«حماسه هیأت» کنشگری‌ هیأت‌ها را روایت می‌کند

سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، همزمان با ایام ماه محرم و صفر، رویداد «حماسه هیأت» را برگزار می‌کند.
کد خبر: ۶۸۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹ - 24July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، هیأت‌های مذهبی، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم می‌زنند که متأسفانه در جامعه تنها برگزاری مراسم‌های مذهبی هیأت‌ها مدنظر قرار گرفته است. بنای سازمان هیأت و تشکل‌های دینی این است که نگاه مردم به هیأت‌ها را تغییر دهد و این گزاره را هم به هیأت‌ها برساند که باید برای تمام اقشار مردم برنامه و اقدام داشته باشند.

سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ابتدا بنا دارد در طرح «حماسه هیأت»، اتفاقات خوب و رویداد‌های اجتماعی فرهنگی هیأت‌ها را بشناسد، یعنی در اصل کنش اجتماعی هیأت‌های مذهبی را داشته باشد. در گام دوم این اتفاقات داوری و ارزیابی می‌شود و برگزیده‌ها در سطح ملی حمایت می‌شوند. در نهایت در سومین گام روایت اقدامات هیأت‌ها در دستور کارقرار دارد تا به عنوان الگویی جریان‌ساز باقی هیأت‌ها باشد.

هیأت‌های عزاداری در ایام محرم و صفر، به غیر از برگزاری مناسک عزاداری که رسالت اصلی آنهاست، برنامه‌های تربیتی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارند. محوریت موضوعی رویداد حماسه هیأت، موضوع اندیشه مقاومت اسلامی و آیات مرتبط با آن است. در طرح حماسه هیأت ایده‌هایی از قبیل زیر به هیأت‌ها پیشنهاد شده است:

«حماسه هیأت»؛ کنشگری‌ هیأت‌ها در محرم و صفر را روایت می‌کند

۱. استفاده از شعار «آزادگان عالم در خیمه حسین اند» در فضای هیأت 
۲. برگزاری مسابقات و پویش از آیات و فراز‌های منتخب با موضوع مقاومت 
۳. راه‌اندازی محفل قرآنی و جلسات قرآن تدبری با محوریت آیات مقاومت
۴. برگزاری مسابقات قرآنی براساس ۱۰ آیه انتخابی 
۵. جایگزینی کرسی قرائت تدبیر محور به جای کرسی تلاوت مجلسی 
۶. برپایی نمایشگاه «روایت مقاومت» در محیط هیأت 
۷. برگزاری مسابقات محتوایی با خط روایی مقاومت 
۸. تولید و انتشار محتوا براساس موضوع مقاومت 
۹. طراحی پوستر‌های گرافیکی آیات منتخب موضوع مقاومت 
۱۰. استفاده از راویان مقاومت در جلسات هیأت 
۱۱. مشارکت جدی در پشتیبانی محتوایی از روضه‌های خانگی 
۱۲. ایده‌های خلاقانه در جهت گسترش روضه‌های خانگی در محل

در این طرح قرار است تمرکز ویژه‌ای بر نشر خوبی‌ها و فعالیت‌های اینچنینی صورت گیرد. در همین راستا تیم‌های استانی سازمان هیأت در سطح کشور مشغول شناسایی این اقداماتی هستند که با رویکرد ایستادگی و مقاومت درحال اجراست.

در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبگاهی با عنوان «حماسه هیأت» و همچنین سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، قرار است این اقدامات روایت شود. اقدامات هیأت‌ها در ماه محرم و صفر عملیاتی می‌شود. هیأت‌ها با مراجعه به سایت https://hamaseheyatha.ir می‌توانند اقدامات و تلاش‌های خود در این رویداد را ثبت کنند.

این ترویج و روایت اقدامات برای این است که هیأت‌های شاخص برای دیگر هیأت‌ها الگو شوند. تجلیل از برگزیدگان این برنامه، همان حمایت‌هایی است که از آنان صورت می‌گیرد. هدیه برگزیده‌ها، حمایت‌ها و کمک‌هایی است که برای اجرای بهتر برنامه‌ها رقم می‌خورد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار