حجت‌الاسلام و المسلمین عالی مطرح کرد؛

سه شرط‎‌ همراهی با ولی خدا/ رعایت حقوق مؤمنین ارتباط افراد را با اهل بیت (ع) محکم می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه در مورد اهمیت رعایت حقوق مؤمنین گفت: باید به دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام) احترام گذاشت و حقوق تمام مؤمنین را رعایت کرد و این، یکی از کار‌هایی است که ارتباط افراد را با ائمه (علیهم‌السلام) محکم می‌کند.
کد خبر: ۶۷۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳ - 18July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه و دانشگاه در هیئت «رایت‌العباس (علیه‌السلام)» در مورد شرط همراهی با ولی خدا اظهار داشت: فراز «فأَسئَلُ اللهَ الّذی أکرَمَنی بمعرفَتِکم و معرفةِ اولیائِکم و رزقَنی البرائةَ مِن اعدائِکم أن یَجعَلَنی مَعکم فی الدنیا و الآخرةِ» که در زیارت عاشورا آمده است، شرط همراه بودن با ولی خدا را بیان می‌کند.

وی افزود: سه شرط برای کسی که می‌خواهد با ولی خدا همراه شود، در این بخش بیان شده که عبارت است از معرفت اهل بیت (علیهم‌السلام)، معرفت دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام) و تنفر از دشمنان اهل بیت (علیهم‌السلام).

رعایت حقوق مؤمنین ارتباط افراد را با اهل بیت (ع) محکم می‌کند/ کسی که می‌خواهد با ولی خدا همراه شود، چه باید بکند؟

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح اینکه معرفت اهل بیت (علیهم‌السلام) چیست، گفت: معرفت اهل بیت (علیهم‌السلام)، صِرف شناخت عقلی و داشتن اطلاعات در مورد آنها نیست؛ با آنکه دانستن آن برای الگو گرفتن خوب است. معرفت‌های عقلی با آنکه لازم هستند، اما کافی نیستند؛ برای مثال معاویه (لعنت الله علیه) حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را می‌شناخت، اما مقابل ایشان تسلیم نشد.
 
وی افزود: منظور از معرفت اهل بیت (علیهم‌السلام)، معرفت قلبی به‌همراه باور است که صِرف مطالعه و گوش دادن به سخنرانی نیست؛ بلکه با عمل به‌دست می‌آید. انسان باید به آن مقدار از دین که می‌داند، عمل کند؛ مانند اهتمام به نماز اول وقت و انجام کار خیر.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین عالی با اشاره به اینکه دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام) چه کسانی هستند، ادامه داد: دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام)، تنها سلمان فارسی و ابوذر غفاری و... نبودند؛ بلکه تمام کسانی هستند که محبت و نور امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در قلبشان وجود دارد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معرفت نسبت به دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام) چیست، گفت: باید به دوستان اهل بیت (علیهم‌السلام) احترام گذاشت و حقوق مؤمنین را رعایت کرد. یکی از کار‌هایی که ارتباط افراد را با اهل بیت (علیهم‌السلام) محکم می‌کند، رعایت حقوق تمام مؤمنین است؛ چه آنها که نمی‌شناسیمشان و چه آنها که می‌شناسیم و بالاترین آنها اعضای خانواده، همسر و فرزندانمان هستند. اهل بیت (علیهم‌السلام) نسبت به شیعیانشان تعصب داشتند و اگر یک نفر به آنها اهانت می‌کرد، آن را اهانت به خودشان می‌دانستند. 
 
وی افزود: مراقب باشیم دل کسی را نشکنیم. اگر از سمت ائمه (علیهم‌السلام) مورد تنبیه قرار گرفتیم، با آنها قهر نکنیم؛ بلکه اگر جبران کنیم، درست می‌شود و چه بسا آنها بیشتر ما را دوست بدارند.
 
انتهای پیام/ 118
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار