رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد؛

تشکیل ۱۴۲۹ پرونده قضایی به دلیل تخلف پلاک در تهران

سرهنگ گنجی با بیان اینکه دستکاری در پلاک جرم است و قاضی برای آن دستور قضایی صادر می‌کند از تشکیل هزار و ۴۲۹ پرونده قضایی به دلیل تخلف پلاک در تهران خبر داد.
کد خبر: ۶۸۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳ - 23July 2024

به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، سرهنگ «مرتضی گنجی» رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن در خصوص دستکاری در پلاک اظهار داشت: در سال جاری و در شهر تهران، طرح برخورد با تخلفات پوشش پلاک به صورت جد در دستور کار تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است.

تشکیل ۱۴۲۹ پرونده قضایی به دلیل تخلف پلاک در تهران

سرهنگ گنجی افزود: در واقع خط قرمز پلیس است و تغییر در ارقام وسیله نقلیه یعنی تغییر در هویت ان می‌باشد که پلیس به هیچ عنوان با دیدن این تخلف کوتاه نمی‌آید و با ان برخورد قانونی لازم را صورت می‌دهد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاران بنده مستقر در سطح شهر تهران از باب ایجاد نظم و امنیت شهروندان با این تخلف که آنهم برخی از رانندگان که عده قلیلی را در بر می‌گردد به صورت قاطع برخورد می‌کنند. سرهنگ گنجی بیان داشت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری در شهر تهران بالغ بر هزار و ۴۲۹ پرونده قضایی تشکیل داده و افرادی که اقدام به تخلف پلاک داشته اند را به دادسرا معرفی کردیم.

وی افزود: معرفی متهم به دادسرا هم یعنی انجام فرآیند قضایی از جمله تامین دلیل، رسیدگی در دادسرا و در دادگاه و ... می‌باشد که برای رانندگان شایسته نیست برای یک اقدام که فکر می‌کنند تخلف می‌باشد، در نهایت به جرم و صدور دستور قضایی منجر شود.

سرهنگ گنجی افزود: برخی از تخلفات در رانندگی هستند که هم وصف تخلف و نقض مقررات راهنمایی و رانندگی دارند و هم اینکه مانند نداشتن گواهینامه رانندگی در هنگام رانندگی و مخدوش نمودن پلاک، وصف مجرمانه در آنها وجود دارد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی همچنین، تغییر در ارقام پلاک وسیله نقلیه، استفاده از پلاک تقلبی، نبودن پلاک در محل اصلی را قانونگذار جرم تلقی کرده و برای کسی که این اقدامات را انجام دهد مجازات ۶ ماه تا یکسال حبس را در نظر گرفته است.

این مقام انتظامی بیان داشت: قانونگذار در جدول جدید نرخ جرایم رانندگی که از هفته گذشته ابلاغ گردید پوشش، مخدوشی و تغییر در ارقام پلاک وسیله نقلیه که مشمول تغییر در هویت اصلی پلاک می‌باشد مبلغ ۷۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته است.

سرهنگ گنجی افزود: این میزان مبلغ جریمه فقط در خصوص تخلفی است که پلیس آنرا اعمال می‌نماید، اما این اقدام وصف مجرمانه نیز دارد که در نهایت قاضی محترم دادسرا پرونده این جرم را بررسی و برای آن رای صادر می‌نماید.

وی بیان داشت: پلیس در سال گذشته بیش از ۴۷۰۰ پرونده‌ای که افراد به دلایل گوناگون اقدام به تغییر در ارقام وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت داشته اند را به دادسرا معرفی کرده است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان وسایل نقلیه خواست ضمن احترام به قانون و اجرای قوانین و مقررات در حین تردد‌ها، از دستکاری و هرگونه پوشش و تغییر در ارقام وسیله نقلیه خود جدا خودداری نمایند چرا که این تخلف وصف مجرمانه دارد و فرد به دادسرا معرفی خواهد شد.

 انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار