دست خالی رسانه ملی در حوزه عاشورا

رسانه ملی به عنوان مرجع عموم مخاطبان باید در همه حوزه‌ها خوراک فرهنگی درخور توجهی تولید و عرضه کند که متاسفانه این اتفاق بخصوص در موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) نیفتاده است.
کد خبر: ۶۷۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵ - 22July 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ قیام امام حسین (ع) در تاریخ اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتی می‌توان مدعی شد هیچ واقعه دیگری تا این اندازه در میان عموم مردم بازخورد نداشته است تا جایی که بخشی مهم و جدایی ناپذیر از فرهنگ عامه تبدیل شده است. جدای از اهمیت فرهنگی عاشورا، این واقعه بزرگ در تاریخ اسلام و شکل‌گیری قیام‌های شیعی تاثیری غیر قابل انکار داشته است که انقلاب اسلامی ایران از نمونه‌های اخیر آن است. 

امام حسین

با همه این دلایل واقعه عاشورا در رسانه ملی به عنوان مرجعی برای عموم مخاطبان بازخورد وسیعی نداشته است.  آنچه مردم از واقعه عاشورا درک کرده‌اند تنها معطوف به چند اثر محدود مانند «سفیر»، «معصومیت از دست رفته» و  «مختارنامه» خلاصه می‌شود. به دلیل فقر شدید آثار تولیدی در این حوزه مدیران رسانه ملی چاره‌ای ندارند جز اینکه به پخش چند باره سریالی مانند  «مختارنامه» اقدام کنند تا در ایام محرم و صفر به اصطلاح دست‌شان خالی نباشد. ناگفته پیدا است که این رویکرد ناصواب یعنی پخش چند باره این سریال تاثیر معکوس دارد و باعث ریزش مخاطب می‌شود. 

متاسفانه نگاه غلط به شیوه تولید باعث شده که وقتی موضوع عاشورا به میان می‌آید ذهن به سمت آثار پرخرج و سریال‌هایی ده‌ها قسمتی برود. در حالی که در دل قیام تاریخی عاشورا وقایع مختلفی ثبت و ضبط شده که می‌توان هر کدام از آنها را در قالب مینی‌سریال و تله‌فیلم‌هایی با کم هزینه تولید کرد. 

دیگر اینکه ساخت آثاری این چنینی هر چند باید به فیلمسازانی صاحب تجربه و متبحر در تاریخ اسلام سپرده شود اما نباید به این بهانه از ورود فیلمسازان جوان و مستعد در این حوزه جلوگیری شود. این نگاه که تنها به سراغ فیلمساز تجربه پس داده رفت سبب شده تا جز کارگردانی مانند  «داوود میرباقری» کارگردان صاحب سبکی در این حوزه نداشته باشیم. دردآورتر اینکه هیچ تلاشی برای تربیت هنرمندانی اهل فن نیز نمی‌شود. 

کارنامه غیر قابل قبول رسانه ملی در تولید آثار مرتبط با واقعه‌ عاشورا نتیجه ریل گذاری و برنامه‌ریزی غلط سال‌های طولانی است و باید فکری عاجل و موثر برای آن کرد و این کاستی و آسیب جدی در سال‌های پیش رو جبران شود. رسانه ملی باید بتواند با نگاه‌های متفاوت و متنوعی در حوزه عاشورا این واقعه را به یک گفتمان تبدیل کند، خلائی که در این سال‌ها به شدت به آن نیازمندیم. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار