رئیس حوزه هنری خراسان رضوی:

لازمه تقویت ادبیات حماسی نقدی و بازنگری است

عسگری گفت: در ادبیات حماسی به لحاظ کمی به نقطه خوبی رسیده‌ایم، اما باید اذعان کرد از جهت کیفی ضعف‌های جدی وجود دارد که نیازمند نقد و بازنگری است.
کد خبر: ۶۷۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷ - 22July 2024

لازمه تقویت ادبیات حماسی نقدی و بازنگری استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «مجید عسگری» رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در مراسم رونمایی و معرفی رمان «ده‌تن»، برگزیده سومین دوره جایزه داستان حماسی که در سینما مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از افتخارات من در حوزه هنری، گفتگو با قشر هنرمند و لذت بردن از نگاه آنها است.

وی در ادامه با اشاره به هدف برگزاری جایزه داستان حماسی، گفت: این جایزه در راستای ایجاد حساسیت در فضای نویسندگی نسبت به «داستان حماسی» و کلمه «حماسه» در نظر گرفته شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی به جایگاه و شخصیت اثرگذار سعید تشکری اشاره کرد و گفت: او تنها یک نویسنده و هنرمند نبود؛ بلکه یک استراتژیست فرهنگی و هنری بود. بسیاری از کار‌هایی که در حوزه هنری صورت گرفته است را مدیون مشاوره‌های سعید تشکری هستیم.

مساله داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده است

عسگری تصریح کرد: در حال حاضر ما شاهد استقبال گسترده نویسندگان از ژانر حماسی هستیم؛ چراکه امروز مساله داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده است و بیش از هزار نویسنده با ما ارتباط گرفتند و در این زمینه خلق اثر می‌کنند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه فضای ادبیات کشور به‌ویژه ادبیات انقلاب، از نظر کیفی با ضعف‌های جدی مواجه است، ابراز داشت: به لحاظ کمی، در ادبیات حماسی به نقطه خوبی رسیده‌ایم، اما متأسفانه به لحاظ کیفی ضعف‌های جدی داریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما باید به‌جز نوشتن برای ادبیات حماسی و نوشتن داستان، نسبت به این مقوله فکر کنیم و بدانیم فرم و ساختار آن چیست.

عسگری به اثرات و نتایج رشد این ژانر در راستای نقد داستان‌های حماسی اشاره کرد و گفت: آنچه می‌تواند فضای هویتی جدی برای مخاطب ایجاد کند، این است که با رویکرد هنر حماسی از شاهنامه فردوسی و ایران کهن تا امروز و انقلاب اسلامی با مفهومی به نام «حماسه» این جریان هویتی را تعریف کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار