عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نهادهای بزرگ اجتماعی از دل هیأت‌ها فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند

حجت‌الاسلام پارسانیا با بیان اینکه نهادهای بزرگ اجتماعی از دل هیأت‌ها فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند، گفت: انقلاب اسلامی ایران به واسطه هیأت‌ها به دلیل نیازی که برای زیست دینی خود داشتند، شکل گرفت. 
کد خبر: ۶۷۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳ - 17July 2024
به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری دومین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی با موضوع «روایت اجتماعی هیأت» عصر امروز چهارشنبه ۲۷ تیرماه برگزار شد.
نهادهای بزرگ اجتماعی از دل هیأت‌ها فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند
حجت‌الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این نشست گفت: مجموعه سازمان هیأت برای راهبری زیست بوم هیأت به کمک عناصر فعال این عرصه، تأسیس شده است. این سازمان، مراکز جریان هیأت را کنار هم قرار داده تا بتواند راهبری هوشمندانه‌ای را دنبال کند.
وی افزود: یکی از مسائل مهم جریان هیأت به عنوان زنده‌ترین بخش زیست بوم فرهنگی کشور که جمعیت قابل توجهی از مردم نسبت به آن، حس و واکنش دارند، مبانی نظری و علمی است، گفت: آن چنان که شایسته است به مبانی نظری در این حوزه کم پرداخته شده است و آن طور که شایسته این بخش است، فضای هیأت ما با گزاره‌های علمی تعمیق نشده است.
باباخانی با بیان اینکه پدیده اجتماعی مثل هیأت در استان‌ها و شهرهای مختلف و در فضاهای متنوع و با گرمای هوا پذیرای مردم است، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی حضور مردم پرمعنا و موثر است. در شهرهای دورافتاده و کوچک و بزرگ در دهه اول محرم امسال، مردم حضور پرشور داشتند. قطعاً این پدیده اجتماعی نیاز دارد که مبانی نظری آن بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: رهبر انقلاب در سالیان گذشته تاکید داشتند که علمی شدن جریان هیأت نیاز جامعه است و اگر بخواهیم هیأت در مسیر خود گام بردارد و تقویت شود، نیازمند پشتوانه‌های نظری است.
وی تصریح کرد: اندیشمندان و محققان حوزه و دانشگاه به این پدیده اجتماعی گرانسنگ و پرمعنا بپردازند. این ظرفیت باید به وجود بیاید و حمایت صورت بگیرد تا بتوانیم از اندوخته‌های بیشتری از جریان علمی کشور استفاده کنیم تا این موضوع اجتماعی مهم را تعمیق ببخشد.
باباخانی گفت: در این راستا مجموعه اندیشکده هیأت از دو سال قبل تأسیس شده است. امیدواریم اندیشکده‌های متعددی در حوزه هیأت با گرایش‌های مختلف تأسیس شود تا بتواند در این راستا قدم بردارد.
وی تصریح کرد: سازمان هیأت مباحث نظری خود را در اندیشکده هیأت دنبال می کند. امیدواریم این کار گرانسگ مانند همایش دور اول که به تاریخ و گذشته هیأت پرداخته بود، بتواند در دومین دوره به مسائل اجتماعی هیأت بپردازد و یک رخداد فرهنگی و عمیق در کشور رقم بزند.
حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی همایش و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست خبری با اشاره به برگزاری اولین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی که سال گذشته برگزار شد و در آن به تاریخچه هیأت‌های مذهبی پرداخته شده گفت: سال گذشته حدود ۱۲۰ مقاله به دست ما رسید و به نظر می‌رسد در دومین دوره نیز همین تعداد مقاله به دست ما برسد.
وی افزود: هیأت‌ها مدنی‌ترین نهاد جامعه اسلامی معاصر ما هستند. به لحاظ تاریخی بوده‌اند و در آینده هم خواهند بود. در پرداختن به این مساله توقع می‌رود که به شکل مردمی از دل یک جریان طبیعی فرهنگی،  تاریخی و اجتماعی بجوشد و بالا بیاید.
 پارسانیا گفت: سازمان‌های رسمی کافی است که فرصت ایجاد و موانع را برطرف کنند تا این موج خروشان که از متن فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی و شیعی می‌جوشد، بستر خود را بیابد و مسیر را برای حرکت‌های اجتماعی بزرگ و بزرگتر پیدا کند.
دبیر علمی دومین همایش هیأت و آئین‌های مذهبی گفت: هیأت یک امر کاملاً تاریخی است و تاریخ امروز ما مدیون حضور هیأت‌هاست. هیأت یک هویت جمعی و اجتماعی دارد. جایی است که دین به صورت یک امر اجتماعی بروز و ظهور می‌کند.
وی تصریح کرد: دین نقطه کانونی و قلب آدمیان است و با فرد پیوند می‌کند اما وقتی بسط پیدا می‌کند و به سطح فرهنگ جامعه می‌آید شکل جمعی پیدا می‌کند که یکی از بروزهای آن هیأت است و کانون‌هایی است که شکل می‌گیرد.
 پارسانیا تصریح کرد: هیأت یکی از وسایلی است که مسیر را هموار می‌کند. هیأت جایی می‌آید که ایمان و مؤمنانی وجود داشته باشند و می‌طلبد که عرصه‌های وسیع‌تر اجتماعی را فتح کند. نهادهای بزرگ اجتماعی از دل هیأت‌ها فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند. انقلاب اسلامی ایران به واسطه هیأت‌ها به دلیل نیازی که برای زیست دینی خود داشتند، شکل گرفت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دین وقتی بروز اجتماعی پیدا می‌کند که به صورت مناسک درآید و هیأت‌ها یکی از کانون‌های اصلی مناسک دینی ما هستند، گفت: پرداختن به هیأت یعنی جامعه و فرهنگ ما ارکان خود را شکل می‌دهد. در عرصه گزیده‌تر و زبده‌تر مسأله هیأت خودآگاهی است که باید رخ دهد. این کار هیأتی که دوستان انجام می‌دهند، نقشی است که باید ایفا شود.   
وی افزود: این همایش به لحاظ تاریخی و وضعیت فعلی و افق‌های آینده‌ای که برای هیأت‌ها مطرح است، برنامه‌ریزی شده است. در برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری‌های نظام اسلامی باید به هیأت توجه شود.
پارسانیا تصریح کرد: به دلیل اینکه تشیع کمتر در سطح مدیریت کلان اجتماعی حضور جدی داشته، هیأت‌ها تا یک لایه‌های خاصی می‌آمدند و بحث محیط اجتماعی را پوشش می‌دادند. با شکل گیری حکومت اسلامی توقع می‌رود تا هیأت‌ها نسبت خود را با حاکمیت بهتر و بیشتر تحکیم کنند.
سید ابوالحسن حسینی رئیس مرکز تخصصی احیاء دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دومین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی به همت مرکز احیای امر دانشگاه امام صادق و اندیشکده هیأت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و مشارکت بیش از ۳۰ دانشگاه و مرکز علمی برگزار می‌شود.
وی افزود: در دومین دوره این همایش، موضوع روایت اجتماعی هیأت مدنظر است. این همایش در ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، پژوهشگران تا ۱۵ شهریورماه فرصت دارند چکیده و تا پایان مهرماه، اصل مقالات خود را از طریق ثبت نام در تارنمای رسمی همایش به نشانی www.heyatconf.ir ارسال نمایند.
حسینی گفت: علاقه‌مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و پیگیری اخبار همایش از جمله محتوای علمی پیش‌نشست‌ها می‌توانند به تارنما و یا شبکه‌های اجتماعی همایش به نشانی heyat-conf مراجعه نموده و یا با شماره تماس ۸۸۵۷۴۴۴۵-۰۲۱ ارتباط گیرند.
رئیس مرکز تخصصی احیاء دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه پیش‌نشست‌های متعددی تا برگزاری همایش اصلی تدارک دیده شده است، گفت: مبانی اجتماعی و روش‌شناسی بنیادین هیأت، هیأت، سرمایه اجتماعی و نظم سیاسی، مردم شناسی هیأت و آیین‌های مذهبی، مواجهه هیأت با چالش‌ها و مسائل اجتماعی، هیأت، دین و نهادهای اجتماعی،  جامعه شناسی اقتصادی هیأت، هیأت، فرهنگ و هنر، هیأت، هویت و احساس تعلق،هیأت، بانوان و خانواده، هیأت، رسانه و حوزه عمومی و  آسیب‌شناسی اجتماعی هیأت و پژوهش‌های کاربردی محورهای همایش امسال است.
وی افزود: هم سال گذشته و هم امسال مقالات از اعتبار ISC برخوردار بود.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار