نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

حضرت عباس (ع)، پناهگاه امام حسین (ع) در واقعه کربلا بودند

آیت‌الله علم‌الهدی از دیگر خصوصیات حضرت عباس (ع) را پناهگاه بودن برای امام حسین (ع) دانست و گفت: علمداری و پرچم‌داری آن حضرت سپاه دشمن را به وحشت انداخت تا حدی که با سپاه بی‌شماری که داشتند جرئت حمله به سپاه امام حسین (ع) را نداشتند.
کد خبر: ۶۷۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴ - 15July 2024

حضرت عباس (ع)، پناهگاه امام حسین (ع) در واقعه کربلا بودندبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم سخنرانی روز تاسوعا که در حسینیه مرحوم حاج شیخ مرتضی واعظ شهیدی برگزار شد با بیان اینکه معرفت‌شناسی قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام یک فریضه است، اظهار داشت: درک عظمت شخصیت حضرت عباس علیه‌السلام تنها با در نظر گرفتن چهره شجاعانه‌ای که در واقعه کربلا داشتند، کامل نیست و این شناخت ناقص است.

وی با اشاره به مقام عرفان و عبودیت معنوی حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نسبت به ساحت مقدس پروردگار افزود: این مقام عبودیت و اخلاص بعد از ائمه معصومین علیهم‌السلام تنها در چهره و شخصیت حضرت عباس علیه‌السلام و مقارن با ایشان در شهدای کربلا حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام وجود داشت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: خداگرایی یک مسئله فطری در میان تمام انسان‌ها است، به‌نحوی‌که خداگرایی حتی در افراد ملحد و کافر نیز وجود دارد اما اگر این خداگرایی در کنار ایمان قرار گرفت، می‌تواند به محبت خدا تبدیل شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه وقتی انسان به محبت خدا رسید، مطیع فرمان الهی می‌شود و اوامر خداوند متعال را اجابت خواهد کرد، تصریح کرد: اگر بنا شد در دل انسان عشق و محبت خداوند متعال شکل بگیرد، دیگر سایر دوست داشتن‌های انسان از بین می‌رود و جایی برای وابستگی به غیر خدا باقی نمی‌ماند؛ بنابراین کسی جز معصومین علیهم‌السلام نمی‌تواند ادعای عشق خداوند را کند مگر در مقامی که قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام تبلور یافت.

وی علاقه حضرت عباس علیه‌السلام به امام حسین علیه‌السلام را فراتر از یک علاقه برادری دانست و ابراز داشت: حضرت عباس علیه‌السلام چون در قلب عشق خداوند را داشتند به تمام مظاهر خداوند نیز عشق می‌ورزیدند، لذا امام حسین علیه‌السلام به‌عنوان مظهر خداوند در آن زمان موردعلاقه و احترام حضرت عباس علیه‌السلام بودند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: به همین خاطر وقتی حضرت عباس علیه‌السلام به فرات رسید و از شدت تشنگی آب را بالا آورد تا بنوشد، احساس کرد که اکنون در همه‌چیز با مظهر خدا شریک است، اگر آب بنوشد، در یک نقطه از مظهر خدا فاصله پیدا می‌کند، لذا برای اینکه همسانی خود را با مظهر خداوند متعال حفظ کند، آب ننوشید.

آیت‌الله علم‌الهدی از دیگر خصوصیات حضرت عباس علیه‌السلام را پناهگاه بودن برای امام حسین علیه‌السلام دانست و گفت: شما می‌دانید که در دوران قدیم جنگ با سلاح‌های دستی بود و افراد با قدرت بدنی و بازوی خود می‌جنگیدند، پس چه شد که سپاه ۱۲۰ نفری امام حسین علیه‌السلام در مقابل سپاه ۱۲۰ هزار نفری عمر بن سعد یک روز کامل ایستادگی کرد؟ و جنگ به حالت فرسایشی درآمد، درحالی‌که با این نابرابری سپاه باید جنگ ظرف چند دقیقه به پایان می‌رسید.

وی تعداد کشته‌های سپاه عمر بن سعد را حداقل پنج هزار نفر اعلام کرد و افزود: علت این اتفاق پرچمداری و علمداری حضرت عباس علیه‌السلام در سپاه امام حسین علیه‌السلام بود، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام جلوی سپاه ایستاد و علم را گرفته بودند، به همین خاطر کسی جرئت نزدیک شدن به لشکر امام حسین علیه‌السلام را نداشت؛ لذا هر بار یکی از افراد سپاه سیدالشهدا علیه‌السلام به میدان می‌رفت و تعداد بسیاری از سپاهیان عمر بن سعد را به هلاکت می‌رسانید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها