پیشکسوت دفاع مقدس از عملیات مرصاد روایت کرد؛

منافقین امید به همراهی مردم و نیروهای نظامی داشتند

«فشی» گفت: منافقین با یک برنامه از پیش طراحی شده و به خیال خام خود می خواستند ۴۸ ساعته به تهران برسند و طومار نظام را در هم بپیچند و امید به همراهی مردم و نیروهای نظامی داشتند و به همین خاطر هم هیچ برنامه ای برای عبور از مسیری غیر از جاده اصلی نداشتند.
کد خبر: ۶۸۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶ - 26July 2024

منافقین امید به همراهی مردم و نیروهای نظامی داشتندبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «حسن فشی» از فرماندهان وقت حاضر در عملیات مرصاد در نشست میزگردی که با حضور کاروان راهیان نور در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مرصاد برگزار شد، اظهار داشت:  در جریان عملیات مرصاد از زمان ورود اولین منافق تا زمانی که آخرین نفرات آنها به درک واصل شد، در منطقه حاضر بودم.

فشی افزود: در زمان عملیات مرصاد به عنوان رئیس ستاد ۱۲۷  مقداد  در منطقه حاضر بودم و از همان زمانی که منافقین شروع به حرکت کردند، چندین بار به صورت تلفنی به مسئولین ارشد خودم اعلام کردم که دشمن در حال جلو آمدن به سمت اسلام آبادغرب است، اما آنها اعلام کردند که باید با همراهی کسانی که در منطقه حاضر هستند، ساز و کار عقب نشینی نیروهای دشمن را فراهم کنیم.

فشی اضافه کرد: در ادامه پیش روی‌نیروهای دشمن به همراه تعدادی از دوستانم‌که در منطقه حاضر بودند، سوار یک دستگاه خودرو جیپ شدیم تا گشتی در منطقه بزنیم. وقتی جلوتر رفتیم  یک‌ تانک را در محدوده کرند غرب دیدیم که وقتی چشمشان به ما افتاد شروع به تیراندازی به  سمت ما کردند و ما هم بلافاصله دور زدیم و از مهلکه گریختیم و وقتی که برگشتیم با مسئولین ارشد خودمان تماس گرفتیم ‌و ماجرا را شرح دادیم.

فشی ادامه داد: حوالی عصر بود که فرماندهان ارشد ما به این نتیجه رسیدند که دشمنان در حال یورش هستند که تا آن موقع ستون منافقین در حال حرکت به سمت کرمانشاه بودند .

فشی اضافه کرد: وقتی تماس ما با سپاه اسلام آبادغرب بدون پاسخ ماند، به همراه حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای خودی در حال حرکت به سمت گهواره بودیم که رادیو کرمانشاه اعلام‌کرد اسلام آباد غرب سقوط کرده و منافقین در حال پیش روی به سمت کرمانشاه هستند.

فشی ادامه داد: وقتی به منطقه گهواره رسیدیم با تجهیزات محدودی که همراه داشتیم، در گردنه ای که به منطقه اشراف داشت، مستقر شدیم و به دیده بانی پرداختیم ‌و چون هیچ فرمانده ای نداشتیم که از او دستور بگیریم خودمان تصمیم گرفتیم به سمت ستون منافقین که در حال حرکت در محدوده چهارزبر بود، تیراندازی کنیم.

فشی ادامه داد: در همین حین بود که هلی کوپترهای هوانیروز کرمانشاه و گروه های مردمی و سپاهی که بعد از فرمان امام(ره) و به دستور شهید صیاد شیرازی پای کار آمده بودند، طومار منافقین برای همیشه در گردنه چهارزبر در محل یادمان کنونی مرصاد برچیده شد.

فشی با بیان اینکه منافقین با یک برنامه از پیش طراحی شده و به خیال خام خود می خواستند ۴۸ ساعته به تهران برسند و طومار نظام را در هم بپیچند، گفت: منافقین امید به همراهی مردم و نیروهای نظامی داشتند و به همین خاطر هم هیچ برنامه ای برای عبور از مسیری غیر از جاده اصلی نداشتند و لذا در تنگه مرصاد وقتی مردم با همراهی نیروهای نظامی جاده را با تریلی و کامیون و... بستند، عملا نتوانستند پیشروی کنند و فردای آن روز با طرح ریزی اجرای عملیات مرصاد طومار منافقین برای همیشه در هم پیچیده شد.

مرصاد اولین خاکریز را برای جلوگیری از پیشروی‌ منافقین زدیم

«علی اصغر رئوفی» دیگر پیشکسوت دوران دفاع مقدس نیز در این نشست با بیان اینکه در جریان عملیات مرصاد در سپاه مشغول خدمت بودم، گفت: ساعت حدود ۱۸ بود که فرمانده وقت با من تماس گرفت که با همه امکانات و هر تعداد نیرویی که دارید به سمت اسلام آباد غرب حرکت کنید. من هم به همراه پنج نفری که در پادگان حاضر بودند با حدود ۵۰ آرپیچی‌ که داشتیم به سمت اسلام آباد غرب حرکت کردیم.

رئوفی اضافه کرد: وقتی به محدوده ماهیدشت رسیدیم در سرازیری که به سمت حسن آباد می رفت و ابتدای درگیری بود، درست در موقعیت شهید شهبازی بودیم که یک دستگاه تویوتای نیروهای خودی به دست دشمن افتاد و در همین موقع چون تعدادمان کم بود و تجهیزاتی هم نداشتیم به سمت عقب برگشتیم و در محدوده یادمان مرصاد اولین خاکریز را برای جلوگیری از پیشروی‌ منافقین زدیم و به مقابله با منافقین ایستادیم.

عملیات مرصاد منافقین با پشتیبانی کشورهای مختلف دنیا آمده بودند

«سیدرضا موسوی» دیگر پیشکسوت حاضر در این نشست هم عنوان کرد: در جریان عملیات مرصاد منافقین با پشتیبانی کشورهای مختلف دنیا آمده بودند تا انقلاب اسلامی را برای همیشه از هستی ساقط کنند.

موسوی با بیان اینکه منافقین در جریان عملیات مرصاد به زن و مرد و کودک و جوان و پیر رحم‌ نمی کردند، گفت: فرمان امام(ره ) مبنی بر تشکیل بسیج عمومی و پای کار بودن مردم، نقشه های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب را نقش بر آب کرد.

پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه باید نسل جدید را با رخدادهای دوران دفاع مقدس آشنا کنیم، گفت: بیان خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس سبب خواهد شد جامعه به خصوص جوانانمان بدانند که رزمندگان چگونه در برابر دشمنان سینه سپر کردند.

وی برگزاری این دست جلسات روایت گونه را برای دانشجویان و دانش آموزان ضروری عنوان کرد و از نهادهای مختلف تربیتی و آموزشی خواست نسل جوان را در جریان رخدادهای دوران دفاع مقدس قرار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار