وقتی «فریاد» اعتراف می‌کند؛

ترفند یک سارق حرفه‌ای برای پیشگیری از سرقت خودرو

در دنیای سارقان حرفه‌ای هیچ خودرویی وجود ندارد که نتوان آن را دزدید. با این حال برای حفاظت از خودرو در برابر سارقان حرفه‌ای می‌توان از یک ترفند جالب استفاده و آن‌ها را تسلیم کرد.
کد خبر: ۶۸۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۱ - 24July 2024
گروه اجتماعی دفاع‌پرس – سعید نوروزی: سرقت خودرو برای سارقان مثل آب خوردن شده است. روز گذشته در حاشیه طرح دستگیری سارقین و مالخران حرفه‌ای که در محل پلیس آگاهی تهران برگزار شد، فرصتی دست داد تا با سارقان حرفه‌ای درباره امنیت خودروهای داخلی و خارجی گفت‌وگو کنیم. در جریان این طرح، ۱۱۲ سارق و مالخر دستگیر و راهی زندان شدند.
 
ترفند یک سارق حرفه‌ای برای پیشگیری از سرقت خودرو
 
یک سارق حرفه‌ای با اسم مستعار «فریاد»، چهل سال سن دارد و در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک تحصیل کرده و بعد از دانشگاه وارد دنیای سارقان حرفه‌ای شده است. فریاد به کارهای خلافی که کرده افتخار می‌کند و هیچ‌گونه اثری از پشیمانی در چهره‌اش دیده نمی‌شود. 
 
او درباره زمان مورد نیاز برای سرقت خودرو  با خنده می‌گوید: «زیر سه ثانیه قفل مزدا3 را باز می‌کنم. ماشینی نیست که نتوانم آن را باز کنم». 
 
او می‌گوید خیلی وقت‌ها خودروها را برای دور دور و خوش‌گذرانی می‌دزدیده و آن‌ها را در جای جای شهر به حال خود رها می‌کرده.
 
این سارق حرفه‌ای که از آبان ماه سال گذشته بخاطر تعدد شاکی‌ها و سرقت‌هایش در پایگاه‌های مختلف پلیس آگاهی تهران در حال گردش است، ادامه می‌دهد: «ماشین را بدون سوئیچ زودتر از تو روشن می‌کنم». 
 
زیر آفتاب 40 درجه و در حیاط پلیس آگاهی، خندان و بشاش است و گویی دستبد و پابندی ندارد. با افتخار درباره همدستش می‌گوید که او راننده ماهری است و حاضر هستیم در تعقیب و گریز با پلیس رقابت کنیم.
 
او درباره نحوه یادگیری سرقت انواع خودرو به صورت حرفه‌ای می‌گوید: «بیش از 180 ساعت فیلم آموزشی درباره انواع سیستم‌های امنیتی خودرو از اینترنت دانلود و بارها به دقت تماشا کرده‌ام. بسیاری از سرقت‌ها را فقط به این خاطر انجام دادم که سرعت عملم را بالا ببرم!» 
 
از او سوال می‌کنم درب خودروهای ایرانی را ظرف چند ثانیه باز می‌کنی؟ با لبخند تلخی پاسخ می‌دهد: خودروهای ایرانی نیاز به زمان خاصی ندارد و مثل آب خوردن باز می‌شود. اما من می‌توانم مکانیزمی برای قفل خودرو طراحی کنم تا به این راحتی خودروها به سرقت نرود؛ به این شرط که ایران‌خودرو یا سایپا پول آن را پرداخت کند.»
 
از او می‌پرسم برای اینکه سارقان نتوانند خودرو را سرقت کنند، چه کاری باید انجام داد؟! فریاد پاسخ می‌دهد: «فقط یک راه وجود دارد و آن هم فریب دادن سارقان است. برای این منظور باید فیوزهای ماشین را به گونه‌ای شُل کنید که هم ماشین روشن نشود و هم فیوزها تقریبا سر جایش باقی بماند. وقتی سارق نتواند ماشین را روشن کند، فیوزها را چک می‌کند و وقتی فیوزها سرجای‌شان باشند و ماشین روشن نشود، تصور می‌کند که ماشین خراب است و آن را رها می‌کند! به جز این راه دیگری وجود ندارد ...»
 
پس از پایان این گفت‌وگو از سردار «علی ولی‌پور گودرزی» رئیس پلیس آگاهی فاتب سراغی از مطالبه بر زمین مانده پلیس از  شرکت‌های خودروسازی برای بالا بردن امنیت خوردها می‌گیرم. رئیس پلیس آگاهی فاتب می‌گوید: «تمام معایب و نواقص سیستم ایمنی خودروها توسط پلیس شناسایی و به شرکت‌های خودروسازی اعلام شده است که برخی‌ از آن‌ها برطرف شده، اما همچنان موراد مهمی وجود دارد که این شرکت‌ها باید به آن رسیدگی کنند.»
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها