هنرمند مجموعه‌نقاشی‌های «رستاخیز» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عاشورا گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر در هنرهای تجسمی است

بحرینی گفت: من انواع مقتل‌ها مخصوصاً «لُهوف» را خواندم و از بهترین صحنه‌هایی که به لحاظ بصری می‌توان روی آنها کار کرد استفاده کردم و قسمتی از واقعه عاشورا را در حد توان و توفیقی که داشتم، به تصویر کشیدم.
کد خبر: ۶۸۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰ - 25July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نمایشگاه «رستاخیز» مجموعه‌نقاشی‌های عاشورایی «علی بحرینی» است که از دوم مرداد تا ۱۲ مرداد در نگارخانه شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران دایر است.

«علی بحرینی» هنرمندی که نقاشی‌های عاشورایی او در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌ است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس در مورد این نمایشگاه اظهار داشت: حدود ۳۸ طرح در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند و مجموعه «رستاخیز» که اجرای آن حدود پنج سال طول کشید، ۲۲ تابلوی این نمایشگاه را به خود اختصاص داده است و باقی آثار، قسمتی از مجموعه «مهر و ماه» هستند.

ما نمی‌توانیم صحنه‌های «عاشورا» را به‌طور کامل به تصویر بکشیم/ مردم با هر فکر وایده‌ای پایِ کار امام حسین (ع) هستند

وی افزود: من مطالعه خیلی دقیق و چندجانبه‌ای در مورد کار‌های عاشورایی کردم و انواع مقتل‌ها مخصوصاً «لُهوف» را خواندم و از بهترین صحنه‌هایی که به لحاظ بصری می‌توان روی آنها کار کرد استفاده کردم و قسمتی از واقعه عاشورا را در حد توان و توفیقی که داشتم، به تصویر کشیدم.

این هنرمند با اشاره به اینکه طرح‌های تلفیقی از مینیاتور، رئال و امپرسیونیسم هستند، گفت: در ابتدا ما نیت داشتیم کار‌ها را در اندازه بزرگ نمایش دهیم، اما از آنجا که برای حمل‌ونقل و نگه‌داری به مشکل بَرمی‌خوردیم، فقط ۱۰ تابلوی اول نمایشگاه در اندازه ۲*۳ متر هستند و اندازه باقی تابلوها، حدود ۱*۱.۵ متر است. تکنیک کار‌ها رنگ روغن است و سعی کردیم تلفیقی از مینیاتور، رئال و امپرسیونیسم باشند.

بحرینی با بیان اینکه جزئیات در این آثار حذف شده‌اند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این کار‌ها آن است که ما جزئیات و چهره‌ها را حذف کردیم و به موضوع اصلی پرداختیم. در این آثار، هیچ چهره‌ای به چشم نمی‌خورَد و فقط چهره «حر بن یزید ریاحی (ع)» دیده می‌شود که به‌دلیل زاویه قرار گرفتن او مجبور شدیم از چهره‌اش استفاده کنیم. ما سعی کردیم حس کار را به مخاطب منتقل کنیم.

ما نمی‌توانیم صحنه‌های «عاشورا» را به‌طور کامل به تصویر بکشیم/ مردم با هر فکر وایده‌ای پایِ کار امام حسین (ع) هستند

این هنرمند با اشاره به اینکه مجموعه‌هایی باید وجود داشته باشند تا از آثار عاشورایی حمایت کنند، افزود: نیاز است که نهاد‌ها و مجموعه‌هایی از این کار‌های هنری، عاشورایی و دینی حمایت کنند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. ما نمایشگاه مناسبی در مورد آثار عاشورایی که این نوع کار‌ها در آنجا ارائه شوند، نداریم و خلأ آن احساس می‌شود. امیدوارم در سال‌های آینده فکری برای این کار بشود؛ به‌طوری که علاقه‌مندانی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند، بتوانند از این کار‌ها استفاده کنند یا کار‌ها به‌صورت چاپی در نقاط مختلف کشور ارائه شوند.

ما نمی‌توانیم صحنه‌های «عاشورا» را به‌طور کامل به تصویر بکشیم/ مردم با هر فکر وایده‌ای پایِ کار امام حسین (ع) هستند

بحرینی با اشاره به اینکه اگر تمام نقاشان کشور هم روی موضوع عاشورا کار کنند، باز نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند، گفت: من در حد توان خود، توفیق و هنری که داشتم، توانستم این نقاشی‌های عاشورایی را به تصویر بکشم و اعتقاد دارم که اگر تمام نقاشان کشور هم حاضر شوند و روی موضوع عاشورا کار کنند، باز خیلی از صحنه‌های عاشورا روی زمین می‌مانند؛ به همین خاطر ما نتوانسته‌ایم حق مطلب را به‌طور کامل ادا کنیم.

وی افزود: این آثار، ذهنیات ما هستند و می‌توان کار‌های بهتری را در این مورد ارائه کرد و نقاشان بیشتری می‌توانند روی آن کار کنند. عاشورا، گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از لحاظ هنر تجسمی است.

ما نمی‌توانیم صحنه‌های «عاشورا» را به‌طور کامل به تصویر بکشیم/ مردم با هر فکر وایده‌ای پایِ کار امام حسین (ع) هستند

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که «با توجه به اینکه رسانه‌های دشمن بیشتر روی ضد ارزش‌ها کار می‌کنند که قشر جوان و نوجوان را به‌سمت خودشان بکشند تا این ارزش‌ها فراموش شوند، به نظر شما آیا این آثار می‌توانند در تبیین ارزش‌های دینی تأثیر داشته باشند؟» گفت: دشمن در بسیاری از امور، هجمه‌های سنگینی وارد کرده است، اما اعتقادات مردم به حضرت سیدالشهدا (ع) به هیچ وجه کم‌رنگ نشده است و مردم با هر فکر و ایده‌ای پایِ کار امام حسین (ع) هستند.

بحرینی ادامه داد: از آنجا که نسل امروز خیلی اهل مطالعات دینی و تاریخی نیستند، اگر ما بتوانیم با تکثیر آثار عاشورایی و ارزشی آنها را به مردم منتقل کنیم، قطعاً تأثیرگذار است و آنها بیشتر با واقعه عاشورا آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار