مسوول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون همدان:

همدانی‌ها دهه اول محرم یک هزار و ۵۰۹ واحد خون اهدا کردند

«یادگاری» گفت: عزاداران حسینی در استان همدان در دهه نخست محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان در راستای نذر خون، یک هزار و ۵۰۹ واحد خون اهدا کردند.
کد خبر: ۶۷۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱ - 18July 2024

همدانی‌ها دهه اول محرم یک هزار و ۵۰۹ واحد خون اهدا کردندبه گزارش دفاع‌پرس از همدان، «فاطمه یادگاری» مسوول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون همدان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: عزاداران حسینی در این استان دهه نخست محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان در راستای نذر خون، یک هزار و ۵۰۹ واحد خون اهدا کردند.

وی افزود: مردم این استان در تاسوعای حسینی ۱۵۹ واحد خون و چهار واحد پلاکت فریزس و در روز عاشورا ۲۳۵ واحد خون و پنج واحد پلاکت فریزس اهدا کردند.

مسوول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون همدان اضافه کرد: روز عاشورا تیمی از انتقال خون مرکز همدان در روستای «دمق» از توابع رزن حضور یافت که از ۲۳۵ واحد خون اهدایی در دهمین روز از محرم الحرام ۷۸ واحد مربوط به اهالی این روستا بود.

وی بیان داشت: پایگاه‌های ثابت واقع در شهرهای همدان و ملایر در روز های تاسوعا و عاشورا در ۲ نوبت فعال بودند و تا ساعت ۲۰ مشغول خونگیری بودند.

یادگاری درباره نذر خون نیز عنوان کرد: پیشتر عزادران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به مراکز انتقال خون مراجعه می کردند و حجم کار در این ۲ روز افزایش می یافت اما مابقی روزها محرم مراجعات کاهش داشت.

وی خاطر نشان کرد: این رویه در ماه مبارک رمضان نیز وجود داشت یعنی شب های قدر حجم مراجعه افزایش و در دیگر روزها مراکز انتقال خون خلوت می شد در حالیکه این میزان حجم مراجعه، کار این مراکز برای مدیریت خون های اهدایی، مصرف به موقع و جلوگیری از منقضی شدن آن سخت و دشوار می کرد.

مسوول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون همدان ادامه داد: بنابراین سیاست این سازمان ساماندهی نذر خون شد که در این راستا از پنج سال پیش تاکنون فرهنگ‌ سازی اهدای خون از ابتدای محرم تا پایان صفر در دستور کار قرار گرفته است.

یادگاری افزود: بیماران تنها در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی یا شب های قدر به خون نیاز ندارند بلکه در همه روزهای سال نیاز به خون وجود دارد.

وی همچنین متذکر شد: هم اینک این فرهنگ در همدان نهادینه شده است و میزان مراجعه در روزهای خاص سال با دیگر روزها تفاوت چندانی ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار