امام جمعه مشهد:

متولی سیاست خارجی ایران؛ نباید این عرصه را بر اساس وعده و نگاه دشمن تنظیم کند

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که برای متولی سیاست خارجی ایران کسی را تأیید نکنند که بی‌توجه به آموزه‌های واقعه کربلا باشد و سیاست خارجی کشور را براساس وعده و نگاه دشمن ملت تنظیم کند.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ - 19July 2024

متولی سیاست خارجی ایران؛ نباید این عرصه سیاسی را بر اساس وعده و نگاه دشمن تنظیم کندبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد در ابتدای خطبه نخست نماز جمعه این هفته، که با حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این روز‌ها سرآغاز دوران اسارت حضرت سیدالشهدا (ع) است. این جریان از جمله مسائلی است که نکات اصلی آن کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. بعضی افراد گمان می‌کنند اینکه وجود اقدس آن حضرت به شهادت رسیدند، ۸۴ زن و بچه در محاصره دشمن قرار گرفتند و جنایت‌ها و جسارت‌های بسیار صورت گرفت، این یک واقعه ناگزیر بود در حالی که حضرت می‌توانست حداقل خانواده خودش را به کربلا نیاورد.

آیت‌الله علم‌الهدی در تکمیل صحبت خود افزود: سیدالشهدا (ع) با علم به شهادت خود و یارانش و همچنین اسارت اهل بیتش؛ اراده کرد برای مقابله، مبارزه و انقلاب در برابر یک طاغوت ناپاک و تا بن دندان مسلح؛ آنها را هم با خود به میدان آورد، زیرا اصل موضوع اسارت خودش امتداد و استمرار نهضت بود.

وی با تأکید بر اینکه ماجرای اسارت، استمرار و امتداد قیام حسینی بود، در ادامه تصریح کرد: عزیزان من، اصل موضوع اسارت از طرف جریان عمرسعد یک اقدام انفعالی نبود که مثلاً اینها فکر کنند دشمن را شکست داده‌اند و حالا برای تعیین‌تکلیف خانواده اینها بلاتکلیف هستند و بنابراین باید اینها را اسیر کنند و ببرند برای خلیفه وقت تا تصمیم بگیرد. از سوی دیگر، ماجرای اسارت از طرف خانواده و اهل بیت سیدالشهدا (ع) نیز یک تصمیم انفعالی نبود که مثلاً حالا که عزیزان‌شان کشته شدند، اینها هم تن به ذلت اسارت بدهند، گرسنگی بکشند و تازیانه بخورند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: حقیقت ماجرای اسارت را می‌توانید از سخنرانی عمرسعد در صبح روز یازدهم محرم برای فرماندهان و سربازان لشکرش بفهمید. او در آن سخنرانی تصریح دارد به اهداف سه‌گانه اسارت اهل بیت سیدالشهدا (ع). او می‌گوید هدف اول اسارت این است که این زن و بچه تبار خود را فراموش کنند. یعنی یادشان برود زمانی زن و فرزند عالم‌ترین، مجاهدترین و برترین خلق خدا بودند. یادشان برود عزیز و محترم بودند.

وی همچنین بیان کرد: به عنوان هدف بعد، عمرسعد تأکید دارد جریان حرمت شکنی و جسارت به اسرا باید با این هدف باشد که حرمت پیامبر (ص) از بین برود، انتساب به رسول خدا (ص) ارزش نباشد و فقط جریان امویان مورداحترام امت اسلام باشد. سومین هدف نیز، آن بود که سرنوشت شهدا و اسرای کربلا مایه عبرت دیگران شود تا همه بدانند هرکس بخواهد علیه یزید قیام کند؛ به سرنوشت حسین‌ابن‌علی (ع) دچار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سه هدف اصلی پرچمداران نهضت تبیین در کاروان اسرای کربلا؛ در ادامه یادآور شد: موضوع اسارت یک واقعه تحمیلی به خانواده اباعبدالله‌الحسین (ع) بود، اما به تدبیر وجود اقدس علی‌ابن الحسین (ع) و زینب کبری (س) شرایطی رقم خورد که همین تحمیل و تهدید به یک ظرفیت تبلیغی تبدیل شد. به همین دلیل؛ انتقال اندیشه از راه عاطفه و احساس، هدف اصلی بود تا از طریق پیام‌های عاطفی، حس همدردی به همه تماشاچیان ماجرا منتقل شود.

وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: ابزار عاطفه در خدمت انتقال اندیشه قرار گرفت و به همین دلیل هم وجود اقدس امام سجاد (ع) به عنوان حجت بالغه الهی روی زمین می‌نشست تا زینب کبری (س) خطبه بخواند. اینها شهر به شهر رفتند، نشستند، صحبت کردند، تببین کردند به بیان دیگر؛ شام که معاویه ۴۰ سال روی آن کار فرهنگی کرده بود و ۲۰ سال استاندار و ۲۰ سال خلیفه آن بود، فقط با چند روز کار فرهنگی کاروان اسرا به کل زیر و رو شد.

عضو مجلس خبرگان همچنین در تشریح ماجرای حضرت رقیه (س)، یادآور شد: بسیار ممکن است شما عزیزان در خانه خودتان دختر سه ساله داشته باشید. آیا می‌شود به دختر سه ساله یک سر بریده نشان داد؟ حالا ببینید در کربلا چه شد که رقیه (س) بر پیکر پاره‌پاره و غرق در خون پدرش در گودی قتل‌گاه حاضر می‌شود، دست بر رگ‌های بریده گردن می‌گذارد و حتی قبل از اینکه از مظالم دشمن و مصائب اسیری بگوید، اول از همه می‌پرسد «مَنْ الَّذی قَطع وَرِیدَیْکَ» یعنی چه کسی رگ‌های تو را بریده است!

وی در پایان خطبه اول نمازجمعه این هفته مشهد اظهار داشت: در روایت آمده عمرسعد وقتی خواست دستور بدهد رقیه بنت‌الحسین (ع) را از گودی قتلگاه بیرون ببرند، به هرکس از فرماندهان لشکر خود که نگاه کرد دید او دارد به پهنای صورت اشک می‌ریزد. اینها همان‌هایی بودند که روز گذشته شهدای کربلا را به فجیع‌ترین وضع ممکن به شهادت رسانده بودند، اما خطبه یک دختربچه سه‌ساله، این طور منقلب‌شان کرد. این تازه دختر سه ساله این کاروان بود. شما ببینید زینب کبری (س) و حضرت زین‌العابدین (ع) که سرداران نهضت تبیین هستند، چه کرده‌اند!

علم‌الهدی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه مشهد؛ ضمن تقدیر از احساسات پرشور امت ولایتمدار در گرامیداشت شعائر حسینی محرم ۱۴۰۳ گفت: در آموزه‌های کربلا، نکات و درس‌هایی وجود دارد که می‌تواند در شرایط کنونی سیاست ما الگو و معیار باشد. آموزه راهبردی این است که هیچ‌گاه نباید به دشمن اعتماد کرد. درس کربلا و سیره همه اهل بیت (ع) این بود که اگر کسی جنایتی کرد، باید پشیمان شود. تاریخ هم گواهی می‌دهد به جز عبیدالله، همه اشقیای کربلا بعداً از کرده خود پشیمان شدند.

وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود افزود: شما یک نمونه همین زیارت عاشورا را ببینید. اگرچه عبارات سلام هم داریم، اما روشن است تعابیر لعن بسیار بیشتر از سلام است و نشان می‌دهد عداوت ورزیدن با دشمن چه قدر اهمیت دارد.

امام جمعه مشهد در ادامه یادآور شد: امروز در عرصه‌های زندگی اجتماعی ما، غرب و آمریکا دشمن ملت و اسلام و انقلاب هستند. هیچ وقت هم دشمنی‌شان کم نمی‌شود و بر ما هم تکلیف است هرگز با اینها کنار نیاییم، سازش نکنیم و تصور تفاهم هم نداشته باشیم. عزیزان من، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تصریح دارند که طرف مقابل دروغگو و بدعهد است که خنجر از پشت می‌زند. در همان حالی که دارد با یک دست، دست می‌دهد، در دست دیگرش یک سنگ می‌گیرد تا به سر طرف مقابل بزند.

وی ادامه داد: نه فقط آمریکا، که اروپایی‌ها هم همینطور هستند. اینها بعد از جنگ جهانی دوم با ما دشمن شدند و تا به امروز هم تغییری در رویه نداشته‌اند. به همین دلیل است که می‌گوییم اساس سیاست خارجی باید براساس منافع ملی باشد. آنها اگر بدانند حتی می‌توانند سرعت پیشرفت ما را کُند کنند، دریغ نخواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: امروز در نماز جمعه شاهد حضور شماری از عزیزان عضو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هستیم. به این برادران گرامی خیرمقدم عرض می‌کنیم و تأکید داریم برای متولی سیاست خارجی کسی را تأیید نکنند که بی‌توجه به آموزه‌های کربلا باشد و سیاست خارجی کشور را براساس وعده و نگاه دشمن ملت تنظیم کند.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که به امضای رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است، گفت: در این سند، که زمان انتهایی‌اش سال ۱۴۰۴ تعیین شده است، سیاست خارجی در قالب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تجلی پیدا کرده و تأکید شده عزت در صورتی فراهم می‌شود که دیپلماسی در مقیاس خرد و کلان، مستقل از نظرات و سیاست‌های شرق و غرب باشد. مسئولان این حوزه باید به داخل متکی باشند و اجازه ندهند سیاست‌گذاری‌های خارجی بر تصمیم گیری‌هایشان اثر بگذارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ایران؛ تنها کشوری است که خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد، در ادامه تأکید کرد: در هر مملکتی در عالم که ببینید، هیچ ملتی به اندازه مردم ایران در تعیین سرنوشت خود دخالت ندارند؛ حتی در خود آمریکا که مهد قدرت است. این عزتی است که باید از آن پاسداری شود. عزیزان ما در سیاست خارجی چشمشان به دشمن نباشد که او چطور می‌گوید، می‌بیند و رفتار می‌کند؟ 

وی در تشریح دو اصل حکمت و مصلحت به عنوان راهبرد‌های اصلی سند چشم انداز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در تفسیر حکمت؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که رفتار و گفتار ما باید خردمندانه باشد. باید از ساده لوحی‌ها اجتناب کرد. به دور از حکمت است سانتریفیوژ‌ها را مثل حلبی جمع‌آوری کنیم فقط به این دلیل که بتوانیم با وزیر امور خارجه آمریکا دست بدهیم و در خیابان قدم بزنیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه به دور از خرد است که نان و آب ملت را به سیاست خارجی ربط بدهیم، در ادامه عنوان کرد: اگر کاری بکنید مشکل نان با رفع تحریم برداشته شود، آنها به قدری فشار می‌آورند که همان نان ملت هم بریده شود. آن‌ها اگر بدانند ما با تحریم تحت فشار قرار می‌گیریم، قطعاً آن را تشدید خواهند کرد که برای نمونه؛ بیش از هزار تحریم مضاعف در جریان پیگیری مذاکرات برجامی بر کشور تحمیل شد.

وی ضمن جریان‌شناسی ساختار دستگاه دیپلماسی در سال‌های اخیر در تکمیل صحبت خود افزود: برادران و خواهران، این را توجه کنید که در دولت‌های گذشته، هر دولتی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرد، مبنای اختلاف نظر از سیاست خارجی به وجود می‌آمد. خیلی‌ها بودند که می‌خواستند سیاست خارجی کشور را براساس نظر کارشناسان از غرب برگشته خودشان تنظیم کنند، اما به دلیل اینکه مخالف منافع ملی بودند، شکست می‌خوردند. مصلحت در سیاست خارجی یعنی ما در مسیر صعود به قله ممکن است با موانعی مواجه شویم، اما همین که برگردیم و راه بهتری انتخاب کنیم، این مصلحت است. قله و مقصد حرکت ما نیز زمینه‌سازی برای ظهور حضرت بقیة‎الله‌الاعظم (عج) است.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد تکرار برخی اشتباهات گذشته نباشیم. اصل مبنا این است که کل غرب با ما دشمن است. عزیزان ما در سیاست خارجی چشمشان به دهان دشمن نباشد. از قبل جنگ جهانی دوم، اینها با الجزایر، عربستان، مسلمانان هند، پاکستان و افغانستان چه کردند؟ با ملت خودمان چه کردند؟ ربع قرن بر این کشور تسلط داشتند، چه بسیار جنایت‌ها، کشتار‌ها و جسارت‌ها در این زمان صورت گرفت؟ 

وی در پایان خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد یادآور شد: پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که غرب را به تمام معنا دشمن خود بدانیم، به خودمان باور پیدا کنیم و هرگاه قصد تعامل با آن‌ها هم داشتیم، بنا را بر این بگذاریم با دشمن طرف شده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها