عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

مجلس پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی را دنبال می‌کند

خضریان گفت: معتقدیم ضمن باز بودن دست دولت‌ها در تعیین و طراحی تاکتیک‌های دیپلماسی، مجلس موظف است تا با بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی و قانونی خود، پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی را دنبال کند.
کد خبر: ۶۸۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸ - 26July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «علی خضریان» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نحوه و کیفیت حضور مجلس در موضوعات جهانی و مسائل مربوط به سیاست خارجی پیرامون با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی اعم از دولت و مجلس، در حقیقت می‌بایست سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان‌ها باشند. و همچون همه کشورها به دنبال تأمین منافع بلندمدت در سطح ملی باشند. لذا حرکت کشور در سیاست خارجی، حرکت بر اصول و ارزش‌هاست و با تغییر دولت‌ها و مجالس و با تغییر سلایق سیاسی رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس، نباید تغییر کند.

مجلس پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی را دنبال می‌کند

خضریان با اشاره به برنامه‌ریزی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم برای ایفای نقش فعال در موضوع پارلماسی و همچنین نظارت بر اجرای صحیح راهبردهای سیاست خارجی از سوی دولت جدید، گفت: معتقدیم ضمن باز بودن دست دولت‌ها در تعیین و طراحی تاکتیک‌های دیپلماسی، مجلس موظف است تا با بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی و قانونی خود، پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی را دنبال کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اصول سیاست خارجی در قانون اساسی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد قانون اساسی به عنوان یک میثاق ملی، متعهد به حمایت بی‌دریغ از همه مسلمانان و مستضعفان جهان و طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب در همه زمینه‌ها در جهت حفظ استقلال همه‌جانبه است. همچنین براساس قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران در کنار عدم تعهد به قدرت‌های سلطه‌گر به دنبال روابط صلح آمیز متقابل با دولت‌های غیرمحارب و خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راهبردها و مختصات، یک سیاست خارجی انقلابی است که هم دولت و هم مجلس متعهد به اقدام در این چارچوب هستند. و مجلس از منظر نظارتی در کنار ایفای نقش مکمل، ناظر بر اجرای صحیح دولت در جهت افزایش عزت و اقتدار ملی و ارتقای جایگاه کشور و اعتبار ایرانیان در میان ملت‌ها می‌باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته با حضور اثرگذار و جهت بخش در پدیده‌ها، حوادث و جریان‌های مختلف سیاسی و اقتصادی جهان به سمت تضعیف کانون‌های خطرآفرین در دنیا و به تبع آن رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران حرکت کند و با تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد و همسو با ایران موجبات توسعه عمق راهبردی کشور را رقم بزند.

خضریان با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته شده در عرصه سیاست خارجی دولت شهید رئیسی، گفت: خوشبختانه با تدابیر همه مدیران وزارت امور خارجه خصوصاً شهید امیرعبداللهیان، امروز توانستیم تا با خروج از سیاست تک ساحتی برجامی و ایجاد توازن در سیاست خارجی و با مشارکت در ائتلاف‌های سودمند منطقه‌ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس و همچنین با اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی، بر توسعه صادرات غیرنفتی و ظرفیت منحصربه‌فرد ترانزیتی در کشور تمرکز کنیم.

وی با تأکید بر تداوم راهبردهای ثابت سیاست خارجی در دولت جدید، بیان کرد: امروز کسی ادعا نمی‌کند در دولت شهید رئیسی و با مدیریت دستگاه دیپلماسی کشور توسط شهید امیرعبداللهیان، به همه اهداف خود در سیاست خارجی رسیده‌ایم، اما می‌توانیم بگوییم که کلان تاکتیک‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در دولت سیزدهم در جهت رسیدن به اصول انقلابی و راهبردهای ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. و در مجلس دوازدهم با اصرار بر ادامه اجرای سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی که در حقیقت همان اصول انقلابی و راهبردهای ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیگانگان و دنباله‌های داخلی آنها را که به دلیل فهم غلط از ساختار سیاسی ایران به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دل خوش کرده‌اند، مأیوس خواهیم کرد.

خضریان در پایان با تأکید بر اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش خواهد کرد تا با ایفای نقش کلیدی پارلماسی در کنار دیپلماسی در همه مسائل جهانی در حرف و عمل، ظرفیت حرکت عزتمندانه و متکی بر اصول را فراهم کند، گفت: مجلس با درک صحیح نقش وزارت امور خارجه در اجرای سیاست‌ها، خود را در انتخاب گزینه‌ای متناسب برای مدیریت وزارت امور خارجه مسئول می‌داند و معتقد است با مشارکت سازنده میان دولت و مجلس در این خصوص، باید هر چه سریع‌تر در جهت رسیدن به گزینه کارآمد که از حسن سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی برخوردار باشد، اقدام کنیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار