دیدگاه «کامالا هریس» درباره فلسطین

نزدیکان کامالا هریس می‌گویند که او بیشتر از جو بایدن به انتقاد علنی از رژیم صهیونیستی تمایل دارد و در صورت پیروزی در انتخابات توجه خود را بر جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در غزه متمرکز می‌کند.
کد خبر: ۶۸۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ - 23July 2024
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در آستانه سفر جنجالی بنیامین نتانیاهو به واشنگتن در هفته جاری، همه منتظر هستند تا نحوه استقبال جو بایدن و معاونش را از او ببیند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز چهارشنبه به دعوت مایک جانسون، رئیسِ جمهوری خواهِ مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند. با این حال تا این لحظه هیچ ملاقاتی بین نتانیاهو و کاملا هریس تنظیم نشده است.
 
کاملا هریس درباره فلسطین چه دیدگاهی دارد؟
 
به نظر می‌رسد کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در مجلس نمایندگان شرکت نخواهد کرد. در این روز نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری برای حضور در یک رویداد عمومی که در کالج ایندیانا برگزار می‌شود، از واشنگتن خارج خواهد شد.
 
در حالی که نتانیاهو می‌خواهد از روابط سیاسی خود در ایالات متحده برای ترمیم اعتبارش در داخل رژیم صهیونیستی استفاده کند، استقبال سرد بایدن و هریس می‌تواند ضربه سختی به اهداف او وارد کند. نتانیاهو قصد دارد به شهروندان صهیونیست این طور القا کند که او تنها سیاستمدار اسرائیلی است که می‌تواند در مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند. اطرافیان کامالا هریس می‌گویند که موضع انتقادی او در قبال نتانیاهو از رئیس جمهور فعلی آمریکا قوی‌تر است و او ابایی از انتقاد تند و صریح نسبت به عملکرد اسرائیل ندارد.
 
«جرمی بن آمی» که ریاست «جی استریت» (لابیِ لیبرالِ طرفدار اسرائیل) را برعهده دارد، درباره دیدگاه نامزد جدید دمکرات‌ها در قبال اسرائیل و فلسطین می‌گوید: «بایدن و هریس به دو نسل سیاسی متفاوت تعلق دارند و این اختلاف نسلی تفاوت معناداری در نحوه نگاه این دو سیاست‌مدار ایجاد می‌کند. نسلی که کامالا هریس به آن تعلق دارد، جنبه فلسطینی معادله را بسیار بیشتر از امثال بایدن به رسمیت می‌شناسد.»
 
کامالا هریس پیش از این درخواست‌های قاطعانه‌ای برای آتش‌بس در غزه ابراز کرده و از پیگیری جنگ توسط اسرائیل انتقاد کرده بود؛ تاجایی که اعتبار خود را برای طرفداری از اسرائیل به میزان قابل توجهی تضعیف کرد. او در ماه مارس طی یک سخنرانی در آلاباما (محل تظاهرات تاریخی جنبش حقوق مدنی آمریکا) گفت: «همانطور که بار‌ها گفته‌ام، بسیاری از فلسطینیان بی‌گناه کشته شده‌اند. همین چند روز پیش، دیدیم که مردم گرسنه و مستاصل به کامیون‌های کمک‌رسانی نزدیک می‌شوند و پس از هفته‌ها که تقریباً هیچ کمکی به شمال غزه نرسیده، سعی می‌کنند غذای خانواده‌های خود را تامین کنند، اما با شلیک گلوله توسط اسرائیل مواجه می‌شوند.»
 
ایوو دالدر، رئیس شورای امور جهانی شیکاگو، و نماینده دائم سابق ایالات متحده در ناتو، می‌گوید: «تردیدی وجود ندارد که کاملا هریس صدایی در داخل دولت بایدن است که به منظور اولویت دادن به حفظ جان غیرنظامیان در غزه به شدت فشار می‌آورد. با این حال هنگامی که بایدن بدون توجه به این فشار به حمایت از نتانیاهو ادامه داد، کاملا هریس حاضر به علنی کردن این شکاف نشد. دموکرات‌هایی که منتقد سیاست بایدن در حمایت از اسرائیل هستند، گفته‌اند که هریس در نهایت دست به هنجارشکنی در این خصوص نخواهد زد.»
 
با این حال اغلب کارشناسان سیاست خارجی معتقد هستند که کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات، سیاستی مشابه بایدن را در قبال اسرائیل اعمال می‌کند و در عین حال با صدایی بلندتر درباره وضعیت اسفناک فلسطینیان سخن می‌گوید.
 
«آرون دیوید میلر» یکی از همکاران ارشد «بنیاد کارنگی» می‌گوید: «اگر هریس رئیس جمهور شود، لفاظی‌های تندتری علیه اسرائیل و همدردی و همدلی بیشتری برای فلسطینیان شاهد خواهیم بود. همچنین یک سیاست سخت‌گیرانه‌تر در قبال شهرک‌سازی اتخاذ خواهد شد. هریس از مدل اوباما پیروی خواهد کرد که در لفاظی سرسخت بود، اما در اعمال اراده خود سخت‌گیری نمی‌کرد.»
 
انتهای پیام/ 944
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار