کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا:

تغییر نگاه شیعیان لبنان نسبت به فلسطین مرهون تلاش‌های شهید سلیمانی است

اسداللهی گفت: قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، شیعیان لبنان، به دلیل ظلمی که توسط گروه چپ‌گرای کمونیستی مسلح مستقر در فلسطین دیده بودند، احساس ناخوشایندی به فلسطینی‌ها داشتند اما شهید سلیمانی با تلاش‌های شبانه‌روزی این نگاه را تغییر داد.
کد خبر: ۶۸۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳ - 25July 2024

تغییر نگاه شیعیان لبنان نسبت به فلسطین مرهون تلاش‌های شهید سلیمانی استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، نشست تبیینی بصیرتی-سیاسی مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم روز گذشته در دومین روز طرح «جهادگران تبیین» با سخنرانی «مسعود اسداللهی» کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا و با حضور اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم در سالن همایشات مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد.

مسعود اسداللهی در این نشست با تبیین اینکه محور مقاومت یک پیمان مدون مستند به اسناد و کاغذبازی اداری نیست اظهار داشت: محور مقاومت یک پیمان شفاهی است که محدود به مکان و زمان خاصی هم نیست؛ بر خلاف پیمان‌های مرسوم جهان مثل ناتو که قوانینی حتی برای عضویت اعضاء هم دارد.

وی در خصوص عملیات طوفان الاقصی گفت: علاوه بر فوق‌محرمانه بودن زمان این عملیات که خود علت تامه مخفی بودن آن است، همان‌طور که اشاره شد به خلاف پیمان‌های مرسوم مثل ناتو، در محور مقاومت هیچ سندی مبنی بر الزام حمایت مالی و لجستیکی اعضا مقاومت از یکدیگر وجود ندارد و تمام حمایت‌ها به‌صورت قلبی و از روی عقیده بوده و هست.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص نقش حزب‌الله در تغییر نگرش شیعیان لبنان تصریح کرد: قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، شیعیان لبنان، به دلیل ظلمی که توسط گروه چپ‌گرای کمونیستی مسلح مستقر در فلسطین دیده بودند، احساس ناخوشایندی به فلسطینی‌ها داشتند، اما شهید حاج‌قاسم با تلاش‌های شبانه‌روزی این نگاه را تغییر داد و آن گروه چپ کمونیستی را از آنجا پاک‌سازی کرد. از این‌رو این میزان حمایت حزب‌الله از فلسطین بالاتر از حد انتظار است.

اسداللهی افزود: بعد از عملیات طوفان الاقصی تاکنون بیشترین خدمت را حزب‌الله به غزه و فلسطین داشته به‌گونه‌ای که حتی بیشترین شهید را لبنان در مرز خود با فلسطین می‌دهد.

وی با تبیین وضعیت داخلی و دودستگی لبنان ابراز داشت: جمعیت دقیق لبنان هیچ‌وقت سرشماری نمی‌شود، چون نمی‌خواهند مشخص شود چند درصد آنها مسلمان یا مسیحی هستند، آن‌چنان این دودستگی در لبنان بزرگ است که حتی در ساده‌ترین مسائل لبنان مثل اکتشاف نفت که برای کشور بسیار مفید و سودآوری دارد، مورد اختلاف این دودسته است و از این‌رو در میزان مبارزه با اسرائیل نیز به‌شدت در اختلاف هستند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا در بخش دیگر سخنان خود در خصوص عدم همراهی دول عربی با فلسطین گفت: دولت عربستان بعد از طوفان الاقصی برای ایجاد جنگ روانی علیه فلسطینی‌ها، به علمای خود دستور داد که از نظر شرعی عملیات طوفان الاقصی را زیر سؤال ببرند که آنها هم شبهات قومیتی و مواردی از این دست را در فضای مجازی راه انداختند که مهم‌ترین آنها این بود که فلسطین عملیات طوفان الاقصی را راه انداخت تا اهل‌سنت رافضی مستقر در فلسطین را به کشتن دهد که تا حدودی در کشور‌های عربی موفق شد این شبهه را رواج دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا در خصوص شدت پاسخ ایران در عملیات وعده صادق گفت: پاسخ ایران به اسرائیل طبق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی باید متناسب با اقدام اسرائیل باشد یعنی اگر اسرائیل به کنسولگری ما که بخشی از خاک ایران بود حمله کرد، ما هم باید به خاک او حمله کنیم و تجاوز از حد مقابل جائز نیست که عملیات وعده صادق بر این اساس طراحی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار