وزیر جنگ اسرائیل:

شروط توافق با حماس مهیاست، اما نتانیاهو کار را سخت می‌کند

«گالانت» در جلسه‌ای پشت در‌های بسته با انتقاد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، شروط جدید او را مانع اصلی آزادی اسرای اسرائیلی دانست.
کد خبر: ۶۷۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷ - 17July 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه اسرائیلی «واینت»، امروز (چهارشنبه)، گزارش داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در جلسه‌ گفته است: «اگر طی دو هفته آینده توافقی امضا نشود، سرنوشت گروگان‌ها مشخص است.»

شروط توافق با حماس مهیاست، اما نتانیاهو کار را سخت می‌کند

وزیر جنگ اسرائیل در این جلسه که معلوم نیست چه کسانی در آن حضور داشته‌اند، گفت: «شروط دستیابی به توافق با حماس مهیا شده است؛ اما نتانیاهو کار را دشوارتر می‌کند تا ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ دو عضو ائتلاف کابینه را از دست ندهد.» یوآو گالانت، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل را تهدید کرد که در صورت امضای هرگونه توافق با حماس و برقراری آتش‌بس، کابینه کنونی را ساقط خواهد کرد.

درگیری‌ها میان مقامات اسرائیلی بر سر امضای توافق با حماس پس از آن بالا گرفته است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم اخیرا شروط جدیدی برای امضای توافق با حماس و آزادی اسرای اسرائیلی مطرح کرده است. نتانیاهو خواستار تسلط ارتش این رژیم بر محور «فیلادلفیا» و گذرگاه «نتساریم» شده است.

محور فیلادلفیا به خطوط مرزی جنوب نوار غزه با کشور مصر اطلاق می‌شود و گذرگاه نتساریم نیز خطی است که شمال نوار غزه را از جنوب آن جدا می‌کند. نتانیاهو همچنین خواستار ایجاد سازوکاری برای جلوگیری از جابه‌جایی نیرو‌های حماس از جنوب غزه به شمال آن شده است.

بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی شروط جدید نتانیاهو را مانع‌تراشی در مسیر دستیابی به توافق دانسته‌اند.

روزنامه اسرائیلی واینت در این خصوص نوشته است: «دیوید بارنیاع رئیس موساد، رونن بار رئیس سرویس امنیت داخلی (شاباک) و هرزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش بر این باورند که اسرائیل با شروط جدید نتانیاهو در دستیابی به یک توافق به مشکل خواهد خورد.»

از سوی دیگر، قاهره نیز قاطعانه حضور هرگونه نیروی اسرائیلی در محور فیلادلفیا را بر نمی‌تابد. حماس نیز بر خروج تمام نیرو‌های اسرائیلی از نوار غزه تاکید دارد و آن را از شروط اولیه و مقدماتی برای توافق با تل‌آویو می‌داند.

در حال حاضر با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا مذاکراتی غیرمستقیم میان گروه‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل جریان دارد که از چند ماه پیش آغاز شده و همچنان به نتیجه‌ای ختم نشده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار