رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:

نماز جمعه یک هدیه رضویه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری گفت: نماز جمعه یک هدیه رضویه است. احادیث متواتر و فراوانی از وجود اقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) درباب تکریم و تعظیم نماز جمعه وجود دارد و از همین جهت، اجتماع دست‌اندرکاران ستاد‌های نماز جمعه در بارگاه نورانی حرم مطهر رضوی را می‌توان فرصتی مغتنم و مرجع بازگشت خادمان اقامه نماز جمعه به محضر مولا و پیشوای خود دانست.
کد خبر: ۶۸۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸ - 26July 2024

نماز جمعه یک هدیه رضویه استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدجواد حاج علی‌اکبری» رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در آیین گردهمایی سراسری اعضای ستاد‌های نماز جمعه سراسر کشور، که با عنوان «جمع جمعه» در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد؛ با بیان اینکه نماز جمعه شاخص‌ترین عمل عبادی در جوامع اسلامی است، طی سخنانی اظهار داشت: نماز جمعه از نماز یومیه فردی برتر است و طبق ادبیات قرآن کریم بر روزه و خمس و زکات نیز اولویت دارد. حتی در قیاس با آیین مهم و عبادی حج نیز دارای فضیلت‌های ذاتی است که آن را در مقام برتر و اولی قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری گفت: نماز جمعه یک هدیه رضویه است. احادیث متواتر و فراوانی از وجود اقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) درباب تکریم و تعظیم نماز جمعه وجود دارد و از همین جهت، اجتماع دست‌اندرکاران ستاد‌های نماز جمعه در بارگاه نورانی حرم مطهر رضوی را می‌توان فرصتی مغتنم و مرجع بازگشت خادمان اقامه نماز جمعه به محضر مولا و پیشوای خود دانست.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره مبارکه جمعه یادآور شد: روز جمعه، یوم‌الجمع است؛ یعنی روزی که خداوند عالم دوست دارد بندگان خود را اجتماع‌کننده در مناسک عبادی و آیین‌های مذهبی ببیند. اینکه انسان‌ها درحال رکوع و سجده باشند و در مجامع بزرگ، لطف و رضای پروردگار را جست‌وجو کنند، اراده و مشیت خداوند عالم است. ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ (اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است). و این تدبیر، خیلی جالب است که خداوند عالم نمی‌گوید بروید شرکت کنید بلکه تأکید می‌کند بروید، با سرعت خود را به نماز جمعه برسانید و هرکار دیگری که دارید، زمین بگذارید تا لطف خدا را شامل حال خود کنید.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تأکید کرد: چهارمین عید برجسته مسلمانان، روز جمعه است. این روز، همان روزی است که مؤمنان مکلف می‌شوند به اصالت بندگی خود بازگردند و در روایت از اهل بیت (ع) به صراحت آمده که اگر کسی در نماز جمعه شرکت کرد، بعد از نماز می‌تواند از نو شروع کند، زیرا همچون کودکی که تازه متولد شده از گناه و معصیت پاک می‌شود.

وی با بیان اینکه جمع جمال جامعه اسلامی در روز جمعه است، در ادامه تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیث می‌فرماید «اَلصَّلاة فِی یَوم الجُمعَه حَج مَساکین اُمَّتی» و همانطور که جلال این روز در «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفار» و «اَعِزَّةَ عَلَی الکافِرین» است، جمال آن نیز در «رُحَماءُ بَینَهُم» و «أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» متجلی می‌شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین تأکید کرد: فقه ما ایجاب می‌کند که برپایی نماز جمعه به‌طور گسترده و فراگیر برعهده مردم باشد. به جز معرفی امام که مسئولیت فقیه عادل و حاکم جامعه اسلامی است، مابقی موارد همگی باید به صورت خودجوش، مردمی و البته سازمان‌یافته انجام می‌شود. ستاد‌های برگزاری نماز جمعه همین مجموعه‌های کاملاً مردمی و خدانهاد هستند که فراتر از هر جنبه اداری و سازمانی، به‌صورت داوطلبانه آیین عبادی سیاسی نماز جمعه را اقامه می‌دارند و خادمان این نهاد با آماده سازی فضا از نظافت مصلی گرفته تا استقبال مؤمنان نمازگزار، به نیابت از صاحب‌البیت که همان پروردگار عالم باشد، خادم بندگان می‌شوند.

وی در ادامه ضمن برشمردن شرایط لازم و ضروری برای ائمه جمعه و دست اندرکاران ستاد‌های برگزاری این فرضه عبادی و سیاسی، اظهار داشت: از شهید آیت‌الله «سید محمدعلی قاضی طباطبایی» تا شهید آیت‌الله «عطاءالله اشرفی اصفهانی»؛ ما پنج شهید محراب داشتیم که با افزوده شدن شهیدان حجت‌السلام‌والمسلمین «محمد خرسند» امام جمعه شهید شهرستان کارزون و حضرت آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه شهید تبریز؛ شمار این جمع سعادتمند به هفت نفر رسید. همه این عزیزان هم خصوصیات و ویژگی‌هایی داشتند که باید در همه خادمان نماز جمعه نهادینه شود.

علی‌اکبری تأکید کرد: اخلاص، خدمت بی‌منت عاشقانه، سعه صدر، حُسن خلق با شخصیت گرم، جذاب، چهره گشاده و روی بهشتی، ابتکار و خلاقیت و البته دقت در برقراری نظم و انضباط، شش ویژگی اخلاقی مهمی است که ائمه جمعه و دست‌اندرکاران ستاد‌های برگزاری باید در خود به وجود بیاورند و بنده همیشه تأکید کرده‌ام که اگر امام جمعه حُسن خلق داشته باشد، همین اخلاق حسنه می‌تواند سایر خلأ‌های موجود را برطرف کند.

وی همچنین بیام کرد: ستاد‌های نماز جمعه باید برای مردم جاذب باشد. دست اندرکاران همیشه باید بدانند مخاطب اصلی آنها کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و مقدمات باید به گونه‌ای فراهم شود که حضور این عزیزان توأم با خاطرات خوش باشد. به موازات این، امکانات حضور بانوان در نمازجمعه نیز از جمله مصادیقی است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پایان صحبت خود گفت: تفاوت ستاد نماز جمعه مشهد با سایر ستاد‌های کشور به این است که این عزیزان هر جمعه به موازات نمازگزاران مشهدی از زائران علی‌ابن موسی الرضا (ع) نیز میزبانی می‌کنند. به همین دلیل، ستاد نماز جمعه مشهدالرضا (ع) یک حق ملی بر ذمه همه ملت ایران دارد، زیرا یک آوردگاه ملی را هر هفته فراهم می‌کند و شرایط تشرف و کسب فیض از نماز جمعه را برای اقشار مختلف ملت فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها