دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی:

اهدای نشان پیرغلامان حسینی در جوار مزار شهید سلیمانی/ کرمان میزبان ۵۰۰ پیرغلام حسینی می‌شود

«رمضان‌نژاد» از اهدای نشان پیرغلامان حسینی در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: کرمان با میزبانی از بیست‌و‌یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، میزبان ۵۰۰ پیرغلام حسینی خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸ - 22July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری بیست‌و‌یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، عصر امروز (دوشنبه) با حضور «محمدمهدی فداکار» استاندار کرمان، «جواد رمضان‌نژاد» رئیس اجلاس و «عرفان خداپرست» دبیر این رویداد در مرکز بسیج صداوسيما برگزار شد.

اهدا نشان پیرغلامان حسینی در مزار حاج قاسم سلیمانی/ کرمان میزبان ۵۰۰ پیرغلام حسینی می‌شود

در ابتدا، رمضان‌نژاد رئیس اجلاس به‌تشریح چگونگی برگزاری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی پرداخت و اظهار داشت: استاندار کرمان با وجود تمام مشغله‌هایی که به خاطر شرایط کشور و شهادت آیت‌الله رئیسی و برگزاری دو مرحله انتخابات داشت، «امام‌حسینی» ایستادند و برگزاری اجلاس تجلیل از خادمان حسینی را در اولویت کارها قرار دادند و علی‌رغم مشکلات و سختی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، تاکید کردند که اجلاس باید به بهترین شکل اجرا شود. 

در ادامه، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: خداوند را شاکریم که توفیق خدمتگزاری به خادمان حسینی در کرمان نصیب ما شد. بحث اربعین در استان کرمان به خاطر زائران پاکستانی، متفاوت است و باید آمادگی پذیرایی این زائران را داشته باشیم و با وجود تمام این مشغله‌ها بحث تجلیل از خادمان را در اولویت قرار دادیم. 

وی با بیان اینکه این اجلاسیه از نهم تا یازدهم مردادماه در کرمان برگزار خواهد شد، گفت: شش کمیته برای این اجلاسیه پیش‌بینی شده اسیت؛ چراکه وظیفه اصلی ما در استان کرمان پشتیبانی است و کمیته‌های پشتیبانی، فرهنگی، هنری، مالی، اطلاع‌رسانی و امنیتی برای این اتفاق بزرگ پیش‌بینی و اقدامات مورد نیاز انجام شده است. ما آمادگی پذیرایی از ۵۰۰ مهمان را داریم و همچنین برنامه‌های متعددی در کرمان پیش‌بینی شده است. 

استاندار کرمان با بیان اینکه افتتاحیه این برنامه در جوار مزار شهید سلیمانی است، گفت: محیط گلزار شهدای کرمان فضای مناسبی برای اجلاسیه است؛ هرچند دشواری‌هایی در اجرا داریم.

فداکار سپس به برگزاری اجلاس شاعران عاشورایی که دهم مرداد در تالار کرمان برگزار خواهد شد، پرداخت و عنوان کرد: روضه‌های خانگی در کرمان ویژه و با سابقه بسیار طولانی است که در برخی از برنامه‌های آن ۱۰ هزار جمعیت حضور دارند. پیش‌بینی شده در این ایام برنامه‌هایی برای پیرغلامان داشته باشیم تا در روضه‌های خانگی و هیئات مهم شهر کرمان حضور داشته باشند و اختتامیه برنامه ۱۱ این ماه در حسینه ثارالله کرمان است. برنامه ویژه دیگر ما در بیت‌الزهرا (س) منزل شهید سلیمانی برگزار خواهد شد و سه برنامه اجلاسیه در اماکنی برگزار خواهد بود که منتسب به شهید سلیمانی است.

در ادامه، عرفان خداپرست دبیر اجرایی این اجلاسیه گفت: استان کرمان به‌رسم میزبانی خارج از ساختار اداری برای این اجلاسیه به‌معنای واقعی زحمت کشیدند و با فضای دلی و امام حسینی به میدان آمدند. در این رویداد سومین اجلاسیه بانوان ستایشگر را خواهیم داشت و تولیدات رسانه‌ای درخصوص پیرغلامان در افتتاحیه و اختتامیه رونمایی خواهند شد. 

وی با بیان اینکه همه تلاش‌مان این بوده که در اجلاسیه از ظرفیت‌های استانی بهره بگیریم، «کرمان، حسین‌آباد ایران» را شعار این جلاسیه معرفی کرد و افزود: تلاش داریم آیین‌های عزاداری مرسوم در استان را برجسته نشان دهیم لذا در همین راستا بزمی‌خوانی پیرغلامان در بیت‌الزهرا(س) و بازدید از اماکن تاریخی پیش‌بینی شده است.

در بخش دیگر این نشست، رمضان‌نژاد درباره فرایند انتخاب و تجلیل اجلاسیه از پیرغلامان گفت: ما تشکل‌های مختلفی داریم که در حوزه ستایشگری فعالیت می‌کنند؛ تلاش شده که برای انتخاب افراد از این ظرفیت‌ها بهره گرفته شود و نشان پیرغلام را به این منظور طراحی کردیم درحالی که در گذشته این رویداد استانی بود.

دبیر اجلاسیه با تأکید بر اینکه گروهی در مدت زمانی چندماهه شرایط اساتید را از استان‌های مختلف بررسی کرده‌اند و نتیجه را به دبیرخانه اطلاع داده‌اند که شامل کانون مداحان، بسیج مداحان، بنیاد دعبل، جامعه ایمانی مشعر و هیئات رزمندگان اسلام است، افزود: شرایط سنی ۶۵ سال به بالا، سابقه مستمر پیرغلامان و فعالیت‌‌های خیریه از مؤلفه‌هایی بوده است که برای اهدای نشان پیرغلام مدنظر قرار داده شده است؛ البته بسیج صداوسيما تنها مجری و دبیر رویداد است و در انتخاب پیرغلامان نقشی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه مهمانانی از ۱۳ کشور دنیا شامل عراق، هند، پاکستان، سوریه و افغانستان و... در این اجلاسیه حضور دارند، عنوان کرد: امسال به‌صورت ویژه به خاطر اینکه کرمان مرکزیت مقاومت است یک هیئات ۱۶ نفره از عتبات‌عالیات را میزبانی خواهیم کرد تا یاد شهید ابومهدی المهندس را گرامی بداریم.

رمضان‌نژاد در پایان از انتخاب استان خراسان رضوی به‌عنوان میزبان سال آینده تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی خبر داد و سپس از پوستر این اجلاسیه با طراحی از محمد روح‌الامین رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار