دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شبح ساختمان‌های ناایمن بالای سر شهروندان تهران/ حواسمان باشد حادثه پلاسکو دوباره تکرار نشود

ارگان‌ها و دستگاه‌ها متولی باید به این موضوع توجه داشته باشند که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد و اگر می‌خواهند حادثه‌ای همچون پلاسکو در تهران رخ ندهد باید با قاطعیت بیشتری با مالکان ساختمان‌های ناایمن برخورد کنند.
کد خبر: ۶۷۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱ - 21July 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس: قطعا شهروندان تهرانی حادثه پلاسکو را به خاطر دارند؛ در این حادثه ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو دچار آتش سوزی شد و تلاش چهار ساعته آتش نشانان بی‌نتیجه ماند و این ساختمان پیر به طور کامل فرو ریخت.

ساختمان‌های ناایمن بلای جان بیماران و شهروندان تهرانی/ حواسمان باشد حادثه پلاسکو دوباره تکرار نشود

پس از گذشت چندین سال از این حادثه تلخ که می‌توانست درس عبرت برای مالکان و کاسبان ساختمان‌های تجاری از این دست باشد اقدامات ایمن سازی در ساختمان‌های پرتراکم با سرعت بیشتری دنبال شد اما هنوز نیز در تهران چنین ساختمان‌هایی همچون پلاسکو وجود دارد.

چندی قبل مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ساختمان‌های ناایمن گفت: ۷۵ ساختمان همچون پاساژهای شانزلیزه، ناهید و فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که هنوز ایمن سازی نشده‌اند.

قدرت الله محمدی  با بیان اینکه ۱۲۹ ساختمان ناایمن داشتیم که در چهار سال گذشته فهرست آن بین مسوولان و رسانه‌ها دست به دست می‌شد و هیچ اقدامی هم برای ایمن‌سازی آنها صورت نمی‌گرفت افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در یک سال و نیم اخیر و با کمک دستگاه قضایی و پای کار آمدن دادستانی تهران، همه مالکان ۱۲۹ ساختمان دعوت و تذکرات و اخطارهای لازم را دریافت کردند که در نهایت خروجی این پیگیری و تلاش‌ها کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان است.

جالب‌تر از همه به چشم خوردن نام چندین بیمارستان در میان ساختمان‌های ناایمن است؛ بیمارستان‌هایی که علی رغم هشدارها و تذکرات مختلف همچنان به اقدامی در راستای ایمن سازی نکرده‌اند؛ یکی از این بیمارستان‌ها، بیمارستان شریعتی است که طی روزهای گذشته دچار حریق شد.

بیمارستان شریعتی دچار نقص ایمنی بوده است

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص آتش‌سوزی بیمارستان شریعتی اظهار داشت: کانون حریق اتاقک مخابرات در طبقه همکف یکی از ساختمان‌های این بیمارستان بود، این اتاقک کاملا شعله‌ور شده و شعله‌های آتش درحال سرایت به بخش‌های دیگر بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از گسترش حریق جلوگیری شده و مدتی بعد نیز آتش به طورکامل مهار و اطفاء شد. دود زیادی از این حریق به طبقه منفی یک ساختمان و همچنین طبقات بالایی سرایت کرده بود و به همین دلیل نیز گروهی از آتش‌نشانان با کمک کادر درمان طرح اضطراری خروج بیماران را مورد بررسی قرار دادند که خوشبختانه نیازی به تخلیه بیماران نشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی به توصیه‌ها و اخطارهای آتش‌نشانی گفت: این مرکز نیز پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص ایمنی به مدیران آن اطلاع داده شده بود که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده بود.

تمام مراکز درمانی ملزم به اخذ تاییدیه ایمنی از آتش نشانی شده‌اند

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در واکنش به آتش سوزی بیمارستان شریعتی گفت: تمام مراکز درمانی ملزم به اخذ تاییدیه ایمنی از آتش نشانی شده‌اند و در صورت عدم دریافت تاییدیه، گرید آنها پایین آمده و پروانه تمدید نمی‌شود.

ارگان‌ها و دستگاه‌ها متولی باید به این موضوع توجه داشته باشند که حادثه هیچگاه خبر نمی‌دهد و اگر می‌خواهند حادثه‌ای همچون پلاسکو در تهران رخ ندهد باید با قاطعیت بیشتری به مالکان این ساختمان‌ها برخورد کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار