هجری شمسی، هیئت انصارالحسین (علیه‌السلام) تهران است که انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

انسان ۲۵۰ ساله

این کتاب، حاوی بیانات مقام معظم رهبری در مورد زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است که مؤسسه جهادی مرکز «صهبا» آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

عاشورا

این کتاب، دوازدهمین جلد از مجموعه «ره‌نامه» است که انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

«ره‌نامه» مجموعه‌ای است شامل ۴۰ دفتر که مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) را با توجه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند و از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه و ژرف‌نگر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد.

کتاب «عاشورا» شامل ویژگی‌های جامعه اسلامی در زمان امام حسین (علیه‌السلام)، اهداف ایشان از قیام، شهادت حضرت ابا عبدالله (علیه‌السلام) و عبرت‌های این شهادت، تبیین و تبلیغ اهداف این قیام و تأثیر آن بر انقلاب اسلامی است.

حماسه حسینی (علیه‌السلام) ۱ و ۲

«حماسه حسینی (علیه‌السلام)» مجموعه‌ای است مشتمل بر کلیه سخنرانی‌ها و یادداشت‌های استاد شهید، آیت‌الله «مرتضی مطهری» در مورد حادثه کربلا که انتشارات «صدرا» آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

این مجموعه دو جلد دارد که جلد نخست آن شامل سخنرانی‌های شهید مطهری در مورد حادثه کربلا و دومین جلد این مجموعه نیز شامل یادداشت‌های این استاد شهید در مورد حادثه کربلا است. 

جاذبه حسینی

این کتاب، حاوی گزیده بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در مورد حضرت زینب (سلام الله علیهم) و اربعین حسینی است که انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) آن را منتشر کرده است.

محرم در آیینه مجلدات ادبی

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها