خسروپناه:

شهیدان سلیمانی و رئیسی تربیت‌یافته مکتب عرفانی امام هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید سلیمانی و شهید رئیسی تربیت یافته مکتب عرفانی امام هستند؛ در مکتب عرفانی امام، شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده تربیت می‌شوند.
کد خبر: ۶۸۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶ - 25July 2024

 به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در مراسم عزاداری هیأت ماهیانه جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران، گفت: بیش از ۴۰ سال معاویه توانست با کمک دوستان و همکارانش یک حکمرانی اموی را مستقر کند. والیان معاویه کسانی بودند که با امیرالمؤمنین (ع) مشکل داشتند. حکمرانی اموی یک فضای فساد و رواج مال حرام ایجاد کرد تا جایی که امام حسین (ع) فرمود شکم‌های شما از مال حرام پر شده است که صدای من را نمی‌شنوید.

شهیدان سلیمانی و رئیسی تربیت‌یافته مکتب عرفانی امام هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه حکمرانی حسینی (ع) حکمرانی بر خویشتن بود، تصریح کرد: امام حسین (ع) با خطبه‌ها و سخنانش «حکمرانی خویشتن» و «مهار خویشتن» را درس داد. درس قیام امام حسین (ع) این است که اگر آسیبی در حکمرانی اجتماعی هست، منشأ آن در حکمرانی خویشتن است. انسانی که اعتقاد به مبدأ و معاد داشته باشد، هر سخنی نمی‌گوید و هر کاری نمی‌کند.

 وی با اشاره به اینکه دعای عرفه امام حسین (ع) یک دوره انسان‌سازی است، اظهار داشت: صحیفه سجادیه (ع) یک دوره حکمرانی مهار خویشتن است. اگر کسی نتواند خشمش را کنترل کند، چطور می‌خواهد جامعه را اداره کند؟ کسی که خودسازی و مهار نفس نداشته باشد و منافع شخصی خودش را بر منافع مردم ترجیح بدهد، یعنی حکمرانی خویشتن ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه امام خمینی (س) حق بزرگی بر گردن همه ما دارد، گفت: امام همین شیوه را ادامه داد. امام فیلسوف، فقیه و اصولی بود و نظریه و نوآوری داشت؛ و یک عالم اخلاقی بود. ۴۰ حدیث امام انصافا یک دوره انسان‌سازی است. در عین حال امام عارف هم بود و سیاست‌مداری امام عرفانی بود. چون عرفان قدرت «حکمرانی خویشتن» می‌دهد.

وی افزود: امام اگر تسلط بر نفس خودش پیدا نمی‌کرد، این حکمرانی خویشتن را پیدا نمی‌کرد. عرفان و حکمرانی خویشتن امام شهید بهشتی، شهید مطهری، مقام معظم رهبری و امثال مرحوم غفوری‌فرد را تربیت کرد. شهید سلیمانی و شهید رئیسی تربیت یافته مکتب عرفانی امام هستند. در مکتب عرفانی امام، شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده تربیت می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انسان وقتی حکمرانی خویشتن داشت، برای نام و اعتبار قدم بر نمی‌دارد. امام با حکمرانی خویشتن، حکمرانی طاغوت را بر هم زد. امام اسلام ناب محمدی (ص) را در مقابل اسلام آمریکایی مطرح کرد. توحید عرفانی امام بر فقه، اصول، فلسفه و سیاستمداری امام حاکم بود. خودمان را مهار کنیم؛ اگر خودمان را مهار کردیم، مسئولیت‌پذیر و امانت‌دار هستیم. اینها در مکتب امام آمده است.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها