رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

خودمراقبتی باید سرلوحه زائران اربعین حسینی باشد

بختیاری‌نیا گفت: قبل از سفر نسبت به درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی بینی، سینوزیت و ریفلاکس معده برای پیشگیری و کنترل بهتر آسم اقدام و دارو‌های مصرفی و اسپری‌های تنفسی را در کیف دستی همراه خود داشته باشید و اسپری‌ها به وسیله آسم یار استفاده شوند.
کد خبر: ۶۷۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱ - 17July 2024

خودمراقبتی باید سرلوحه زائران اربعین حسینی باشدبه گزارش دفاع‌پرس از خوزستان، «پژمان بختیاری‌نیا» رئیس مرکز بهداشت خوزستان امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار داشت: افرادی که قصد دارند در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی شرکت کنند، باید رعایت توصیه‌های خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر را در دستور کار خود قرار دهند. 

وی افزود: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، جوش و خروش عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برای شرکت در راهپیمایی اربعین و زیارت عتبات عالیات کشور عراق بیش از پیش می‌شود که لازم است برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان، رعایت توصیه‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

بختیاری‌نیا در تشریح توصیه‌های خودمراقبتی در بیماران مبتلا به آسم در راهپیمایی اربعین حسینی گفت: اگر مبتلا به آسم هستید، از سیگار کشیدن و تماس با هر گونه دود سیگار و سایر مواد دخانی نظیر قلیان و پیپ و همچنین مصرف دارو‌هایی مانند آسپرین، بروفن، مفنامیک اسید و پروپرانولول خودداری کنید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد: قبل از سفر نسبت به درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی بینی، سینوزیت و ریفلاکس معده برای پیشگیری و کنترل بهتر آسم اقدام و دارو‌های مصرفی و اسپری‌های تنفسی را در کیف دستی همراه خود داشته باشید و اسپری‌ها به وسیله آسم یار استفاده شوند.  

وی درخصوص خودمراقبتی برای پیشگیری از گرما زدگی در طول سفر اربعین، بیان داشت: برای پیشگیری از گرمازدگی، از لباس‌های گشاد و نازک و نخی استفاده کرده و در هوای گرم مایعات فراوان بنوشید، همچنین به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که پیاده روی در اوایل صبح و یا بعد از غروب آفتاب انجام شود و در صورت بروز علایمی مانند: سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، ضعف، تحریک پذیری، رنگ پریدگی و گرفتگی عضلات حتما مسئول کاروان را مطلع و یا به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید و به محل‌های خنک نظیر مسجد و یا موکب‌های دارای سیتم خنک کننده پناه ببرید.

بختیاری‌نیا از دیگر نشانه‌های گرمازدگی را پوست سرد و مرطوب، افت فشارخون، افزایش دمای بدن، ریزش عرق، نبض ضعیف و سریع، تنفس سریع و کم عمق و در حالت شدید کما و تشنج عنوان کرد و افزود: با مشاهده این علائم، به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید، البته برای پیشگیری از گرمازدگی با پارچه‌ای مرطوب بدن خود را در طول مسیر خنک و از کلاه لبه دار و کرم ضد افتاب استفاده کنید، توصیه اکید می‌شود هرگز کودکان و سالمندان را در ماشین تنها نگذارید و چنانچه با خودرو شخصی خود در مسیر حرکت می‌کنید، حتما کولر آن را روشن کنید.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها