سرپرست وزارت امور خارجه:

ایران به شریک راهبردی تصمیم‌گیری در کنار اعضای بریکس تبدیل شده است

باقری گفت: سیاست تاکید بر چند جانبه گرایی از آغاز دولت سیزدهم با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و عضویت ما در بریکس هم یکی دیگر از نتایج هوشمندی سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به حساب می‌آید.
کد خبر: ۶۷۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸ - 21July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه هیات دولت در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت آیت الله رئیسی در وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد میدان شد و پیش از آن نظام بین‌الملل یک ثباتی را داشت، اما در مقطع اخیر نبودِ قدرت محوری در سازوکار‌های بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد.

ایران به شریک راهبردی تصمیم‌گیری در کنار اعضای بریکس تبدیل شده است

باقری گفت: این شرایط ویژه میتوانست برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد کند، اما رویکردی که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اتخاذ کرد، مبتنی بر تنوع راهبردی در سیاست خارجی بود که یک چابکی و بالندگی به سیاست خارجی داد که در نتیجه عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته هیچگاه کشور با بن‌بست مواجه نشده است.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این سه سال بازیگری نقش آفرین و فعال در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است، تصریح کرد: در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم ما توانستیم عنصری فعال باشیم و نه بازیگری منفعل، در عرصه سیاست خارجی دولت چند محور را دنبال کرده که به نظر من مهم‌ترین ویژگی آن این است که محور‌های آن کاملاً اجماعی است و معارض ندارد.

وی ادامه داد: مهمترین محور سیاست خارجی دولت سیزدهم بحث همسایگی است که مطمئناً در دولت چهاردهم هم این موضوع ادامه خواهد داشت. پس از مراسم تحلیف آیت الله رئیسی موضوع اعتماد متقابل میان ایران و کشور‌های مختلف مدنظر رئیس جمهور بود و نتیجه این شد که در یک مدت بسیار کوتاه این نحوه رفتار و سیاست رئیس جمهور منجر به بهبود روابط ایران با کشور‌های همسایه و منطقه شد. همچنین ما غلبه فضای همکاری بر رقابت در میان کشور‌های منطقه را در این مدت شاهد بودیم.

سرپرست وزارت امور خارجه عنوان کرد: نکته دیگر تشکیل ائتلاف‌های چند جانبه کوچک بود که یکی از زیر راهبرد‌های دولت آیت الله رئیسی در عرصه سیاست خارجی بود که توانست کارکرد‌های خوبی را برای ما داشته باشد. بحث ایجاد معادله توازن میان محیط فرهنگی، سیاسی و امنیتی اطراف ما نیز نکته مهم دیگری بود، ما ۱۵ کشور همسایه داریم که از نظر فرهنگی، سیاسی اقتصادی و رویکرد آنها با کشور‌های دیگر معمولاً در تضاد هستند. ما در شرایطی که برخی بازیگران و بعضاً تروریست‌ها تلاش کردند تنش و تهدیدات زیادی را برای ایران ایجاد کنند، با اجرای مناسب سیاست همسایگی شرایط مطلوب و رو به جلویی را در تحولات منطقه‌ای ایجاد کردیم.

وی بیان داشت: نکته دیگری که در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم وجود دارد تاکید بر مسئله چند جانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل است. حتی خود آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که یک جانبه‌گرایی نه تنها راهکار نیست بلکه بن‌بست است و در عمل هم آمریکا این موضوع را نشان داده که نمی‌تواند معضلات جامعه جهانی را حل کند و خودش هم به یک معضل تبدیل شده است.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: سیاست تاکید بر چند جانبه گرایی از آغاز دولت سیزدهم با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و عضویت ما در بریکس هم یکی دیگر از نتایج هوشمندی سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به حساب می‌آید. مجموعه بریکس بزرگترین سازوکار تجاری خارج از چهارچوب یک جانبه گرایی به حساب می‌آید و امروز ایران به عنوان یک شریک راهبردی تصمیم گیری در کنار سایر اعضای بریکس تبدیل شده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار