دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلفیق گرافیک و شعر در «روضه بهشت» برای امام حسین(ع)

دومین مجلس «روضه بهشت» حوزه هنری با تلفیق گرافیک و شعر در نمایشگاهی که در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، افتتاح شد.
کد خبر: ۶۷۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶ - 21July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، دومین مجلس از نمایشگاه «روضه بهشت» با ۱۰ پوستر از احمد آقاقلیزاده، کوروش پارسانژاد، محمد خزایی، محمدرضا دوست محمدی، سیدحمید شریفی آل‌هاشم، ابوالفضل عالی، مهدی حاجی محمدی فریمانی، سیدحسن موسی‌زاده، مسعود نجابتی و علی وزیریان در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.  

تلفیق گرافیک و شعر در «روضه بهشت» برای امام حسین(ع)

آیین افتتاحیه نمایشگاه پوستر«روضه بهشت» با پرده‌خوانی عاشورایی مرشد ابوالفضل ورمزیار و رونمایی از تابلوی «ظهر عاشورا» اثر حسن اسماعیل‌زاده همراه بود و در ادامه جمعی از هنرمندان، بازدیدکنندگان و دوستداران هنر عاشورایی به تماشای پوسترهای هنرمندان پیشکسوت که بر سینه دیوارهای گالری عالی جای گرفته‌اند، مشغول شدند.

در دومین مجلس از نمایشگاه گروهی «روضه بهشت» ۱۰ پوستر عاشورایی روی دیوار رفته که به واسطه قرار گرفتن در کنار اشعاری آیینی، مضامین، رشادت‌ها و اتفاقات عاشورا را یادآوری می‌کنند.

تلفیق گرافیک و شعر در «روضه بهشت» برای امام حسین(ع)

به گفته بازدیدکنندگان اگرچه پوسترها مربوط به هنرمندان شناخته شده و اساتید حوزه پوستر و گرافیک است و به واسطه نقش و المان‌ها پیامی بزرگ از حماسه‌ هزار و سیصد ساله دشت نینوا را منتقل می‌کند اما با همنشینی شعر توانسته به درک بهتر از واقعه عاشورا کمک کند.

محمدخزائی که در این نمایشگاه اثرش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته در این باره اظهار داشت: در تاریخ اسلام جز«عاشورا» هیچ واقعه‌ای وجود ندارد که هنر مستقل داشته باشد. تنها عاشورا و محرم است که خود یک هنر مستقل دارد و در طول تاریخ هنرمندان توانسته‌اند برای بیان و درک هرچه بهتر آن، دست به خلق اثر بزنند.

وی در سخنانش به بخش‌های مختلف هنر عاشورایی و فعالیت هنرمندان در حوزه های نمایش، هنرهای تجسمی و موسیقی پرداخت و با تاکید بر اینکه هنر عاشورایی، هنر مذهبی و خاص شیعی است، افزود: این هنر از دیرباز رایج بوده و با گذشت صدها سال همچنان توسط هنرمندان معاصر مورد توجه قرار می‌گیرد و در این میان من هم از جمله افرادی هستم که به این مضمون پرداخته‌ام. در حقیقت پوسترهایی که با موضوع عاشورا کار کرده‌ام جزو بهترین آثارم هستند چراکه من با علاقه بسیار زیادی به این حماسه پرداخته‌ام و می‌دانم این آثار ماندگار خواهند شد.

خزائی درباره اثر خود که در گالری عالی روی دیوار رفته عنوان کرد: نمایشگاه «روضه بهشت» چکیده‌ای از آثار شاخص با موضوع عاشورا و کربلا است و اثری هم که از من در این نمایشگاه روی دیوار رفته، تنها یکی از آثارم است. این اثر کار گرافیکی است که بسیار ساده و خلاصه به عاشورا پرداخته و من در آن سعی کرده‌ام حال و هوای حماسه را به مخاطب نشان دهد و با دیگر آثارم تفاوت داشته باشد.

تلفیق گرافیک و شعر در «روضه بهشت» برای امام حسین(ع)

وی در تشریح بخش‌های مختلف اثرش گفت: مدتی بود که نماد دست در تولیدات هنری کنار گذاشته شده بود و این امر از نظر من چندان مطلوب نبود چراکه دست برای ما، وجه شیعی دارد، هرچند دست یا پنجه در دیگر هنرها و فرهنگ‌ها هم دیده می‌شود ولی غالب‌ترین آن در تشیع شکل گرفته و برای ما عدد ۵ و پنجه بسیار با اهمیت است. اعداد در هنر اسلامی و فرهنگ اسلامی بسیار اهمیت دارند و ما به اعدادی چون ۵، ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۲۴ ، ۲۸، ۴۰، ۷۲ و ۹۹ خیلی توجه می‌کنیم. عدد ۵ به پنج تن آل عبا اشاره دارد و نمادی از دست حضرت عباس (ع) است که در واقعه عاشورا قطع می‌شود و در جایی دیگر نماد دست حضرت زهرا (س) است بنابراین ۵ برای ما در اسلام و هنر شیعی یک نماد و نشان کاملا مقدس است و من آن را انتخاب کردم تا درترکیب با رنگ‌های گرم و عاشورایی یادآور حماسه عاشورا باشد و بتواند به شکل ساده و خلاصه به این مضمون بپردازد.

مجلس دوم نمایشگاه گروهی «روضه بهشت» از ۳۱ تیرماه تا ۶ مرداد ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ میزبان بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار